אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

נקע בקרסול

מפרק הקרסול או  יותר נכון יחידת התנועה של הקרסול מורכבת משני מפרקים, הראשון מפרק הטלו-קרוראל, והתחתון יותר המפרק הסב-טלרי, זה שמחבר בין עצם הטלוס לעצם הקלקנאוס.

מפרק הקרסול כפי שמוגדר בעגה המקצועית הינו המפרק הטלו-קרורל הינו מפרק יחודי שעיקר תנועתו היא כיפוף ישור(דורסיפלקשיון-פלנטרפלקשון), מפרק זה נע תחת משרעת תנועה גדולה ותחת עומסים מרובים המחייבים אותו מצד אחד להיות גמיש ומובילי ומצד שני להיות מפרק יציב ועמיד.

התנועה של מפרק הקרסול אינה תנועה בציר אחד, אך מבלי להכנס לאנטומיה עמוקה יותר של הקרסול נוכל לאמר שמפרק הקרסול בנוי כך  שכשהרגל נמצאת במנח פלנטר פלקסורי(פוינט) המפרק נמצא במצב פתוחולכן במנח זה גמיש יותר,ונוצרות בו תנועות לוואי, כמובן  שבמקביל לתכונות חיוביות אלו המפרק גם הרבה פחות יציב במנח זה.

המבנים המייצבים את מפרק הקרסול משני צידיו  הם מבנה אנטומי של עצמות הקרויות מלאולאי, שתי בליטות עצם אלו התוחמות את המפרק ומעמיקות אותו,שייכות לעצמות השוקה.

המלאולוס המדיאלי שייך לעצם הטיביה מגביל את תנועת הסופינציה, מלאולוס זה אינו ארוךומאפשר טווח סופינציה יפה בפרק הקרסול, המלואולוס הלטראלי זה הקיים בפן הצידי של הקרסול שייך לעצם השוקית,עם הפיבולה הוא ארוך ומגביל את תנועת הפרונציה בצורה הדוקה.

מערכות הרצועות המגבילות את מפרק הקרסול הן מערכות מעובות וחזקות הממוקמות משני צידי הקרסול,המערכת החיצונית זו המכבילה את תנועת הסופינציה מורכבת מ 3 רצועות חזקות ומעובות המכונות:

1-      הרצועה הטלו-פיבולרית הקידמית(ממוקמת מלפנים בין הטלוס ובין הפיבולה).

2-      הרצועה הקלקנאו-פיבולרית(רצועה מרכזית הנמתחת בין הקלקנאוס והפיבולה).

3-      הרצועה הטלו-פיבולרית האחורית.

 

בפן המדיאלי של מפרק הקרסול קיימת רצועה או נכון יותר יהיה להגדיר זאת כמבנה מורכב וחזק של רצועות המכונה הרצועה הדלטואידית, בשל המבנה הגאומטרי של רצועות אלו. הרצועה הדלטואידית נחשבת לאחת מהרצועות החזקות ביותר בגוף ולכן מגנה היטב על הפן המדיאלי של הקרסול ולכן נקע המערב מתיחה של רצועה דלטואידית נחשב לנקע נדיר, ובמקרים רבים רצועה זו במקום להמתח או להקרע פשוט נתלשת מהמלאולוס המדיאלי מותירה בו שיברי תלישה מרובים.

כ95 אחוז מהנקעים בקרסול הינם נקע קרסול אינוורטורי במנח סופינציה הפגע במערכת הרצועות הלטראלית של פרק הקרסול, המערכת הנפגעת ראשונה לרוב היא הרצועה הטלופיבולרית הקידמית, רצועה זו שתומכת במפרק ומונעת תנועת סופינציה מוגברת מבצעת את תפקידה בצורה מיטבית כאשר המפרק נמצא במנח פלנטר פלקסורי, אז הוא גם במנח פתוח המעורר חוסר יציבות מוגבר בקרסול, אז גם הדרישה מהרצועות היא הגבוה ביותר.

הרצועות הבאות להפגע הם הקלקנאו-פיבולה והטלו פיבולה האחורית בהתאמה לרוב בטראומה זו המומנטים חזקים יותר, חוסר היציבות והשיקום ב פיזיותרפיה ארוך יותר, והסיכון למצא פגיעה  במשטחי הסחוס הפירקיים גבוה בהרבה.

 


אודות מחבר המאמר

שטיין נתי פיזותרפיסט המתמחה בפציעות ספורט, רפואת כף רגל, התאמה ובנייה של מדרסים

מנהל אתר הידע footlab

מנהל מכון אורטופדי ש.פ.א בחולון

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.