אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

שיפור הריכוז באמצעות ריקוד

השנה היא 2008, אולימפיאדת בייג'ין, כשמייקל פלפס, שחיין אולימפי רב תארים שובר כל שיא וצובר את מדליית הזהב השמינית שלו. מייקל פלפס, מייצג את מדינתו בכבוד, אך לא רק. אוכלוסיה שלמה של אנשים הסובלים מהפרעות בריכוז עמדה מאחוריו. מאוחר יותר, בראיון ל'טיימס', צוטט מייקל שסיפר כי בעודו בגן, הגננת יידעה את אימו כי הילד לא כשרוני, ולמעשה לעולם לא יוכל להתמיד בתחום אחד ולהצליח בו. זוהי דוגמא מנצחת, אחת מיני רבות, להוכחה כי פעילות גופנית היא תרופה מנצחת לשיפור הריכוז. מחקרים ההולכים ומתרבים מצביעים על כך כי הסביבה בה אנו מצויים משפיעה משמעותית על מידת הריכוז של כלל האוכלוסייה ואף על בעלי קשיי ריכוז בפרט.

 

ילדים החווים קשיי ריכוז מוצאים בספורט 'מקלט' כאשר השחרור הגופני מהווה דרך טיפול חיובית בגלל הצורך בטיפול מתמשך לצד שחרור אנרגיה פיזית מרובה. אנרגיה לא מנותבת המאפיינת קשיי ריכוז משתחררת באמצעות פעילות גופנית, אולם המטרה הראשית הינה גדולה יותר. למעשה, במהלך הפעילות נרכשות מיומנויות רבות כגון יכולת קבל החלטות, פיתוח קשרים חברתיים, מיקוד המחשבה ועוד.

 

תיעודים רבים מצד הורים בישראל מדווחים על שיפור נקודות החוזקה בקרב ילדיהם, המביא לעלייה בהערכה העצמית ובנוסף עלייה בהערכה מצד הסביבה, כל זאת בעקבות שיעורי ריקוד שלקחו בהם חלק הילדים. למעשה, הפרעות ריכוז מתאפיינות באי-קשב ובחוסר יכולת למקד את תשומת הלב בנושא מסוים. סבלנות מועטה, דילוג מהיר מעניין לעניין וחוסר יכולת ריכוז לטווח ארוך הינם חלק מהביטויים של קשיי ריכוז.

 

שיעור מחול  'מסדר את הראש'. שיעור ברייקדאנס לדוגמא, שהינו ריקוד תזזיתי המשחרר אנרגיות פיזיות רבות, מעלה את מצב הרוח ומשפר את יכולת הריכוז – מחייב זכירה של רצף תנועתי, דורש משמעת עצמית ומסייע בתקשורת לא מילולית- כמו גם ביטוי של דברים שאינם יכולים להתבטא בתקשורת 'רגילה' או יומיומית סדירה. כמו כן מצריך שיעור ברייקדאנס עמידה מול קהל המשפרת את המיקוד האנרגטי והביטחון העצמי, תפקוד כחלק מלהקה, מסב הנאה ויוצר תחושת חדווה.

 

פעילות גופנית הינה בעלת תרומה אדירה לשיפור מיקוד וריכוז, כמו גם להעלאה של הביטחון וההערכה העצמית. שיעור ברייקדאנס מעודד את הילדים להתמיד בפעילות מאחר והינו פעילות גופנית מהנה המניבה רווח מוראלי משמעותי עבורו. יתרה מכך, הפעילות במסגרת שיעור ברייקדאנס מאחר והיא טומנת בחובה אינטראקציות חברתיות לא מעטות כמו גם 'משחקי תפקידים' בין הרקדנים עצמם (ראו סגנון ריקוד 'טיזינג') – מאפשרת שחרור אנרגיות ורכישת מיומנויות תקשורת חדשות בתוך להקה חברתית.

 

הפרעות בריכוז מתבטאות, בין השאר, בקושי קואורדינטיבי, אשר מתועל למיקוד במהלך שיעור ברייקדאנס ובמקביל, מסב הנאה לרוקד. הפעילות הברייקדאנס מגוונת ומגרה תמידית את הרצון והמוטיבציה להמשיך להשתתף בה לאורך זמן. המטרה הברורה העומדת במהלך שיעור ברייקדאנס מסייעת לילדים להבין מה נדרש מהם. ישנה התכווננות בטווח קצר להשגת המטרה, ובכך מסתייעת השגת מיומנות ריכוז. כמו כן, חווית ההצלחה משפרת את ההערכה העצמית ומספקת תחושת בטחון התורמת ליצירת מוטיבציה להמשך הפעילות.

 

מוטיב המוסיקה במהלך השיעור מאפשר פורקן אנרגיות מחד ומסב רוגע מאידך. היכולת לחוש שליטה בוויסות השימוש בכוח גופני והבחנה דקה בין עוצמות שונות, תנועות שונות ומהירויות משתנות מביא לשיפור ביכולת השליטה העצמית וויסות מרכוז האנרגיה בתחומי עניין שונים ומגוונים.


אודות מחבר המאמר

לינקשייק - קידום ושיווק באינטרנט

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.