אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

דיור מוגן - איך לשמור על מצב רוח טוב גם במעבר?

 

במדינות המערב אנשים חיים זמן רב יותר מאשר אי פעם. ברכה זו יוצרת דילמה ייחודית לבני המשפחה בעולם המודרני: כיצד לתכנן ולהכין את הקשיש לקראת שנות הפרישה הארוכות.

חיפוש באינטרנט יגלה עד מהרה שקיימים במדינה לא מעט בתי דיור מוגן שהוקמו במיוחד עבור אנשים אלה. בתי דירות שכאלה הוקמו בכל רחבי הארץ – למשל דיור מוגן באזור השרון או דיור מוגן בכפר סבא – ואין ספק שההיצע הרב מלמד על הביקוש. ואכן, מבוגרים עצמאיים רבים שפרשו מעבודתם מעדיפים לעבור לגור במסגרת של דיור מוגן מאשר להמשיך להתגורר לבדם בבית שהתרוקן מהילדים. נתרכז במאמר זה בהמלצה על אימוץ תכונה שתיטיב עם בריאות כולנו בכלל, והקשישים בפרט: להרגיש הכרת תודה.

הקשר בין "הכרת תודה" לבין בריאות טובה

בעולם של היום, תכונות כגון הכרת תודה נראות כאילו הן שייכות לעידן אחר, לזמנים פשוטים בהרבה, כאשר החיים התקדמו בצעד איטי יותר והיה לנו זמן לחשוב ולהעריך כל דבר. בכל זאת, לא כדאי לוותר על הכרת התודה שבה טמון מקור עצום של עוצמה שיכולה לעצב מחדש את הדרך שבה נתבונן בעולם. למעשה, חוקרים מצאו שמעלותיה של הכרת התודה קשורות לתחושה של חיים ברווחה. פילוסופים רבים, מורים רוחניים ואנשי דת, מתייחסים להכרת התודה כאל ערך מוסרי שיתרונותיו המוסריים מעודדים חסד הדדי.

אנשי דת, הורים וסבים העלו על נס, מאז ומתמיד, את ערך אמירת ה"תודה" ואת התחושה שאנחנו צריכים להיות אסירי תודה עבור מה שיש לנו. כעת, החלו פסיכולוגים להצביע על תפקידה החשוב של הכרת התודה והשפעתה על בריאות האדם.

מחקר שנערך בארצות הברית מלמד שתרגול הכרת תודה מידי יום מביא ליתר ערנות, התלהבות, אופטימיות, נחישות ואנרגיה. תחושת הכרת תודה תורמת להפחתת תחושות הלחץ והדיכאון, ורוב הסיכויים שאנשים שחשים אסירי תודה ייחלצו יותר לעזור לאחרים ויממשו יותר את מטרותיהם האישיות. בנוסף, אנשים שחשים אסירי תודה נוטים גם לחוש יותר אהבה. הכרת תודה מעודדת גם את הפצת החסד ההדדי בחברה, כי התנהגות מלאת הכרת תודה של האחד מעודדת גם את האחר לנהוג כך.

בתי דיור מוגן שמיועדים לאזרחים מבוגרים, כמו בתי דיור מוגן באזור השרון שפורסמו לאחרונה, יכולים לסייע ביצירת איכות חיים גבוהה יותר למבוגרים עצמאיים אם הדיירים יתרגלו באופן סדיר את תחושת הכרת התודה ויבטאו אותה לעיתים קרובות. לא קשה לעשות זאת, כל מה שצריך הוא:

1.      להכין רשימת 5 דברים לגביהם חשים הכרת תודה.

2.      לחשוב על אותם חמישה דברים ולהחליט להרגיש טוב לגביהם.

3.      לחשוב על אדם שאפשר להודות לו ולשלוח לו הודעה שתראה לו את ההערכה והכרת התודה.

בדרך של הגברת תחושת הכרת התודה ניתן ליצור אפקט חברתי חיובי: נשים לב עד כמה אנחנו מבורכים ונעביר תחושה זו הלאה כשנגיד: "תודה".


אודות מחבר המאמר

מומחה לענייני גיל הזהב ומגורים במסגרת דיור מוגן

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.