אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

העתקת עצים

עצים הם דבר נפלא. אין כמותם להחיות את הנוף ולהוות עבורנו ריאה ירוקה, במיוחד בימים בהם זיהום האוויר גובר לצערנו. לעיתים קורים מצבים בהם עץ עלול להפריע לשגרת חיינו, אך במקום לנקוט באמצעי קיצוני כמו כריתת העץ, ישנה אפשרות להעתיק אותו למיקום אחר.

אלו מצבים דורשים העתקת עץ?

העתקת עצים מתרחשת בעיקר מכמה סיבות נפוצות.הראשונה שבהן היא כאשר עץ עלול להוות סכנה לחיי אדם. למשל, עץ הגדל בסמוך לקווי מתח וענפיו מתחילים להסתעף בין החוטים, עלול לגרום למפגע סביבתי חמור ולסכנה מוחשית.מקרה נוסף הוא כאשר שורשי העץ מסתעפים לכל עבר ופוגעים בתשתיות מבנים, חודרים לצנרת ולמערכות הביוב ובכך עלולים אף לערער את יסודות המבנה כולו, לגרום לפיצוץ הצנרת או סתימתה באופן מוחלט ולשחיקת התשתיות.סיבה נוספת להעתקת עץ היא לצרכי בניה וביצוע עבודות פיתוח, כאשר בתום עבודות הבנייה ניתן להעתיק את העץ חזרה אל מקומו המקורי וכך ליהנות מהנוף הטבעי שהיה במקום לפני ביצוע העבודה.העתקה שנעשתה פופולארית בשנים האחרונות הינה העתקת עץ בוגר שגודל במשתלה אל גינת נוי פרטית כדי לחסוך זמן בגידול עץ צעיר עד להגעה לגודל מלא.

חשוב לציין שכל ביצוע העתקה כזו דורש אישור הניתן ע"י הרשות המקומית או ע"י קק"ל.

תהליך ההעתקה

העתקת עצים מקצועית היא תהליך מורכב במיוחד, הדורש את מיומנותם של אנשי מקצוע מומחים. היא דורשת זמן הסתגלות לעץ, העשוי לקחת חודשים ושנים, וכמו כן דורשת ידע מקצועי לגבי דרך עקירתם, בירור מעמיק אודות שורשיו וסוג הקרקע לה העץ זקוק, טיפול מסייע להסתגלות העץ לסביבתו החדשה והמשך צמיחתו הבריאה.

ההעתקה מתבצעת בכמה שלבים:חפירה סביב שורשי העץ ויצירת בור המאפשר לקצוץ את שורשיו לגודל המאפשר המשך הזנה ותמיכה לעץ עד הובלתו.בהמשך משאירים את העץ במקומו, כששורשיו מגודרים, על מנת לאפשר לו להמשיך ולהצמיח שורשים צעירים שיקלו על קליטתו למקומו החדש.בשלב האחרון אוספים את שורשי העץ באופן הנקרא "ארגוז", עוטפים את השורשים בבד יוטה וכורכים סביבו חוט תיל ולאחר מכן מעבירים את העץ לשתילה במקום המיועד.

ההצלחה בהעתקת העץ תלויה בביצוע מקצועי של כל השלבים והקפדה על שמירת גוף שורשי העץ במצב תקין ללא פגיעות וקרעים, שתילה נכונה דישון והשקיה מבוקרת.

יתרונות וחסרונות התהליך

ראשית, היתרון הגדול הינו הצלת העץ והימנעות מכריתתו. יתרון ברור נוסף במקרים בהם העץ היווה סכנה או מטרד לסובבים הוא – פתרון הבעיה שיצר העץ, הצלת צנרת המבנה או מניעת קריעה של חוטי מתח בסביבת העץ.כמו כן, במקרים של העתקת עץ בוגר ממשתלה אל גינה פרטית- חיסכון זמן והשקעה בגידול עץ צעיר עד להפיכתו לעץ בוגר ויציב, ועיצוב הנוף בצורה מתוכננת וידועה מראש.אולם ישנם גם כמה חסרונות בולטים בשיטה זו, הראשון שבהם- פגיעה לא קלה בחיי העץ, עקירתו מן הקרקע הנוחה לו, קיצוץ שורשיו והעברתו למקום אחר הדורש הסתגלות מחדש, כל אלו עלולים לגרום לפגיעה בעץ ובמקרים קיצוניים להביא למותו תוך זמן קצר.חיסרון בולט נוסף הינה העלות הגבוהה שבהעתקת עצים, ההכנה המוקדמת והתהליך המורכב, כמו גם הסתגלות העץ לאחר מכן והשקעה בשיקומו, כשלמעשה לא מובטח לנו שהעץ ישרוד את התהליך ואכן ישוב לגדול ולהתחזק.

לסיכום, העתקת עצים הינה תהליך מורכב הלוקח זמן רב ועלותו גבוהה. תהליך זה דורש ביצוע ע"י מומחה הבקיא בכל היבטי העץ, הקרקע וסביבת הגידול.אנו ב"מעוז גיזום" מאמינים שבחירה בבעל מקצוע אמין ומקצועי, תבטיח תהליך נכון ואיכותי להעתקת העץ, וביצוע בטיחותי המונע סיכון פגיעה ברכוש או בנפש בסביבת העץ ובמהלך העברתו.


אודות מחבר המאמר

מעוז גיזום.

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.