אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

בחינת המתא"ם

כללי:         בחינת המתא"ם הינה בחינת קבלה לתארים מתקדמים בפסיכולוגיה. כלל הנרשמים לתואר שני בפסיכולוגיה בכל אחת מהמגמות נדרשים לעמוד בבחינת המתא"ם (פרט למיעוט מגמות מחקריות שהביקוש אליהן נמוך). היות ומטרתו של המבחן היא לדרג מועמדים איכותיים בעלי השכלה אקדמית, רמת הקושי של המבחן הינה גבוהה ביותר.

 

מתי יש לגשת למתא"ם? הבחינה נערכת אחת לשנה באמצע אוקטובר. על מנת להירשם לשנת לימודים מסוימת יש לגשת לבחינה של קיץ קודם (כלומר, אם מעוניינים להירשם לשנת הלימודים לאחר שנת הלימודים השלישית של התואר הראשון יש לגשת למבחן בתום שנת הלימודים השנייה). עם זאת, חשוב לזכור כי המבחן תקף רק לשנתיים, כלומר הציון רלוונטי לשני מועדי ההרשמה שלאחר הבחינה.

מה משמעות ציון הבחינה? הציון הינו יחסי לשאר התלמידים ונע בין 50-150. ציון המתא"ם מהווה קריטריון סף ואת אחד הקריטריונים (יחד עם ציוני התואר הראשון, קורות החיים וההמלצות) לזימון לראיונות הקבלה ולקבלה עצמה לתואר השני. ציוני מתא"ם שונים נדרשים בהתאם למוסד הלימוד ולמגמת הלימוד. 

מבנה הבחינההבחינה כוללת שני חלקים:

סטטיסטיקה ושיטות מחקר: חלק הכולל 40 שאלות בנושא סטטיסטיקה ושיטות מחקר, מהווה 30% מציון הבחינה ואורכו כשעתיים.

טקסטים מדעיים בפסיכולוגיה: חלק הכולל 4 טקסטים מדעיים בפסיכולוגיה ו10-15 שאלות על כל טקסט הנוגעות להבנת הטקסט ולסוגיות מתודולוגיות. חלק זה מהווה 70% מציון הבחינה ואורכו כשלוש שעות.

 

איך עושים את זה? קשה, אבל אפשרי. השקעה בלימודים במהלך התואר והתכוננות נכונה ואינטנסיבית לקראת הבחינה מאפשרות לעבור את החוויה בהצלחה וללא נזקים נפשיים ארוכי טווח... המבחן מצריך יכולות גבוהות בסטטיסטיקה ושיטות מחקר ובהבנת טקסטים מדעיים בפסיכולוגיה. דרך ההתכוננות המומלצת משלבת בין למידה נכונה במהלך התואר לבין חזרה אינטנסיבית ותרגול בחודשיים שלפני המבחן עצמו.

טיפים:

1. מומלץ לגשת למתא"ם בסוף שנת הלימודים השניה מהסיבות הבאות:

 -  רק כך ניתן להמשיך לתואר שני מיד לאחר התואר הראשון

 -  המתאם הוא מבחן קשה וייתכן שתדרשו לגשת אליו שנית

 -  בסוף שנת הלימודים השנייה החומר בסטטיסטיקה ובשיטות מחקר     עדיין טרי בראש

2.  לא צריך להיכנס ללחץ מהיום הראשון ללימודי התואר הראשון. מספיק לנסות להבין לעומק את החומר בסטטיסטיקה ושיטות מחקר ולקרוא כמה שיותר מאמרים בשפת המקור.

3.  מבחן המתא"ם דורש הכנה מקיפה ותרגול רב, לכן מומלץ לפנות עד כמה שניתן את החודשיים שלפני המבחן.


אודות מחבר המאמר

דניאל גילון, מנהל פיתוח, פתרונות מתא"ם.

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.