אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

ראיונות קבלה לתואר שני בפסיכולוגיה

כללי:לאחר הגשת המועמדות לתואר השני ובמידה והמועמד נמצא מתאים הוא מזומן לראיונות קבלה, להערכה קבוצתית או למרכז הערכה שמטרתם לבדוק את מידת ההתאמה של המועמד למקצוע טיפולי ולמגמה הספציפית במוסד הלימודי.

מתי רלוונטיהחל מחודשיים לאחר הגשת המועמדות. כלומר החל מאפריל של שנת הלימודים הרלוונטית.

מהו ראיון קבלה?ראיון אישי העוסק בקורות החיים של המועמד ובהתאמתו למקצוע ולמגמה. משכו יכול לנוע מרבע שעה ועד שעה. ברוב מוסדות הלימוד מתקיים ראיון אחד או שניים. חלק ממוסדות הלימוד מקיימים תמיד ראיון אחד, אחרים מקיימים תמיד שני ראיונות ובאחרים המועמד מזומן לראיון שני במידה ועבר את הראיון הראשון.

המראיינים הם חברי סגל במוסד הלימוד או פסיכולוגים קליניים שעובדים עם מוסד הלימוד. אופי הראיון משתנה בהתאם למוסד ובהתאם למראיין, החל מראיון הנושא אופי של "ראיון עבודה" ועד לראיון בעל אופי דינאמי ומעמיק. מידת החשיבות של הראיונות משתנה בין המוסדות השונים, החל מראיון פסילה (מעט מזומנים והרבה עוברים) ועד לראיונות דירוג (הרבה מזומנים והראיון מהווה את אחד הקריטריונים בקבלה).

 

מהי הערכה קבוצתית?ההערכה הקבוצתית היא מפגש אליו מזומנים מספר מועמדים יחד. ההערכה נמשכת כשעה וחצי ובמהלכה כל אחד מציג את עצמו ומתקיימים דיונים והפעלות בנושאים שונים. ההערכה הקבוצתית מועברת על ידי שני חברי סגל ממוסד הלימוד. לאחר ההערכה הקבוצתית, המועמדים שעברו  שלב זה בהצלחה, או כלל המועמדים (בהתאם למוסד הלימודי), עוברים ראיון אישי.

מהו מרכז הערכה? למרכז ההערכה מזומנים מספר מועמדים יחד. במשך מספר שעות הם עוברים משימות בעלות אופי שונה. עבור כל משימה מקבל המועמד דירוג, כך שבסוף היום מתקבלת תמונה מקיפה לגבי המועמד. מרכז ההערכה מועבר על ידי גורם חיצוני למוסד הלימוד בשיתוף עם אחד מחברי סגל המוסד.

המשימות במרכז הערכה יכולות להשתנות משנה לשנה אך להלן יום מאפיין:

משימה ראשונה: הצגה עצמית של כל מועמד, "מיני- ראיון" על ידי מנחה הקבוצה ושאר חברי הקבוצה והתייחסות לדילמה אתית.

משימה שנייה: קריאת תיאור מקרה, אבחון המקרה (בכתיבה להגשה), דיון קבוצתי על אבחון המקרה וסוגיה טיפולית.

ראיון אישי: סימולציה שבה המראיין מגלם מטופל והמועמד מגלם מטפל וראיון אישי קצר. 

 

טיפים:1.  הראיונות מבוססים על קורות החיים ולמרות שנדמה שזוכרים אותם, עובר זמן רב בין כתיבתם לראיון ולכן חשוב לקרוא אותם שוב.2.  לפני הערכה קבוצתית או מרכז ההערכה שווה לדבר עם מועמדים שעברו זאת בעבר. מהות המשימות לא משתנה, והרבה פעמים גם המשימות בפועל לא משתנות.3.  יש מספר שאלות מפתח ששווה לחשוב עליהן לקראת המיונים: למה אתה רוצה להיות פסיכולוג? מה הופך אותך למתאים להיות פסיכולוג?מדוע דווקא פסיכולוגיה ולא מקצוע טיפולי/חינוכי אחר? למה דווקא טיפול במבוגרים/ילדים? האם יש לך כוונות מחקריות? מה עמדתך לגבי טיפול קוגניטיבי התנהגותי? אילו יתרונות יש לך על פני מועמדים אחרים?4.  בכל הפורומים, כדאי לנסות להיות עצמכם עד כמה שניתן, ולא לנסות לגלם איזושהי דמות מטפל אידיאלית. לא להיבהל מהלחץ. טבעי שהמיונים יעוררו לחץ, עדיף לנסות לקבל אותו. בדרך כלל לאחר מספר דקות הוא עובר.

 


אודות מחבר המאמר

דניאל גילון, מנהל פיתוח, פתרונות מתא"ם.

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.