אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

תזה בפסיכולוגיה

כללי:

במסגרת חובות התואר השני נכללת עבודת התזה. בעבודת התזה התלמיד, בהנחיית אחד מחברי הסגל, נדרש להציע מחקר, לבצע אותו ולכתוב עליו במבנה של מאמר מדעי. ניתן לחלק את העבודה על התזה למספר שלבים:

  1. מציאת מנחה לתזה בהתאם לרעיון ראשוני- בשלב ראשון התלמיד נדרש למצוא מנחה לתזה. המנחה יכול להיות המנחה של הסמינר (ובהתאם, עבודת התזה יכולה להיות הרחבה של עבודת הסמינר), אחד המרצים מכלל הקורסים של התואר או כל מרצה בחוג לפסיכולוגיה. במידה וקיים רעיון ראשוני לגבי המחקר הפוטנציאלי ניתן לפנות למרצה החוקר את התחום הרלוונטי. אופציה נוספת היא לפנות לאחד המרצים ולשאול אותם האם ניתן להשתלב במחקר שלהם בעבור תזה.
  2. הצעת תזה- לאחר מציאת המנחה, קריאת חומר רלוונטי וגיבוש אופי התזה יש להגיש את הצעת התזה. הצעת התזה כוללת סקירת ספרות רלוונטית למחקר, רציונאל לביצוע המחקר וסקירת מהלך המחקר בפועל.
  3. ביצוע המחקר- לאחר אישור הצעת התזה ניתן לבצע את המחקר בפועל. המחקר יכול לכלול מניפולציה פשוטה אך בדרך כלל יתבסס על שאלונים מסוגים שונים או על איסוף נתונים איכותני.
  4. כתיבת התזה- לאחר ביצוע המחקר יש לכתוב את העבודה במסגרת של מאמר מדעי.

היקף התזה: היקף העבודה משתנה בהתאם לאופי המחקר ודרישות המנחה, אבל יכול לנוע בין 20-80 עמודים. ברוב המוחלט של המקרים אין מגישים את התזה בסיום הלימודים, אלא במהלך השנה שלאחר מכן. עבור תלמידים שעושים דוקטורט ישיר הצעת הדוקטורט נחשבת כתזה.

ציון התזה: במרבית מוסדות הלימוד ציון התזה הוא ממוצע הציון שנותן מנחה התזה והציון שנותן קורא חיצוני (אחד ממרצי החוג). התזה מהווה חלק אינטגראלי מתוכנית הלימודים של התואר השני ונדרשת כתנאי מקדים למקומות התמחות רבים.

האם זה נורא כמו שזה נשמע? האמת, אפילו יותר גרוע...אבל בסוף איכשהו שורדים את זה.

טיפים:

  1. תהליך התזה לוקח הרבה זמן. על כן, כדאי להתחיל אותו כמה שיותר מוקדם, רצוי כבר ממחצית שנת הלימודים הראשונה.  יש מוסדות לימוד המעודדים לבחור נושא ואף להתחיל לעבוד על הצעת התזה עוד טרם תחילת שנת הלימודים הראשונה.
  2. היחס לתזה מתחלק לשתי אסכולות. אסכולת ה"קצר והקולע": השתלבות במחקר שיצריך כמה שפחות עבודה, עם מרצה שכמה שפחות איכפת לו ובעיקר כמה שיותר מהר "לתקתק" את התזה. אסכולת ה"אם זה במילא כל כך הרבה עבודה לפחות שיהיה מעניין": קריאת המון ספרות ומחשבה על מחקר מקורי, מעבר בין כלל המרצים עד למציאת זה שיסכים להנחות אותך, ורק אז יציאה לדרך. מדובר בשתי גישות שונות אבל בגדול, גישת ה"קצר וקולע" מוצלחת יותר...
  3.  חשוב לחקור קודם לגבי אופי המנחה אצל תלמידים שעשו אצלו תזה ולעשות עם המנחה תיאום ציפיות. ישנם הבדלי גישות בין המנחים בהיקף העבודה שהם דורשים מהתלמיד, במידת הזמינות שלהם ומידת ההנחיה. לכל תלמיד מתאים משהו אחר, אבל חשוב לדעת לאן נכנסים.
  4. לזכור שזה לא דוקטורט. גם מבחינת מידת ההשקעה בשלב הראשון של בחירת מנחה ורעיון למחקר וגם בכתיבה עצמה לא צריך להיכנס לטירוף יותר מידי ולא צריך לכתוב מגילות.
  5. ניתן להגיש את התזה עד ל31.12 של שנת הלימודים השנייה ללא תשלום נוסף. מעבר לתאריך זה תחויבו בתשלום של קצת יותר מאלף שקל על כל שנה. עוד תמריץ לסיים מוקדם.
  6. מי שרוצה לראות איך נראית עבודת תזה יכול למצוא המון תזות בספריות האוניברסיטה זה יכול לתת רושם כללי לגבי מהי התזה ובעיקר יכול לסייע למציאת רעיונות.

אודות מחבר המאמר

דניאל גילון, מנהל פיתוח, פתרונות מתא"ם.

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.