אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

נישואין יהודיים ונישואין אזרחיים,ממזרים ועגונות

נישואין יהודיים ונישואין אזרחיים,ממזרים ועגונות

שאלה: מדוע כל זוג בישראל צריך להתחתן על ידי הרבנות ועל ידי הטכס הדתי שלכם?

תשובה:  יש לי חדשות מרעישות שלא יגידו לך בחדשות:

כל אזרח בישראל יכול להתחתן שלא על ידי הרבנות! אתה שואל איך? פשוט מאוד. כל אדם מישראל שאינו מעוניין להינשא בטקס הדתי, יכול ללכת לעורך דין, לחתום עם בחירת לבו על הסכם או חוזה, ולערוך "טקס נישואין" כאוות נפשו , והוא יכול לקרוא לזה "נישואין" ובכך יחליט שהוא נשוי, אף אחד לא מכריח אותו לגשת לרבנות, למה הוא בעצם נטפל לרבנות? האם משנה לו כל כך אם בתעודת זהות כתוב לו נשוי או רווק? אמנם לפי הדת היהודית אסור לחיות ללא טקס הנישואין היהודי, אבל ילדים שייוולדו לזוג כזה הם יהודים לכל דבר ולא ממזרים. (ממזר על פי היהדות הוא: מי שנולד לאישה נשואה כשהוולד אינו מבעלה, אלא מגבר אחר), כך שבמקרה הזה הוולד אינו ממזר.

 

שאלה: ומה בדבר ההטבות שניתנות לכל זוג נשוי כמו משכנתא וכולי? למה רק מי שמתחתן דרך הרבנות מגיע הטבות? האם למי שלא מתחתן ברבנות לא מגיעים הטבות?

 

תשובה: גם זה לא מהווה בעיה, יהודי שהוא כל כך נגד טקס הנישואין היהודי, ואינו מעוניין לערוך טקס ע''י עורך דין בארץ, כדי לא להפסיד את ההטבות, אז שידע - שנישואין אזרחיים בחו''ל מוּכָּרִים על ידי המדינה, ואז הוא יכול ל"קפוץ" למדינה הקרובה לישראל, להינשא שם ולחזור (וכמובן לשלב שם נופש וטיול ירח דבש...) ואז, לאחר הנישואין האזרחיים בחו''ל יוכל  לקבל הטבות. לכמה יהודים לדעתך כל כך מפריע טקס הנישואין היהודי?

הרי העובדות מדברות בעד עצמן: רוב היהודים בארץ נישאים מתוך בחירה ושמחה בטקס יהודי דתי, כדת משה וישראל.

 

שאלה: מה זאת אומרת? זו המדינה שלי! ולמה כדי להתחתן אתה מכריח אותי להתחתן בחו"ל? זכותי להתחתן בארץ בדיוק כמוך.

 

תשובה: קודם כל שואל יקר, אתה כבר יכול לשים לב, שזה כבר לא דיון על זכויות האדם של הזוג, כי הם יכולים להתחתן כאוות נפשם ואף אחד לא מונע מהם לעשות זאת, אלא על מה נסב הויכוח על כסף והטבות, נכון?

ובכן, לכל מדינה מותר לתת הטבות מָפְלוֹת כדי לקדם ערכים מסויימים החשובים לעם, למשל: מדינה המעוניינת לקדם את מעמד האישה - תיתן הטבות מָפְלוֹת לנשים. מדינה המעוניינת לצמצם פערים חברתיים  - תיתן הטבות מָפְלוֹת לתושבי עיירות פיתוח, וכו'.

בהקמת המדינה הוחלט לקדם את הערך החיוני והחשוב של אחדות העם, אשר ניבנה גם על ידי נישואין על פי היהדות, קיום נישואין אזרחיים תגרום לפילוג בעם, ולכן זכותה של המדינה לתת הטבות למי שמתחתן על פי הטקס היהודי. החוק לא מונע מאף אחד להתחתן בנישואין שלא כדת משה וישראל, ישנם אלפי עורכי דין שישמחו לתת שירות... אך כדי לקבל הטבות הוא יצטרך להתאמץ קצת יותר...

 

 

שאלה: תגיד לי בבקשה, למה הטקס היהודי כל כך חשוב? למה הוא כל כך חשוב לאחדות העם? מה איכפת לדתיים אם ייערכו טקסים אחרים?

 

תשובה: לא איכפת לדתיים שיערכו טקסים אחרים, שוב אדגיש כל אחד יכול לערוך טקסים כאוות נפשו, אבל המחוקק הישראלי מעוניין לעודד שיערכו חתונות שתקפים גם על פי ההלכה היהודית.

ואם תשאל מדוע שהמחוקק יעודד זאת? אז אשאל אותך שאלה: כשאתה מוציא רישיון נהיגה, האם אתה מעדיף לקבל רישיון  בין לאומי, או רישיון ארצי מקומי?

בודאי שכולנו נעדיף להוציא רישיון בינלאומי, כך נוכל לנהוג בכל מקום בעולם ולא רק בארץ.

ובכן, דע לך טקס הנישואין והגירושין היהודי הוא המכנה המשותף המקובל על כל סוגי האוכלוסייה היהודית, גם הדתית וגם החילונית.

בקום המדינה, נקבע במסמך "הסטאטוס קוו" בין בן גוריון לשותפים הדתיים, והוחלט להעביר את נושא הנישואין והגירושין לידי הרבנות, במטרה לאחד את העם לאחר 2000 שנות גלות. במיוחד לאור העובדה, שהגיעו ציבורים שונים ומגוונים מארצות רבות, והעברת הנישואין והגירושין לסמכות בית הדין הרבני תימנע היווצרות של שני עמים נפרדים.

והסיבה שיכולים להיווצר שני עמים נפרדים היא: שנישואין  אזרחיים תופסים לחומרא וגירושין אזרחיים לא תופסים כלל, וממילא ייווצרו פה ממזרים.

 

שאלה: מה זה "לחומרא" ולמה ייווצרו כאן ממזרים?

תשובה: על פי היהדות, טקס הנישואין היהודי הוא התקני ביותר, אך במידה שזוג נישא בנישואים אזרחיים, אנו מחמירים וחוששים לדעות הסוברות שהם אכן זוג נשוי לכל דבר. ולעומת זאת, כדי שגירושים יתפסו, צריך הבעל להעביר לאישתו מסמך בשם "גט", שיש כללים הלכתיים מפורטים לגבי תוכנו וצורתו, ורק אז היא נשארת גרושה. וכאן הגירושים האזרחיים אינם כוללים את מתן הגט, ולכן הם לא תופסים מבחינה הלכתית!

וכעת, הבעיה הגדולה תיווצר, אם וכאשר הזוג יחליט להיפרד ללא גט, ואז על פי ההלכה היהודית, מאחר שהאשה לא קיבלה גט, בני הזוג עדיין נחשבים נשואים לכל דבר, וזה יצור בעיה חמורה: כאשר האשה תינשא לגבר אחר, היא בעצם תהיה אסורה על בן זוגה החדש, כיון שלא קיבלה גט מן הבעל הקודם, ולכן בעצם החיים החדשים שלה הם בגדר בגידה בבעל הקודם.

והבעיה הנוספת היא, שכל הילדים אשר ייוולדו מנישואין של האשה שלא קיבלה גט ומבעלה החדש, יהיו למעשה ממזרים, בדיוק כמו ילדיה של אישה שבוגדת בבעלה עם מישהו אחר! וילדים כאלו לפי ההלכה אסורים לבוא בקהל ישראל, ואסור להם להתחתן עם יהודים אחרים, אלא רק עם גרים, עד סוף כל הדורות.

האם שמת לב לעובדה שהנישואין האזרחיים האלה, יכולים להמיט שואה על העם היהודי? הנישואין האזרחיים הללו, והנישואים שנהוגים על ידי הרפורמים, יגרמו בעצם לכך שייווצרו בעם היהודי שני עמים, שיגרם פילוג חמור בעם, ויתכן שאפילו יצטרכו לכתוב מגילת יוחסין ולהינשא רק למי ששמו מופיע במגילת היוחסין, ושהוכח ללא צל של ספק שהוא יהודי אמיתי, שאינו ממזר או פסול חיתון, ואז בוודאות נהפוך חס וחלילה לשני עמים.

עכשיו, ענה לי בהגינות: האם בשל אותו מיעוט שכל כך מפריע לו טקס הנישואין היהודי, שווה לגרום לפילוג כה חמור בעם? כשגם ככה כל המרקם כל כך עדין.

האם בשל אותם יהודים שכל כך קשה להם "לקפוץ" לחו''ל ליום אחד (למרות שבלאו הכי הם נוסעים, ונסיעה לחו''ל עבורם היא עניין שבשגרה), האם בגללם שווה לגרום לפילוג ודאי בעם? לריבוי ממזרים? לכתיבת מגילות יוחסין?

ושוב, מדובר כאן במיעוט קטן ביותר. וכפי הידוע לך, בשלטון דמוקרטי הרוב קובע ולא המיעוט, ולא מדובר כאן על כפייה דתית אלא על קידום ערכים של אחדות העם.

לסיכום: כל אחד יכול להתחתן כאוות נפשו היכן שהוא רוצה ואיך שהוא רוצה, ואם הוא מעוניין בהטבות מהמדינה של משכנתא וכולי, אז למען אחדות העם, שיערוך טקס שתקף גם על פי ההלכה היהודית. לעומת זאת, התרת נישואין אזרחיים תגרום לפילוג חמור בעם שלא ניתן יהיה לתקנו, ותגרום למעשה ליצירת שני עמים נפרדים , ולריבוי מצבי ממזרות.

(חשוב להעיר שה"קפיצה" הזו לחו"ל ונישואין שאינם על פי ההלכה, כמובן אינם מעשה נכון על פי היהדות) 

שאלה זו היא אחת מתוך יותר ממאה שאלות ותשובות ביהדות וקבלה, לצפייה ברשימת השאלות המלאה כנסו לכאן - שאלות רוחניות מיסטיקה קבלה


אודות מחבר המאמר

כמו כן יש לאתר פורום דת גדול שעוזר לכל שואל בנושא יהדות וקבלה.

כמו כן הוא מנהל חנות  ספרי קודש - המציעה דיסקים וחוברות במגוון נושאים ביהדות וקבלה.

מי שרוצה מילון עברי עברי למציאת מילים נרדפות יוכל להכנס ולהוריד תוכנה למילון עברי 

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.