אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

שאלת מיהו יהודי

שאלת מיהו יהודי

שאלת מיהו יהודי- שאלה: למה אתם הדתיים אלו שתחליטו מיהו יהודי? הדרך הטובה ביותר היא שאתה תגדיר לעצמך מיהו יהודי כפי הבנתך, ואני אגדיר מיהו יהודי כפי איך שנראה לי. אל תתערב לי ואל תכפה את דעתך הדתית על ההגדרה מיהו יהודי.

תשובה: אומר לך שתי נקודות:

נקודה א': מה דעתך על מנהל מפעל למוצרי קפה בתחילת דרכו, שעל מנת להצליח במכירת מוצריו הוא קורא למוצריו ''קפה עלית''?

כמובן שתסכים איתי שזה מעשה הונאה ללקוחות וגניבה ממפעל עלית המקורי ושלא יתפלא אם מנהל המפעל החדש "יזכה" לתביעה רצינית ממפעל עלית המקורי על השגת גבול וגניבת שם (ואולי גם על פגיעה בשמה הטוב של עלית...).

ובכן, מאז ומעולם היה ידוע מיהו יהודי. מראשית ההיסטוריה ומהיות היהודים לעם, היתה ליהודי הגדרה ברורה מי הוא יהודי והיא ההגדרה ההלכתית היהודית!

ההגדרה הלכתית הקובעת: יהודי הוא - מי שאמו יהודיה או שהתגייר על פי כללי ההלכה היהודיים. כל שינוי בהגדרה זו הוא זיוף, גזילה והונאה של העם היהודי המקורי.

 

מי שרוצה להקים עם חדש יכול, אבל עליו להמציא לעמו החדש שם חדש,  כמו "כנעני" או ''מזרח תכוני'' או כל שם אחר. אך כאשר מישהו וזה יכול להיות גוי או ראש ממשלה יהודי, מגדיר "מי הוא יהודי" שלא על פי ההגדרה ההלכתית היהודית המקורית, הוא עושה מעשה זיוף והונאה וגורם בכך עוול ליהודים בכל העולם, ליהודים המעוניינים להינשא רק ליהודי על פי ההגדרה ההלכתית המקורית. האם ההגדרה המקורית היא כפייה דתית? הרי המונח יהודי הוא מונח דתי שניתן בראש ובראשונה על ידי הדת היהודית, וכל הגדרה שתשנה את ההגדרה המקורית, היא מעשה הונאה חילוני, והטעיה כלל עולמית כלפי העם היהודי כולו בהווה ובעתיד.

 

תאר לך זייפן שינפיק ''גרין קארד'' לכל מאן דהו, כדי שיוכל להיחשב כאזרח ארצות הברית. האם זה מעשה מוסרי? האם הוא יכול לטעון בפני ממשלת ארה''ב: ''לפי הגדרתכם הוא אינו אמריקאי, אך לפי הגדרתי הוא כן אמריקאי, וזכותי להגדיר כראות עיני למי מגיעה אזרחות אמריקאית? הרי הוא יושם בכלא או בבית משוגעים. וכאן מדינה שלימה מזייפת הגדרות כרצונה.

נקודה שנייה שאומר לך והיא: שיש לדעת שההגדרה מיהו יהודי, לא שונתה מאז היות העם היהודי לעם, והסיבה: זוהי הגדרה אלוקית על טבעית, שאינה ניתנת לשינוי. וברגע שמאן דהו יחליט לשנותה כראות עיניו, הוא עושה שקר וגורם נזק בלתי הפיך לעם היהודי, כיוון שכל אחד ינסה להגדיר "מיהו יהודי" כראות עיניו. אולי מי ששרת בצבא הוא יהודי, או שמא יהודי הוא אדם שבבעלותו חתול לבן, אולי זה שעונד מגן דוד על דש חולצתו, או בעל זוג עיניים?!...

יש המציעים הצעה פנטסטית והיא: שנגדיל את העם היהודי על ידי שנכיר כיהודי את הבן שנולד לאב גוי,  ונדאג לחנכו כיהודי. ובכן יש לי הצעה יותר טובה להגדלת העם היהודי – בא נגדיר שיהודי הוא כל מי שיש לו זוג אוזניים ובכך נפתור בעיות רבות, כך גם לא תהיה התבוללות, כיון שכל העולם יהיו יהודים, ובכך גם נפחית את האנטישמיות בכך שנפנה לגויים משונאינו ונאמר להם שגם הם נכללים בעם היהודי לפי הגדרה חדשה של מיהו יהודי, ולכן חסל סדר אנטישמיות. כמובן שאין גבול לאבסורד.

אלא מה? כל יהודי יודע ומרגיש עמוק בתוך נשמתו שיש איזו מטרה לעם היהודי, שלעם היהודי ולספר התנ''ך שלנו - יש איזו שהיא שליחות שמימית. היסטוריונים רבים, הוגי דעות, מנהיגי עולם דגולים ועוד... שמו לב ליחודיות של עם ישראל. "יהודי" הוא לא סתם הגדרה המתנופפת לכל עבר, ומשתנה לפי הלכי הרוח של מאן דהוא, יהודי זו מהות שהוגדרה על ידי בורא העולם, זו שליחות מיוחדת שניתנה לעם התנ"ך, וזאת רואים לאורך כל ההיסטוריה.

 

ג'ון אדמס – הנשיא השני של ארה''ב:

"אני עומד על כך שהיהודים עשו עבור התרבות יותר מכל אומה אחרת. ...שהגורל הועיד את היהדות להיות הכלי המהותי ביותר לתרבות... הועיד את העם היהודי ללמד לאנושות את הרעיון שהמונותאיזם הוא הבסיס של המוסריות, וכתוצאה מכך של כל הציביליזציה.

זו האומה המהוללת ביותר שאי פעם יישבה עולם זה. הרומאים ושליטיהם הם עורבא פרח בהשוואה ליהודים. היהודים העניקו דת לשלושת רבעי הגלובוס והשפיעו על האנושות יותר מכל עם עתיק או מודרני".

ההיסטוריון פול ג'ונסון, אנגלי נוצרי, בסיפרו ''ההיסטוריה של היהודים'':

"דרושות שעות רבות כדי לסכם ארבעת אלפים שנה של היסטוריה יהודית. פירושו של דבר הוא לשאול את עצמנו מה היה קורה עם הגזע האנושי לולא היה אברהם ענק רוח כזה, או אם היה מותיר את כל החכמה שלו לעצמו מבלי לחלוק אותה עם אחרים, וכך לא היה קם העם היהודי. ללא ספק העולם ללא היהודים היה משהו שונה לחלוטין. כן, קרוב לודאי שכל התגליות, הרעיוניות של האינטלקט האנושי, היו מתגלות בסופו של דבר, אבל היה דרוש גאון מיוחד כדי לעצבן לראשונה. את המתנה הזאת העניק האל ליהודים: להם אנו חבים את הכבוד לערך החיים של כל בן אנוש, את המצפון האינדיבידואלי ואת הגאולה האישית, את המצפון הקולקטיבי ואת האחריות הסוציאלית, את השלום כאידיאל מופשט ואת האהבה כיסוד הצדק, ופרטים רבים נוספים שעיצבו את האינטלקט האנושי הבסיסי.

לולא היהודים היה העולם מקום הרבה יותר דל וריקני. ...כמעט מעבר ליכולתנו לדמיין כיצד היה העולם מתנהל אם הם לא היו מופיעים על מפת ההיסטוריה''.

עד כאן, חלק קטן מדברי אישים דגולים ביחס לתרומת היהודים לעולם.

לעם היהודי היה ויש ייעוד היסטורי ראשון במעלה וחשוב מאוד, ולכן כל טישטוש והטעיה בהגדרות המקוריות של מיהו יהודי, פוגע בייחוד היהודי אשר נקבע על ידי בורא העולם, ובהצלחת המטרה האוניברסאלית  שנקבעה לעם היהודי בעולם.

שאלה: ובכן, איך תסביר את העובדה: שלמרות שהגדרת מיהו יהודי אינה ניתנת לשינוי כפי שאמרת, בכל זאת במשרד הפנים במדינת ישראל, רושם אנשים כיהודים, למרות שלפי ההלכה היהודית אינם מוגדרים כיהודים?

תשובה: כפי שאתה יודע, בעיית מיהו יהודי לא התחילה עכשיו, היא התחילה כבר בקום המדינה, ואם נדייק יותר, הבעיה לא היתה "מיהו יהודי", שהרי היה ברור לכל אחד מיהו יהודי, אלא הבעיה היתה מיהו יהודי לעניין חוק השבות.

ואסביר לך: במדינת ישראל ישנו חוק התאזרחות שלא קיים בשום מדינה בעולם, חוק זה אומר: שכל יהודי בכל מקום בעולם נחשב אזרח פוטנציאלי של מדינת ישראל. לעומת זאת קבלת אזרחות בכל מדינה אחרת בעולם, היא בתנאים מגבילים מאוד ובמקרים רבים אפילו נמנעים כליל מלהעניק אזרחות.

 

שאלה: ולמה במדינת ישראל נחקק חוק יוצא דופן כזה?

 

תשובה: הסיבה נעוצה בידיעת הבעיה שנוצרה בעקבות הקמת המדינה והיא: כיצד ניתן להקים ישות דמוקרטית שתקַרא ''מדינה יהודית'' בעוד שרוב תושביה של אותה מדינה לא יהיו יהודים? שהרי בהקמת המדינה היה כאן רוב ערבי מוחלט.

כדי לפתור בעיה זו, נחקק ''חוק השבות'' - דהיינו, שלא רק היהודים היושבים בארץ הם אזרחי המדינה, אלא כל יהודי העולם הם אזרחי המדינה בכוח, וכל עולה חדש אינו נחשב מהגר, אלא ''שב'' לארץ ישראל אחרי שנות גלות, ומכאן שמו של החוק: ''חוק השבות''.

 

ומכאן והלאה התחילה להיווצר בעיית מיהו יהודי על פי חוק השבות, דהיינו, מי האדם שניתנה לו אזרחות כפי שדורש חוק השבות.

 

שאלה: אז מה איכפת לך איך מדינת ישראל מגדירה "מיהו יהודי" לעניין חוק השבות? הרי כל זה בסך הכל לצורך חוק השבות בלבד.

 

תשובה:

יש כאן שתי בעיות. הבעיה המעשית והבעיה העקרונית.

מבחינה מעשית: מדינת ישראל קמה כדי להיות בית לעם היהודי. וברגע שהמדינה מאפשרת עליה של מאות אלפי גויים הנה, גויים שאינם יהודים על פי כללי היהדות, רק בגלל חוק שבות "ליברלי" מדי, בעצם היא כורתת את הענף שהיא יושבת עליו, כי היא הופכת את המדינה להיות מדינה של הרבה עמים: רוסים, תאילנדים, פיליפינים, סינים... פליטי כל העולם באים הנה בגלל החוק הפרוץ הזה. כל מי שלא נוח לו לחיות בארץ שלו, יכול להשיג "תעודה" של "גיור" פיקטיבי, ולבוא הנה, הוא ואישתו וילדיו ונכדיו, בגלל הפרצות שבחוק השבות. וכך נוצר כאן אבסורד: מצד אחד מדברים על "מדינה יהודית" ועל "האיום הדמוגראפי", ועושים צעדי ייאוש מדיניים בגלל "האיום הדמוגראפי", ומצד שני הולכים ומביאים לפה מאות אלפי גויים – דבר שהוא הסכנה הדמוגרפית הכי קשה שיש. וכאן יש סתירה פנימית שכל מי שהיהדות של מדינת ישראל חשובה לו, חייב להלחם ולהשפיע לתיקון העניין.

וכעת במישור העקרוני, הרי כשמדינת ישראל מגדירה "יהודי", היא לא כותבת ''יהודי לעניין חוק השבות'', וממילא נבין שיתכן שהוא לא יהודי על פי ההלכה היהודית וזו מעשה הונאה חמור מאין כמותו (זוכר את משל קפה עלית?...). דבר שני, עצם השימוש במילה "יהודי" הוא הטעיה, כיוון שהאדם הוא או יהודי או לא יהודי, אין כזה דבר "חצי יהודי". ולכן החוק הזה הוא חוק כל כך גרוע.

 

שאלה: מה כל כך לחץ את מנהיגי המדינה בהקמתה, להשתמש במילה "יהודי" ובכך להיכנס לכל הבעיות האלה? האם לא היה עדיף להם להמציא שם אחר כמו ''כנעני'' או כל שם אחר, ואז היו יכולים להגדיר מיהו "כנעני" כראות עיניהם?

 

תשובה: הם רצו ''לרקוד על כל החתונות'' ולבסוף גם לתת ''בעיטה" לכלה, הם השתמשו במילה "יהודי" בחוק השבות, כיוון שרק עובדת היותנו יהודים נותנת לנו זכויות על ארץ ישראל. רק עובדת היותנו שייכים לעם היהודי המקורי, נותנת לנו זכות מוסרית לשוב אליה.

ולכן כתבו ב"חוק השבות" שלכל יהודי יש זכות לאזרחות במדינה, כדי ליצור זיקה וקשר בין מדינת ישראל לבין תושביה הקדומים - היהודים.

וכאן נמצא האבסורד: במטרה ליצור קשר עם העבר, השתמשו במילה "יהודי", אך מצד שני - מעוניינים לרוקן את המושג ''יהודי'' מכל קשר להיסטוריה ולמורשת ומנסים להגדירו מחדש. האם זה לא שקר והונאה בקנה מידה הסטורי?

(דרך אגב, כך עשו מנהיגי הציונות לגבי מושגים יהודיים רבים המקודשים לעם ישראל, הם השתמשו בהם כראות עיניהם ובכך הטעו את הציבור, אך לא כאן המקום להרחיב).

 

לסיכום: כל שינוי בהגדרה המקורית של היהודי, הוא מעשה הונאה. וכפי שאין זכות לאף מפעל חדש לקרוא למוצריו באותו שם בהם נקראו אותם המוצרים במפעל אחר הקיים כבר בשוק (כנ''ל לגבי מותגים...), כך אין זכות לאף אדם או ארגון להגדיר מחדש מיהו העם היהודי ו"מיהו יהודי". כל מעשה כזה הוא כפייה חילונית והטעייה כלפי העם היהודי כולו, בהווה ובעתיד.

כל ניסיון של שינוי בהגדרת "מיהו יהודי" על ידי כל אדם, יגרום לפגיעה בלתי הפיכה בעם היהודי, ויגרור הגדרות נוספות של אחרים לגבי "מיהו יהודי", ובעצם להפיכת המושג ''יהודי'' לחסר משמעות, כיוון שכל אחד יוכל יגדיר "מיהו יהודי" כראות עיניו (וזאת בנוסף לשקר שבדבר, שהרי יהודי אמיתי - הוא יהודי רק על פי מה שההלכה היהודית קובעת).

הטענה שהגדרת "מיהו יהודי" ההלכתית היא כפייה דתית היא טענה שקרית, וכל שינוי מההגדרה המקורית הוא כפייה חילונית והטעיה היסטורית, גם אם ההטעיה נעשית בשם חוק המדינה.

למי שהעניין מפריע, יוכל לייסד לעצמו ''עם כנעני'' או ''עם חילוני'' ולהיקרא "כנעני" או "חילוני", אך ברגע שהוא משתמש במילה "יהודי" כרצונו החופשי ומפרש אותה כאוות נפשו, הוא גורם להטעיה חמורה. 

לצפייה ברשימה השאלות המלאה בנושאי רוחניות קבלה ומיסטיקה כנסו לכאן שאלות תשובות ביהדות וקבלה


אודות מחבר המאמר

כמו כן יש לאתר פורום דת גדול שעוזר לכל שואל בנושא יהדות וקבלה.

כמו כן הוא מנהל חנות  ספרי קודש - המציעה דיסקים וחוברות במגוון נושאים ביהדות וקבלה.

מי שרוצה מילון עברי עברי למציאת מילים נרדפות יוכל להכנס ולהוריד תוכנה למילון עברי 

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.