אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

מדוע החרדים לובשים בגדים שונים מהאחרים, לבוש בצבע שחור וחובשים מגבעות משונות?

 

 

מדוע החרדים לובשים בגדים שונים מהאחרים, לבוש בצבע שחור וחובשים מגבעות  משונות?                                                                      

 

תשובה:

מסופר על אדם שנסע ברכבת התחתית, והיה לבוש בלבוש חסידי.  (לבוש שחור וארוך)        

ניגשה אליו אישה יהודייה שאינה דתית.                                 

 

"אני חושבת שאתם דוחים", אמרה האשה. "גם אני יהודייה, אבל אינני חשה צורך לפרסם את זה לכל העולם! אתם מתבלטים ביהדותכם, וממיטים בושה על העם שלנו".                            

 

"גברתי", ענה לה האיש, "אני אינני יהודי, אני מבני האיימיש" (כת נוצרית שדוגלת בקרבה לטבע ולטבעונות).                           

 

האשה התנשמה. "אוי, אני מצטערת! אני חושבת שאתם אנשים נפלאים. הצורה בה אתם נצמדים לדרכיכם המסורתיות..."               

 

לחיילים בצבא יש לבוש מיוחד כי הם נמצאים בתפקיד, והלבוש גם מזכיר להם בכל רגע שהם נציגים של "צבא הגנה לישראל" ולכן הם צריכים להתנהג בהתאם ולהיות דוגמא אישית, לא לחינם בצבא מענישים עונש יותר גדול חייל הלבוש במדים שעבר על החוק מאשר אזרח פשוט, כי כאשר הוא במדים הוא יודע שהוא מהווה דוגמא חיה.

 

כולנו מתאמצים לנצח במלחמה בין הנטיות והכוחות הטובים  לבין כוחות הרעים שבתוכינו,  ועל ידי הלבוש אנחנו מזכירים לעצמינו שאנחנו חיילים בתפקיד, חיילים של בורא עולם ועלינו לחזק את הנטיות החיוביות האלוקיות שבתוכינו ולהמנע משימוש בנטיות שליליות כמו כעס וקינאה וכדומה, כיאות לבנו של מלך המלכים.

 

לכן יש את הלבוש השונה של החרדים כי המטרה היא שנרגיש כחיילים ונוכל כך להתגבר יותר בקלות על נטיותינו החומריות ולהוות לדוגמא בעיני אחרים, אדם שלבוש כנציג של המלך שאמר לא לכעוס ולא לקנאות ולא לרמות, אז הלבוש שלו יעזור לו לנצח את הנטיות השליליות, נכון שלא כל אחד מצליח בכך, אבל ודאי שהלבוש עוזר להתגבר.

 

(במוסגר אומר שאין איסור הלכתי ללבוש בגד שונה מהלבוש החרדי, ישנם הרבה חוזרים בתשובה שמקפידים על קלה כבחמורה והם לא החליפו את מכנסי הגינס וחולצת הטריקו)

 

ובקשר לצבע השחור, אז קודם כל, כל אחד מוזמן לחנויות האופנה בבני ברק ובירושלים ויראה שלל צבעים וגוונים של לבוש חרדי יש כחול, יש ירוק ויש גם חום, וגם ברחוב כל אחד יכול לראות שיש הרבה חרדים שלא לובשים רק שחור, יש סגנונות לבוש שונים בין קהילות חרדיות שונות.

רק החסידים לובשים חליפות שחורות וארוכות ומגדלים פיאות ארוכות. הרבה לא-חרדים סבורים כי כל החרדים הם חסידים. הסיבה לכך היא שהתקשורת, כשהיא מציגה את החרדים (בקריקטרות או בכל ציור) , מעדיפה בדרך כלל להציג את חרדי בלבוש חסידי מאשר את החרדי שלבוש חליפה,  בגלל שעל ידי הלבוש הארוך השחור החרדים נראים הרבה יותר זרים. החרדים הלא-חסידיים, נראים לעיתים קרובות כאנשי עסקים לבושים בשמרנות, הלובשים חליפות-עסקים.                                   

 

החרדים שאינם חסידים מתלבשים בשמרנות ובמכובדות, מכיוון שהם מאמינים שכך מצופה מיהודי ירא-שמיים, מבנו של ה'. מגבעות, הגם שלבישתן אינה נפוצה כיום בעולם, נחשבו בעבר כצורת לבוש המביעה מכובדות. וגם המגבעת מזכירה ומדגישה לאדם שיש משהו שמשגיח מעליו למעלה, מגן עליו, אוהב אותו ובוחן את מעשיו.                                                 

 

החסידים מתלבשים בדרכם הייחודית, כדי להתבדל יותר מהלא-יהודים, ובכך לשמר את זהותם היהודית הייחודית.               

כמו כן משמשת הגלימה השחורה והארוכה בשביל להימנע מהבלטת הגוף הגשמי.

 

נשים חרדיות (האמיתיות) מתלבשות בצניעות, ועל ידי הלבוש הצנוע ,לא רק שהן לא מרגישות את עצמן מושפלות, אלא הן מרגישות שהן מתקבלות כיצורי אנוש מוערכים יותר מאשר כגופים גשמיים ואובייקטים מיניים.                                               

 

ועניין הזקן והפיאות

ראשית יש לדעת שאין כל חיוב הלכתי לגדל זקן ופיאות. התורה אוסרת את גילוח הזקן באמצעות תער או סכין גילוח המתחככים בעור, אך התורה מתירה את גילוח הזקן במספריים וכדומה, מכאן ההיתר לגילוח זהיר במכונת גילוח, כאשר הרשת הצפופה אינה מאפשרת ללהבים להתחכך בעור הפנים. 

 

להלן הסיבות להשארת הזקן אצל חלק משומרי המצוות.

1)     הידור מצווה- אלוקים ציווה בתורה שלא להשחית את הזקן – ולהשחית הכוונה על ידי סכין (תער) אבל על ידי מספריים מותר, אבל אותם אלו שמשאירים זה על מנת להדר יותר שלא להוריד מהזקן או להשאיר ממנו. כמו כן אלוקים ציווה להשאיר שערות בצדדי הזקן (ליד האוזן) והמהדרים מאריכים את הפיאות.

2)     התגברות על  הניסיונות- על ידי שלאדם יש זקן הוא נמנע מלעשות מעשים שלא מתאימים לאדם עם זקן... כי הוא נחשב אצל המון העם כרב או כאישיות תורנית ולכן כך יותר קל לשמור על עצמינו ולהצליח באתגרי החיים.

3)     שפע- על פי חכמי הסוד, שערות הזקן הם צינורות של שפע ולכן כאשר אדם משאיר את הזקן צינורות השפע שלו פתוחים והוא יכול לקבל יותר השפעה רוחנית וגשמית  מלמעלה.

 שאלה זו היא אחת מתוך יותר ממאה שאלות ותשובות ביהדות וקבלה, לצפייה ברשימת השאלות המלאה כנסו לכאן - שאלות רוחניות מיסטיקה קבלה

 

 


אודות מחבר המאמר

כמו כן יש לאתר פורום דת גדול שעוזר לכל שואל בנושא יהדות וקבלה.

כמו כן הוא מנהל חנות  ספרי קודש - המציעה דיסקים וחוברות במגוון נושאים ביהדות וקבלה.

מי שרוצה מילון עברי עברי למציאת מילים נרדפות יוכל להכנס ולהוריד תוכנה למילון עברי 

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.