אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

מנועים לרכב ומערכת הקירור

מנועים לרכב והרדיאטור: הרדיאטור מורכב משני מיכלים ומקרב הנמצא ביניהם. מיכל הכניסה של הנוזל כולל צינור חיצוני, דרכו נכנם הנוזל מהמנוע לרדיאטור. פתח הרדיאטור למילוי הנוזל מחובר, על פי רוב, חלקו העליון של המיכל העילי, ויש בו פתח יציאה לצינור עודף הנוזל, הנקרא "צינור בירוץ".

א.  מיכל הכניסה (המיכל העילי) מכיל את נוזל הקירור הנכנס, ומחלק אותו על פני מערכת צינורות להקרנות החום, המעבירים את הנוזל אל המיכל השני (המיכל התחתי) של הרדיאטור. צינור הבירוץ משמש להוצאת הנוזל או הקיטור, אשר עלול היה לגרוס לעליית לחץ וכתוצאה מזה לבקיעים וסדקים בדפנות המתכת הדקים של הרדיאטור. המיכל התחתון מקבל את הנוזל אחרי שעבר דרך צינורות להקרנת החום, ופולט אותו דרך פתח היציאה של הרדיאטור.

ב.  בתוך מנועים לרכב יש מספר מערכות קירור אשר להן צינורות עגולים להקרנת החום. מספר הצינורות רב, הם אנכיים, ומסביבם יש צלעות מאוזנות רבות. מעברי המים בצינורות הם צרים והחומר ממנו הם עשויים הוא דק, כך שמרביתו של השטח בא במגע עם האוויר המוזרם על ידי המאוורר. באופן זה מתאפשרת הקרנת חום יעילה ממי הקירור אל האוויר, והתוצאה היא קירור יעיל של המנוע.

מנועים לרכב ומשאבת המים מנועים לרכב בעלי מערכות קירור חדישות יש משאבת מים. שתפקידה להמריץ את מחזור נוזל הקירור. המשאבה נמצאת, על פי רוב, בחלקה הקדמי של חטיבת הצילינדרים, או בצדה. המשאבה שואבת נוזל מחלקו התחתון של הרדיאטור, ודוחפת אותו דרך חלוק המים שבחטיבת הצילינדרים ודרך ראש חטיבת הצילינדרים אל מיכל הכניסה ברדיאטור. המשאבה היא צנטריפוגלית ולה גלגל כפות הדוחף את נוזל הקירור מהמרכז החוצה, כשגלגל הכפות מסתובב. המשאבה והמאוורר מונעים על ידי גלגילת "V" רגילה המונעת על ידי רצועה אחת או יותר מגלגילה בקצהו הקדמי של גל הארכובה. יתרונות המשאבה הצנטריפוגלית הם: מחירה נמוך, מסוגלת לספק כמויות נוזל, שהן גדולות ביחס לממדיה, ואין היא נסתמת או מתקלקלת בגלל הלכלוך שבתוך מי הקירור. יתרון נוסף של המשאבה הוא שהיא מגבילה את הפעולה הטרמוסיפונית כאשר המנוע אינו פועל. אחד החסרונות של משאבה זו היא סכנת הדליפה ממערכת האטמים, דרך הגל המניע של הכפות.

מנועים לרכב והמאוורר מאוורר יונק כמות אוויר גדולה, העוברת בין צינוריות הקרנת החום של הרדיאטור. נוסף על כך, שזרם האוויר מסלק את החום מנוזל הקירור, הוא גם מקרר באופן ישיר את המנוע עצמו, מבחוץ. מנועים לרכב בכלי רכב צבאיים יש בהם  גם מבנה עשוי פח בצורת מנהרה, הנקרא "כונס אוויר". הוא נמצא מסביב למאוורר ומאחוריו, ותפקידו לכוון את זרם האוויר לשם קירור יעיל יותר.


אודות מחבר המאמר

קבוצת איצ'יאוטוס בע"מ יבוא מנועים לרכב

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.