אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

נווה צדק:

שכונת נווה צדק בתל-אביב נוסדה בשנת 1887 ונחשבת לאחת השכונות הראשונות בתל-אביב. יוזמה להקמת השכונה בא מחברת "עזרת ישראל" שהייתה ברשות אלעזר רוקח. מטרתם הייתה הקמת בית חולים בשכונה ועזרה לציבור. בעל הקרקעות הייה אהרון שלוש שבנה את הבית הראשון בשכונה וניסה בזה לגרום ליותר משפחות יהודיות לגור שם אך כאשר לא השיג את מטרתו התחיל למכור את הקרקעות במחיר סמלי. במאה ה-20 שכונת נווה צדק נחשבה למשגשגת, בשכונה גרו סופרים, אמנים, יוצרים שרבים מכרים את שמותיהם.  בימי מלחמת העצמאות שכונת נווה צדק הייתה חזית בעימות מול ערבים מיפו ורוב המבנים שימשו כבסיסי פעולה. במהלך המלחמה לבתים נגרם נזק, עם הזמן חלקם עברו תיקונים ושיפוצים וחלקם משמשים כאתרים היסטוריים.

בשנות החמישים עם העלייה הגדולה התגוררו רבים מהעולים בשכונת נווה צדק, אך השכונה הייתה מוזנחת מסיבה שנתפסה כפיתרון דיור זמני ובשנות ה- 60 נחשבה לשכונה ענייה ומוזנחת. באותה תקופה הציעו להרוס את רוב הבתים ולהקים מבנים חדשים לצורך שיפור איכות החיים, אך תוכנית לא יצא לפועל מסיבה שרוב הבתים נחשבים לאתרים היסטוריים ונמצאים תחת הגדרה "מיועדים לשימור".

בסוף שנות ה-80 של המאה העשרים עקב מודעות גבוה וחשיבות של המבנים ההיסטוריים יוצאת לפועל תוכנית לשימור השכונה. האתר החשוב שעבר תהליך שיפוץ ושחזור הוא "מרכז סוזן דלל", בעבר בית הספר לבנים.  כיום משמש לאתר בילוי ורחבה לפעילויות אומנותיות. מבנה נוסף ששוקם הוא "בית הסופרים" שימש מקום מגורים לאמנים כמו- יוסף חיים ברנר, דבורה בארון ויוסף אהרונוביץ' וכיום במבנה זה הוקם מוזיאון של נחום גוטמן.

בעקבות תוכנית השימור שכונת נווה צדק משנה את התפיסה של השכונה הענייה לשכונה אופנתית אם מקומות בילוי ואתרים היסטוריים חשובים.  ישנם בתים בשכונה ששופצו או נבנו מחדש אך עדיין ישנה תחושה של עתיקות והיסטוריה ברחובות.


אודות מחבר המאמר

נדל"ן נווה צדק, דירות בנווה צדק

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.