אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

האם ניתן לחייב עובד לבצע בדיקת פוליגרף

האם ניתן לחייב עובד לבצע בדיקת פוליגרף ? 

לעיתים מעסיקים מעוניינים לבצע בדיקות פוליגרף לעובדים כדי לברר באם הם נאמנים למקום עבודתם , או בכדי לברר בקשר לחשדות שהועלו כנגד עובד זה או אחר.

חלק מן המעבדים אף נוהגים טרם קבלת העובד לעבודה או במהלך עבודתו כדרך קבע להחתימו על מסמך בו העובד מביע את הסכמתו לבצע בדיקת פוליגרף בכל זמן שידרש לעשות זאת.

לביצוע בדיקות פוליגרף כחלק משגרת העבודה ישנם שני צדדים ,האחד צד המעסיק  אשר חייב להגן עסקו ומצד שני זכות פרטיותו של העובד.

כידוע בדיקת פוליגרף אמורה לחשוף את האמת על פי התגובות הפיסיולוגיות של הנבדק ולכך המדע לא נתן את הכרתו, ובתי המשפט לא יבססו את הכרע דינם אך ורק על  פי בדיקת הפוליגרף .

בתי הדין לעבודה קבעו כי בדיקות פוליגרף לעובד על אף שנתן הסכמתו לבדיקה מוטלת בספק וחייב להיות מקרה חריג ויוצא מן הכלל בכדי לחייב את העובד לביצוע בדיקת פוליגרף.

בית הדין קבע כי יש להשאיר את הסוגיה של בדיקת פוליגרף ב"צריך עיון" שכן יש להכריע בסוגיה זו באופן קונקרטי על פי מכלול נסיבותיו של כל מקרה ומקרה ואין לשלול או להתיר את הדרישה של מעסיק מעובדו להיבדק בפוליגרף באופן גורף.

 

 

התפתחות הפוליגרף מראשיתו ועד היום

העיסוק בחשיפת האמת במהלך ההיסטוריה ועד היום הביא את העוסקים במקצוע הפוליגרף להתפתחות מרשימה ביותר. בתחילה החלו מספר קטן ומצומצם של עוסקים בפוליגרף ,בתחום התעשייה , וברשויות אכיפת החוק והם פעלו תחת אופק מדעי . עם הזמן המדענים החלו לתת תשומת לב רבה לבדיקת הפוליגרף והתעניינותם הפכה למשמעותית עד כי בשנות השבעים של המאה העשרים הפך הפוליגרף לתחום מחקר של ניסיון עצמאי ונפרד הכולל מכשור סטנדרטי ,התאגדות מקצועית , פרסומים מקצועיים שיטות ניקוד וציינון של תרשימי בדיקה, חוקי רישוי במדינות שונות , וכן התמחות תת ענפית של סוגי בדיקות שונים, נפתחו בתי ספר ממשלתיים ופרטיים ללימוד הפוליגרף, ובתי משפט אט אט החלו לקבל את בדיקת הפוליגרף כחלק מן הראיות.

כיום בפוליגרף נעשה שימוש בידי המשטרה רשויות ממשלתיות ובמגזר האזרחי.

התקדמות במחקר ובטכנולוגיה הביאה לשיפורים בולטים בתחום הפוליגרף .כיום רוב מכשירי הפוליגרף שנמצאים בידי הבודקים בעולם הם ממוחשבים דבר המאפשר ניתוח והצגה של נתונים בדרכים שקשה היה לדמיין אותם בימי הפוליגרף המכני עם הנייר והדיו.

כיום ניתן להעביר נתוני פוליגרף ממוחשב על גבי אתר מכל מקום בעולם בלחיצת כפתור , ולהביאם להערכת בודק פוליגרף שלא ראה את הנבדק והבודק ולקבל חוות דעת נוספת ממנו.

יש הרואים את העידן הנוכחי כתור הזהב של הפוליגרף בו מתמזגים מחקר וטכנולוגיה. המדע פיתח חיישני בדיקה אמינים ומדויקים יותר ופתחו תוכנות וכלים ניתוחים מפתחים ומתקדמים יותר.

לסיכום

מאז ראשית הפוליגרף ועד היום חלה התקדמות מרשימה במכשיר הפוליגרף. המצאת  המחשב הביאה  למהפכה של ממש במכשור,בתוכנות פוליגרף ופענוח תרשימי בדיקה. 

בבתי הדין לעבודה לא נתנו את הסכמתם לאישור גורף שביצוע בדיקות פוליגרף לעובדים ונקבע כי יתכנו נסיבות בהם המעביד יוכל לדרוש מעובדיו לבצע בדיקות פוליגרף אך בכדי לבצע בדיקה כאמור יש לקבל את הסכמתו של העובד מראש. 

 

 


אודות מחבר המאמר

Webz - קידום אתרים בגוגל.

פרוייקטים נבחרים : טבעות אירוסין , מזרונים

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.