אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

אקסיום- תוכנית הלימודים מהי ?

אקסיום- תוכנית הלימודים מהי ?

 

בספרות המקצועית קיימת קשת רחבה של הגדרות למושג "תוכנית לימודים " . ההגדרות שונות מבחינת כיוונן והיקפן , תחומי עיסוקן והשקפות העולם של החוקר. לפי אחת ההגדרות תוכנית לימודים הוא מושג המציין תופעה מתפתחת . במודל שפתחו גודלד וחבריו  ((Goodlad et.al. , 1979

 

מוגדרות חמש רמות גלגול של תכנית לימודים :

•א.      התכנית האידיאולוגית - מציגה את הרעיונות של אנשי חינוך , אנשי ציבור וכו' . התוכנית באה לידי ביטוי ברציונל של התוכנית .

•ב.      התוכנית הפורמלית - התוכנית המוסכמת על האחראים במערכת החינוך והיא שמחייבת את המורים צורת המקובלת היא הסילבוס , אבל היא באה לידי ביטוי גם בחומרי הלמידה שפותחו כדי לממש את כוונותיה .

•ג.         התוכנית הנתפסת  - התוכנית כפי שהיא נתפסת ע"י המורים .

•ד.       התוכנית בפעולה - התוכנית המופעלת בכיתה .גילוייה הם ההתרחשויות בכיתה ופעולות הגומלין שבין התלמידים והמורה .

•ה.        התוכנית ההתנסותית  - היא התוכנית שמצביעה על תוצרי הלמידה של הלומדים.

מי צריך תוכנית לימודים ?

תוכנית הלימודים מהווה גורם חשוב בעשייה של כל הגורמים הנוטלים חלק במעשה החינוכי:

 

המורים :

זילברשטיין (1994) טוען : " המורה המכיר את "תוכנית הלימודים " והעמיק בה יכול לגבש דרכי הוראה המתאימות לסגנון עבודתו ולסגנונות הלמידה של תלמידיו , ובדרך זו להגביר את יעילות ההוראה. הוא רשאי ויכול להחליט על ספרי לימוד מותאמים לתוכניות , על שיטות הוראה על אמצעי הוראה. כל אלה חייבים להיות בזיקה לעקרונות "תכנית הלימודים " .... המורה הוא צרכן נבון של תוכניות לימודים ושל חומרי למידה בה המידה שהוא הופך את העיון ואת השימוש הביקורתי בהם למהלך קבוע ומקצועי המלווה אותו בעבודתו . המקצועיות שלו כמורה מתבטאת בין היתר בבדיקה מתמדת של פוטנציאל הטמון הן ב"תוכנית הלימודים " והן בחומרי הלמידה לצורכי עבודתו היומיומית ."

 

צוותי הפיתוח באגף תוכניות לימודים :

המכינים חומרי למידה ועזרי הוראה לתלמידים ולמורים בכל המקצועות. מטרתם העיקרית לפתח מודלים טובים שישמשו מופת לאחרים (בן עזר , 1994 ) , מו"לים המעונינים להוציא ספרי לימוד לבתי הספר חייבים להכיר את הרציונל של הוראת המקצוע ,את הנחות היסוד ,עקרונות, המטרות רשימת התכנים וצורכי ההוראה וצורכי ביטוח נסיעות.

 

ראשי אגפים של החינוך ברשויות המקומיות וצוותי חשיבה (כולל הורים ) :

עבורם תכנית הלימודים היא הכלי למימוש הכוונות החינוכיות שלביה"ס ובאמצעותו מגשימים מטרות יסוד העומדות הראש סדר העדיפות בזמן מסוים. מימוש המטרות והכוונות הללו עשוי להיות אמצעי לפתרון בעיות אנושיות וחברתיות , בצד משימות השגרה המוטלות על ביה"ס . גם התכנים הנלמדים בביה"ס וגם הדרכים הנבחרות לשם הוראתם יש בהם דגשים , שבכוחם לתרום לקידום היחיד בנושאים הנחשבים ראויים לטיפוח מיוחד בעיני מכונני ביה"ס  (שרמר , 1993 )

מורי המורים במוסדות להכשרת מורים :

המכשירים סטודנטים להוראה , עבורם ניתוח תפיסה רעיונית של ת"ל בעת תהליך ההכשרה יש בו כדי לתרום למורה שבדרך את המסר החשוב שת"ל היא כלי חיוני ומחייב בעבודתו השוטפת של המורה .


אודות מחבר המאמר

אקסיום- תוכנית הלימודים מהי ?

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.