אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

עוסק מורשה

עוסק מורשה הנה צורת פעולה המתייחסת לרוב לעצמאים אשר אינם מאוגדים כעוסק פטור, למעשה גם חברה הנה עוסק מורשה, שכן מדובר בהגדרה לצורכי מע"מ. במאמר זה אסקור את המשמעות של התאגדות באמצעות עוסק מורשה.

התאגדות כעוסק מורשה מאפשרת לבעלי העסק להפיק חשבוניות מס, מבחינת מע"מ יש לכך מספר השלכות, ראשית בגין רכישות המבוצעות לצורך העסק, כלומר הוצאות או רכישת רכוש קבוע המשמש את העסק, בעל העוסק המורשה רשאי להתקזז על המע"מ של אותן רכישות ולקבל אותו חזרה ממס ערך מוסף בעת הדיווח החודשי. מה הכוונה ?

מס ערך מוסף הנו מס שמוטל על הרווח שמפיק בעל העסק, כלומר, במידה ואתם רוכשים מוצר בעלות של 100 שקלים, ומוכרים אותו ברווח של 100 שקלים נוספים, כלומר ב - 200 שקלים, אתם תדרשו לשלם מס ערך מוסף רק על הרווח בסך 100 שקלים, אמנם מנגנון ההעברה של העוסק המורשה בנוי כך שבעת מכירת המוצר בסך 200 שקלים בתוספת מע"מ העוסק יגבה את כל המע"מ מהצרכן הסופי, כלומר את המע"מ בגין כל ה - 200 שקלים, את המע"מ הזה העוסק נדרש להעביר למס ערך מוסף. אמנם כדי שהעוסק המורשה לא יצא חסר מס ערך מוסף מאפשר לו להזדכות על מס ערך מוסף שהוא שילם בעת רכישת המוצר הנמכר לדוגמה אן על ההוצאות שהוציא בעת מתן השירות. כך שבמידה והמוצר נרכש קודם, בסכום של 100 שקלים בתוספת מע"מ העוסק יקבל את המע"מ ששולם בגינם בחזרה, כלומר, המע"מ נטו שהעביר העוסק הנו בסך של 100 שקלים כפול שיעור המע"מ שהנו כיום 16%, כלומר העוסק שילם נטו בסך הכל 16 שקלים מס ערך מוסף.

מבחינת החובה על התאגדות באמצעות עוסק מורשה, ישנם עוסקים אשר אינם רשאים להתאגד באמצעות עוסק פטור, מה הסיבה שמישהו ירצה להתאגד באמצעות עוסק פטור ? מכיוון שעוסק פטור בניגוד לעוסק מורשה אינו מחוייב במע"מ, באותו אופן הוא גם איננו רשאי להתקזז על המע"מ של התשומות ששמשו אותו בעסק אמנם תחת ההנחה שעסקים נבראו על מנת להפיק רווח, בסך הכל בנטו עוסק מורשה משלם מע"מ בעוד שעוסק פטור איננו משלם מע"מ. מסיבה זו עוסק פטור בדרך כלל תחרותי יותר מעוסק מורשה במידה ומדובר בשירות ללקוחות קצה אשר אינם יכולים להתקזז על המע"מ.

עוסק מורשה יש לפתוח אצל מע"מ אשר קרוב למקום המגורים שלכם, לאחר מכן תדרשו לפתוח תיק בשתי רשויות מס נוספות, מס הכנסה וביטוח לאומי אשר גם הם גובים סכום מסוים מהרווחים שלכם כמס. הדיווחים בהם מחויב עוסק מורשה הנם ראשית דיווחים שוטפים לרשויות המס, הדיווחים הללו נעשים בדרך כלל מדי חודשיים אמנם יתכן כי תדרשו בדיווח מדי חודש, כמו כן, בתום השנה יש להגיש דוח שנתי לרשויות המס, דוח שנתי זה כולל את ההכנסות והרווחים מכל מקורות ההכנסה של העוסק המורשה ואת חישוב המס בו העוסק המורשה חב.

מומלץ להעזר במשרד רואי חשבון לצורך ניהול תיק העוסק המורשה שלכם. 


אודות מחבר המאמר

שור רואי חשבון הנו משרד רואי חשבון בתל אביב ובעל סניף נוסף בהרצליה העוסק בתחום של ניהול חשבונות, ביקורת דוחות כספיים של חברות, ייעוץ עסקי וכלכלי וסיוע בפתיחת עסק לבעלי עסקים שצועדים את צעדיהם הראשונים בעולם העסקים.

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.