אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

להיות בטוח במקום העבודה- זו לא זכות, זו חובה!

לא רק עבודה המוגדרת כמסוכנת היא אכן מסוכנת. בכל מקום עבודה קיימים סיכונים אפשריים ולכן כל מקום עבודה מחויב לשמור על בטיחות עובדיו.

טובים השלושה מן השניים

את בטיחותם של העובדים נהוג לחלק לשלושה היבטים הקשורים זה לזה ומשפיעים זה על זה לא מעט. תחום הבטיחות מתייחס לכל הקשור לשליטה בסיכונים קיימים מתוקף העבודה וצמצומם. תחום הגיהות מתייחס לחיזוי, הערכה, בקרה וכמובן מניעה של גורמי הסיכון בעבודה בפן הבריאותי, בכלל זה גם גורמים המסכנים את בריאות העובד.

תחום השלישי הוא תחום הבריאות. תחום זה נועד להבטיח את הרווחה הנפשית, גופנית וחברתית של העובד במסגרת מקום עבודתו.

שומרים על החוק

המעסיק הוא זה אשר אחראי לשמור על בטיחות בעבודה של עובדיו. בישראל מגוון רחב של חוקים אשר מסדירים חובה זו בצורה מפורטת וברורה במגוון רחב של נושאים רלוונטיים.

מטרת החוקים היא לשמור ולהעלות את רמת הבטיחות והבריאות במקומות אלו. כמו כן, מטרתם למזער את כמות הנפגעים בתאונות עבודה וכמות החולים במחלות הקשורות לתחום עיסוקם או למקום העבודה. 

על מנת להבטיח כי החוקים ישמרו על רמה מקצועית ורלוונטיות גבוהה, כל תחום נמצא באחריות של גורם המבין בתחום. באופן זה, משרד האנרגיה הוא זה אשר אחראי על תקנות האנרגיה המסדירות את התחום. בין התקנות השונות, מחויבים מקומות עבודה הצורכים למעלה מ- 300 טון אנרגיה במהלך השנה להיבדק תדירות ולהגיש דו"ח סקר אנרגיה אחת לשנה.

כמו כן, מחייבות התקנות כי כל מקום עבודה העוסק בתחום ימנה אדם שיהיה אחראי על חסכון באנרגיה במסגרת מקום העבודה. אדם זה חייב לעבור הכשרה במסגרת קורס ממונה אנרגיה על מנת להכינו לתפקיד.

על מנת להבטיח את השמירה על החוקים, במיוחד כאשר שמירתם מחייבת את המעסיק להוצאות כלכליות בנוסף להוצאות השוטפות של העסק, הוקמה מערכת אכיפה. בסמכות המערכת לא רק לאכוף את החוק, אלא גם להטיל קנסות ולהעניש את העוברים על החוק.

הכל נשען על הידע

לא רק המעסיק, אלא גם העובד צריך לשמור על בטיחותו. לכן, מקצועות מסוימים מחייבים את העוסק בתחום לקבל הכשרה מתאימה בתחום. הסמכתו נועדה להבטיח כי יוכל בעצמו להבטיח את שלומו במסגרת העבודה.

למשל הפעלת מכונות ניידות, כמו כלים חקלאיים, מובילי עפר ואחרים מחייבת את העובד לעבור קורס מפעיל מכונות, על מנת שיהיה רשאי להפעילן. קורס עבודה בגובה הוא תנאי בסיסי לאלו המבקשים לעבוד בגבהים וכן הלאה וכן הלאה.

ממוני בטיחות

מאחר ונושא הבטיחות הינו בעל חשיבות ראשונה במעלה, מחויבים המעסיקים במקומות עבודה, המונים  למעלה מ- 50 עובדים, להחזיק איש בתפקיד ממונה בטיחות בעבודה. במקומות עבודה המעסיקים מעל 25 עובדים, תוקם וועדת בטיחות הכוללת בתוכה נאמני בטיחות אשר הוסמכו לתפקיד במסגרת קורס נאמני בטיחות. עובדים אלו מוסמכים, בהתאם להנחיות משרד התמ"ת, לדאוג לעמידה בדרישות כל תקנות הבטיחות, הגיהות והבריאות במקום העבודה, על מנת לצמצם ככל הניתן את האפשרות לפגיעה בבטיחות העובדים.

במסגרת תפקידו, אחראי ממונה הבטיחות על ביטחונם ובריאותם של העובדים במקום העבודה. מאחר והוא פועל 'מבפנים' בסמכותו גם לעדכן ולכתוב את הוראות הבטיחות כך שיתאימו כמה שיותר לאופי העבודה.

נסכם בבטחה

שמירה על הבטיחות במקום העבודה היא חובה ראשונה במעלה. כל מקום עבודה טומן בחובו מגוון סכנות אפשריות, אשר התעלמות מהן רב מביאה להופעתן של סכנות נוספות. שמירה ועבודה בהתאם לתקנות ולחוקים השונים העוסקים בתחום יבטיחו לכם וגם לעובדיכם עבודה בטוחה ככל הניתן.


אודות מחבר המאמר

כרמל בטיחות:קורס עבודה בגובה ממונה בטיחות בעבודה קורס נאמני בטיחות

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.