אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

אדריכל: עקרונות מנחים באדריכלות

אדריכלים נעזרים בעבודתם בכמה עקרונות מנחים, שמסייעים להם להפוך כל חלל ליפהפה ומרשים. השימוש בעקרונות אלו מורגש היטב: כאשר אתם נכנסים לחדר שעוצב על ידי ארכיטקט, אתם תרגישו זאת היטב, אפילו אם אינכם מכירים עקרונות אלו. הכל מרגיש ונראה הרמוני ומושלם.

אם אתם רוצים להתנסות בחשיבתו של אדריכל, תוכלו לעשות זאת בזמן שאתם משדרגים את ביתכם. למטרה זאת, כדאי שתכירו כמה עקרונות חשובים בעולם העיצוב. מעניין, כי העקרונות האלו נכונים כמעט לכל עולם העיצוב. הם אינם שייכים רק לתחום האדריכלות.

איזון - בעולם העיצוב, איזון ומשקל הם מרכיבים משמעותיים כמעט לכל אדריכל. המשמעות של איזון ושיווי משקל היא שלכל אובייקט יש משקל ויזואלי. כך נוצר איזון הרמוני. את האיזון הזה אפשר להשיג באמצעות טקסטורה, צורה או צבע. איזון מתחלק למספר סוגים: איזון סימטרי - החלל מחולק לשני חלקים זהים לחלוטין. לדוגמה, מיטה עם שתי שידות לילה בכל צד. גם אתם תוכלו בקלות להשיג את האפקט הזה. פשוט חזרו על אותו אלמנט מצידו השני. אך היזהרו, מפני שאיזון סימטרי עלול להראות משעמם, שבלוני ומשמים. איזון א-סימטרי - בניגוד לאיזון סימטרי וקלאסי שתיארנו קודם, כאן מדובר באיזון מתוחכם יותר, שמושג באמצעות טקסטורות, צורות, קווים. הם אינם חוזרים על עצמם בדוגמה צפויה. קצב - עולם העיצוב אינו רחוק מעולם המוסיקה. בדומה למוסיקאים, אדריכלים משתמשים בדוגמאות החוזרות על עצמן ובקונטרסט, כדי להשיג תוצאה מעניינת. באמצעות קצב, מי שנכנס לחדר מעביר את מבטו מסביב, בדיוק כפי שתכנן האדריכל.

הרמוניה - כאשר כל המרכיבים של החדר משולבים יחדיו בשלמות - מושגת הרמוניה. אין צורך בצבעים משלימים כדי להשיג הרמוניה. לעיתים, אפילו שימוש בצבע אחד יכול להיות הרמוני.

נקודה פוקאלית - עם כל הכבוד להרמוניה, כל חדר צריך מוקד עניין כלשהוא. בלעדיו, הוא יראה משעמם. מסיבה זו, אדריכלים משתמשים בנקודות פוקאליות, כגון חלון עם נוף יפהפה, ספה מרשימה ומיוחדת וכו'. לעיתים הם ממקמים את כל הריהוט מסביב לאותו אלמנט ייחודי, שהם רוצים להדגיש. פרופורציות ומידות – לפני הרבה מאוד שנים, היוונים עלו על נוסחת הקסם ועל הפרופורציות המושלמות ויישמו אותן באדריכלות היפהפייה שלהם. העקרונות שלהם מנחים אדריכלים עד היום. פרופורציה היא היחס שבין חלק אחד של האובייקט לשני. מידות הן היחס שבין אובייקט לאובייקט, ביחס לחלל שבו הם ממוקמים. הדוגמה הפשוטה ביותר היא אי ענק ומגושם באמצע מטבח קטנטן וצפוף. 

אודות מחבר המאמר

קובי גל, אדריכל

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.