אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

יחסי אמון כמפתח להצלחה בעסק משפחתי

אמון הדדי בין בני המשפחה בעסק משפחתי מהווה את אחת מאבני היסוד הנחוצות להצלחת העסק. הוא המרכיב הנסתר אך החיוני בדינמיקה המשפחתית, ומהווה בסיס לעבודה משותפת אשר מקלה על העבודה. הוא המגדיל את הסיכוי להצלחת העסק ומהווה יתרון תחרותי מול המתחרים.

 יחסי אמון בעולם העסקי נבנים בדרך כלל באמצעות פגישות פנים מול פנים ושיחות מרובות, שמאפשרות להכיר אחד את השני טוב יותר. העסקאות מגיעות בדרך כלל אחר כך. לעסק משפחתי יש יתרון בנושא, הוא מבין וחי את הדינאמיות הזו, מכיר את הקשרים שיוצרים תשתית בסיסית טובה לעסקים, ומשתמש בכך גם בעבודתו מול ספקיו ולקוחותיו. רמת האמון בעסק המשפחתי היא תמונת ראי של יחסי האמון בין בני המשפחה. המשפחה תהווה את הבסיס לקוד התנהגות זה בין העובדים שאינם מבני המשפחה, בין הספקים הלקוחות וכל מי שעובד עימה.

 המפתח ליצירתו ולשמירה עליו היא תקשורת. התקשורת לא נוצרת וקיימת מעצם היות בני המשפחה בעלי קרבת דם. צריך לתחזק אותה, לשמור עליה, ואולי אף להכין תוכנית מסודרת אשר תאפשר את קיומה ותרחיב את היחסים בין בני המשפחה. פיתוח האמון בעסק יכול להביא בסופו להצלחת העסק,

השאלה – כיצד עושים זאת?

 פעילות גיבוש מהנה

אחת הדרכים לפתח אמון היא דרך פעילות מהנה ומרגיעה מחוץ לשעות העבודה. פעילות שתחשוף רבדים לא מוכרים בחיי בני המשפחה. זה לכאורה יכול להישמע מוזר שבני משפחה, שנמצאים כל כך הרבה זמן יחד, זקוקים לפעילות מסוג זה. אבל דווקא הם, שחיים את המשפחה, יכולים לעיתים למצוא את עצמם מדברים רק על המשפחה ולא על חייהם הפרטיים. פעילות שכזו יכולה להאיר ולחשוף צדדים אחרים בחייהם.

הפעילות יכולה להיות נופש בסוף שבוע, פעילות ספורטיבית מגבשת או כל פעילות OUT DOOR ששמה לה כמטרה להרחיב את התקשורת בין בני המשפחה.

באמצעות פעילות זו ניתן לעודד את בני המשפחה לדבר כחברים בלי הבדלי דורות. לדבר על רעיונות, שאיפות, מטרות, אהבות וגם שנאות. אין ספק שדרך זו מאפשרת "לשבור את הקרח" בחלקים האישיותיים שבאים פחות לידי ביטוי בעסק. חשיפה בפני אנשים שנוח לנו איתם מרחיבה ומעצימה את יחסי האמון בינינו לבינם.

 

 

מומחיות ומקצועיות

"גיל הוא בן דודי וגם מנהל מכירות מצוין, מרים היא אמי וגם מנהלת יצור ותיקה ומומחית בתחומה, הדר היא דודתי וגם מנהל משאבי אנוש טובה ומקצועית".

כדי שאווירה עסקית תשרה בעסק כדאי כי בני המשפחה, העובדים בעסק, יזוהו עם תפקידם ועם תרומתם  לפעילות ולא יזוהו רק לפי שיוכם המשפחתי: בן דוד, דודה, אמא וכו'.

יצירת האמון נבנית, בין היתר, על העובדה שהקשרים המקצועיים תורמים לעסק המשפחתי ובעקיפין גם למשפחה הגרעינית. אין הרגשה של ניצול העסק לטובת צורך אישי פרטי של מישהו, או פתרון לבעיית תעסוקה לבן משפחה. אין הרגשת טפילות וניצול משאבים שיכולים לשרת אחרים.

יחסי האמון נבנים מעצם ראיית התרומה לפעילות, הרצון לשפר והרצון לשאוף לטוב יותר לטובת העסק.

 

ישיבות משפחתיות

אחת הדרכים לקיים תקשורת ולפתח יחסי אמון היא באמצעות ישיבות משפחתיות. תדירות המפגשים תלויה בגודל החברה ובפריסתה. עבור עסקים קטנים – בינוניים יכול המפגש להתקיים בתדירות של אחת לשבוע או שבועיים. עבור עסקים גדולים יותר, שפריסתם ארצית או עולמית, תדירות המפגשים תהיינה אחת לחודש או אף יותר. הישיבה תנוהל בצורה רשמית עם לוח זמנים מסודר ותכנים ידועים מראש. מומלץ כי הדיונים יוסבו לפעילות העסקית בלבד. כמו כן מומלץ להימנע ככל האפשר מדיונים הקשורים למשפחה אך לא לעסק.

 

התועלת שמופקת מכך – מידע לא הולך לאיבוד, המידע מועבר מדובר ומטופל, ונושאים חשובים לא "נופלים בין הכיסאות". שיחה ודיון בין בני המשפחה מאפשרת סיעור מוחות, עזרה הדדית והרגשת קרבה ופעולה למען מטרה משותפת. ישנם עסקים אשר זמן זה מהווה כר ללימוד הדור הצעיר את הפעילות העסקית. נוכחותם בישיבה המשפחתית מאפשרת להם לקבל מושגים מעולם העסקים וחשיפה לתחום שאולי בעתיד יכנסו אליו.

 

זה לא מספיק שמדברים על הדברים, צריך גם לוודא שהמסר הופנם והדברים אכן נעשים. כל עסק יכול למצוא את הדרך למעקב אחר יישום החלטות הישיבה, אם באמצעות דו"חות או פרוטוקולים כפועל יוצא של הישיבות. עבור עסק משפחתי זה לעיתים יכול להיחשב כ"לא טבעי", כי הרי במשפחה אין פרוטוקול של שיחה. מאידך,  התנהלות עסקית טובה ויעילה מאלצת את הבעלים שדברים לא יפוספסו, שלא תהיה אי נעימות לאחר מכן, ולכן רצוי למצוא את הדרך המתאימה למעקב ולוודא שאכן הנושאים הובנו ויושמו.

 

 

משפחתיות אחרי שעות העבודה

עסק משפחתי ממשיך ל"השקיע" בעסק גם מחוץ לשעות העבודה. אחת מדרכי הפעולה להידוק הקשרים הם קיומם של מפגשים, שיחות, שאינם קשורים לפעילות העסקית. לדוגמא: ארוחות חג ושבת משותפות, חגיגות ימי הולדת, פיקניקים וטיולי טבע. אלה יחזקו את הקשר ובהכרח את האמון המשפחתי. גם עזרה הדדית  ושיתוף פעולה מעבר לשעות העבודה הם דרכים להעמקת האמון ומקטינים לרוב את הדחף לתחרות בין בני המשפחה.

 

לסיכום,

יחסי אמון מהווים את אחד מנכסי העסק אשר מהווים את אבן הפינה להצלחתו. שמירה על מרכיב זה תשמש כיתרון תחרותי מול המתחרים בשוק.

 


אודות מחבר המאמר

כותבת המאמר:

חדוה יוסף יעוץ לעסקים משפחתיים

נייד 054-9039990

אתר www.fbusiness-consulting.co.il

בלוג hedvayosef.blogspot.com

E-mail:hedvajosef@gmail.com

חונכת מטעם מט"י

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.