אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

מהי דלקת מפרקים ניוונית

 

אם אתם סובלים באופן קבוע מבעיות של כאבי ברכיים, יש סיכוי גבוה שאתם סובלים מחלה שנקראת אוסטיאוארטריטיס. השם הלועזי הזה, שכותבים בקיצור בסימון OA, נקרא בעברית "מחלת מפרקים ניוונית". מה שמאפיין את המחלה הוא תהליך שבמהלכו נוצרת בעיה מתמשכת בסחוס שבתוך המפרק אשר נשחק. הדבר גורם ליצירה של עצם חדשה מסביב למפרק הנגוע.

הבעיה מלווה בדלקות חוזרות ונשנות באיזור שעוטף את המפרק במעטפת דקה. התוצאה: כאבים בעוצמות משתנות אשר בדרך-כלל מתחזקים בזמן פעולה ולעיתים בזמן מנוחה. בהדרגה המפרק הולך וגדל, התנועה שלו הופכת להיות כואבת יותר ויותר והחולים והסובלים מבעיות אלה בצורה חריפה, נאלצים לסבול מכאבים עזים לעיתים קרובות כאשר יכולת התפקוד היומיומית נפגעת. לעיתים הם אף מתקשים לבצע פעולות פשוטות כמו הליכה, התכופפות ועוד.

כתוצאה נלווית למחלה, השרירים מסביבו של המפרק מתנוונים גם הם והתפקוד החלקי שלהם, גורם להגברה של הכאבים וחוזר חלילה ולכן מומלץ לחזק את השרירים באמצעות פיזיותרפיה.

אוסטיאוארטריטיס היא מחלה נפוצה מאוד. על פי מחקרים שונים, בקרב אנשים בגילאי 60 ומעלה היא תוקפת יותר ממחצית מהאוכלוסיה, בעוצמות משתנות. כתוצאה מכך – בעיות במפרק הירך ובעיות במפרק הברך, הן מהגורמים הנפוצים ביותר שפוגעים באיכות החיים של אנשים בגיל הזהב. גם בגילאים צעירים יותר ניתן למצוא אנשים שסובלים מהבעיה, בעיקר בקרב ספורטאים מצטיינים.

כיום הטיפול הנפוץ ביותר לאנשים שסובלים מהמחלה הוא טיפול שמרני שמשלב בין שימוש בכדורים נגד כאבים, פיזיותרפיה והתעמלות מתאימה,כאשר יש מי שמאמין גם בשימוש בתוספי תזונה, טיפולי דיקור סיני ורפואה משלימה אחרת. כאשר הטיפולים הללו לא עוזרים – יש רופאים רבים שממליצים לבצע ניתוח החלפת מפרק ירך או החלפת מפרק ברך.

כיום הניתוחים הללו נחשבים לבעלי סיכויי הצלחה גבוהים מאוד. זמן ההתאוששות מהם אינו ארוך כבעבר – והם מחזיקים מעמד בממוצע 10-15 שנים. השיפור באיכות החיים של המנותחים משמעותי מאוד ברוב המקרים.

אם אתם סובלים מכאבים מסוג זה – עליכם להתייעץ עם אורטופד מומחה שינסה לאבחן את המקור לבעיה. לעתים הוא ישלח אתכם לסדרת בדיקות וצילומים – ובסיומם ימליץ לכם על המשך הטיפול.   

 


אודות מחבר המאמר

סנונית שירותי תוכן

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.