אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

הקשר בין דלקות אוזניים ועישון

הגורמים לדלקת באוזן תיכונה

דלקת באוזן תיכונה הינה הסוג הנפוץ ביותר של דלקות באוזניים אצל ילדים. תסמיני המחלה נגרמים כאשר בקטריה או וירוס חודרים לתעלת האוזן דרך צינור היוצא מהאף ונקרא תעלת אוסטכיאן או חצוצרת השמע. הדבר לרוב מתרחש כאשר הילד כבר סובל מהתקררות או וירוס הגורמים לעיבוי של ריר, המעודד את גדילת הבקטריה.

ברגע שהבקטריה נעה לתוך תעלת האוזן התיכונה, ההצטברות הופכת לדלקת. התהליך עשוי להימשך מספר ימים לפני שהתסמינים הטיפוסיים, כדוגמת חום, כאבי אוזניים והתנקזות הנוזלים מהאוזן, בולטים כלפי חוץ.

דלקות אוזניים ועישון כמגביר סיכויים

כפי שצוין קודם לכן, העיבוי של ריר במעבר האף מקדם את צמיחת והתפשטות הבקטריה לתוך תעלת האוזן. עשן הסיגריה הינו גורם מציק למעבר האף. בתגובה לכך, כמו כך גורם זר מציק אחר, האף מקים את ההגנה שלו (ריר). שכבת ההגנה, אשר האף מקים כנגד עשן הסיגריה, היא זאת שנושאת את הבקטריה או הוירוס לתוך תעלת האוזן התיכונה שלך ושל ילדך. מחקרים הראו כי הנוכחות של עשן סיגריות, או כל טבק אחר, יכולה להגביר את הסיכויים עבור דלקות אוזניים בכ-50% אצל ילדים ועד 80% אצל פעוטות.

דרך נוספת בה עשן סיגריה משפיעה על סיכויי הילד לחלות היא על ידי דיכוי המערכת החיסונית שלו. הוכח לא אחת, כי עשן הסיגריה מפחית את יעילות המערכת החיסונית והדעה הרווחת היא כי לעישון פסיבי יש את אותה מידת השפעה על האנשים הנמצאים בסביבתה. לפיכך, חשיפה מתמדת או חוזרת לעשן סיגריה עלול להקשות על גוף ילדך להילחם בדלקת.

הסכנות של דלקות אוזניים חוזרות

מלבד הגברת הסיכויים של הילד ללקות בדלקת אוזניים, עשן הסיגריה מגביר את הסיכויים להישנות המחלה שוב ושוב בעתיד. בעוד הילד הממוצע עשוי לסבול מדלקת באוזן תיכונה שלוש פעמים לפני גיל שש, ילד, אשר חי בבית עם הורה מעשן, עלול לסבול מממוצע של שמונה.

מלבד הכאבים הנלווים של דלקות אוזניים, הישנות תכופה שלהם עשויה לגרום למספר סיבוכים עבור ילד קטן, כאשר החמור מכולם הוא אובדן השמיעה. מצב זה הינו נדיר, אולם סבירות התרחשותו גוברת בכל פעם שהילד חווה את התסמינים של הדלקת. לבסוף, עדויות לבעיות איזון מתמשכות אובחנו בקרב ילדים אשר חוו מספר רב של דלקות אוזניים.

מכל הסיבות הללו, ומסיבות של השכל הישר, הימנעות מעישון בסביבת הילד הינה חשובה באופן חיוני. כמו כן, חשוב מאוד למנוע את חשיפתם לעשן בעקיפין ככל האפשר באמצעות הימנעות מאזורים ומקומות בהם העישון נפוץ ולא לאפשר לחברים וקרובי משפחה לעשן בבית.


אודות מחבר המאמר

bio-control טיפולים בטכנולוגיה ייחודית 

http://www.bio-control.co.il/

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.