אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

עששת – כל מה שלא רצית לדעת, אבל עדיף שתדע בכל זאת

 

המילה השורקת הזו, עם שתי השינים המאיימות, שכולנו מכירים עוד מספרי הילדים על קריוס ובקטוס, המילה הזאת שרופאים דנטלים מאיימים איתה על ילדים והורים וממשלות מוצאות בה גושפנקא להפלרת מי השתיה (רעיל באופן רישמי מאז 2006), מה אנחנו יודעים עליה בעצם?

בואו ונתחיל בהבחנה קצרה בין החלקים השונים אשר קיימים בכל שן : כותרת – היא חלקה הגלוי לעין של השן, ושרשי השן ניסתרים בתוך החניכיים. הכותרת מצופה בשיכבת אמייל קשה ודקיקה שתפקידה הגנה על החומר הפנימי והרך יותר ושמו דנטין. מתחת לשתי השכבות הללו נמצאת לשכת מוך השן אשר מכילה עצבים וכלי דם.

עכשיו אחרי שהיכרנו את חלקי השן העיקריים, נוכל להבין קצת יותר את מהלך מחלת העששת: בבסיס המחלה עומדים חיידקים מסוג streptococcus mutans (קריוס ובקטוס בשבילינו) אשר שוכנים דרך קבע על כותרת השן וגורמים להתססה של גלוקוז (סוכרים) שהופכת אותו לחומצה לקטית (אשר חשובה לתפקוד השרירים בזמן פעילות גופנית). חומצה זו, אם לא מקפידים לנקותה ממשטח השן ממיסה לבסוף את שיכבת האימייל ולאחר מכן את שיכבת הדנטין. אם בשלב זה לא מטפלים בחור שנוצר עלולה להתפתח דלקת בלשכת מוך השן המלווה בכאבים עזים, ובהמשך לנמק (שן רקובה), ואף לסיבוכים נוספים בלסת ובאיברים אחרים.

אז מה הם התסמינים שעל פי הם נוכל לגלות את המחלה? הסימן הראשון הוא רגישות באיזור הכותרת בעיקר למתיקות, לחום ולקור. בשלב מתקדם יותר מתחיל כאב עז, בדר"כ במצב שכיבה. הסיבה לכאב היא לחץ שנוצר באיזור לשכת המוך והכאב עשוי להקרין לאיזורים כמו האוזן הצוואר או הלסת הנגדית. בשלב הבא הפה מתחיל להצחין והמצב חמור. 

אם מופיעים תסמינים אלו חשוב מאוד למהר ולקבל טיפול מרופא שיניים. נזק לאימייל מתוקן בקלות ע"י סתימה פשוטה וחור עמוק דורש טיפול שורש פולשני יקר וכואב. תעשו את החשבון.

בכלל, לא שווה להגיע למצב זה וטיפול מונע פשוט ימנע את כל הרעות הללו. שווה לחנך, את הילדים ואת עצמינו להגיינה דנטלית, זה לא כל כך קשה: הברישו את השיניים והחניכיים (בעדינות ובנחישות), נקו אחרי ארוחות ולפני השינה עם חוט דנטלי (גם קיסמי שיניים יעזרו, אם כי פחות), שיטפו את הפה במי פה עשירים בפלואור, או בתוספי פלואור המחזקים את ציפוי השן והתייעצו עם רופא השיניים שלכם לגבי איטום חריצים – תהליך פשוט של ציפוי משטחי הלעיסה למניעת הצתברות של שיירי מזון.

אז זהו – אני מקווה שהחכמנו, אף פעם לא מזיק להיזכר בהטפות כאשר הן מוצדקות, עד הפעם הבאה, שלום!


אודות מחבר המאמר

מקדמת אתרים בחברת Smart SEO קידום אתרים, מספקת שירותי שיווק באינטרנט וקידום אתרים במנועי חיפוש.

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.