אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

אחרי דור ה- X ודור ה- Y, נעים להכיר דור ה- i

 

מה לא נאמר כבר על העובדים המובילים היום את שוק העבודה, עובדי דור הY- , אלה שנולדו לאחר שנת 1980, הם העובדים אשר גם אם הם רוצים, מתקשים מאוד לעבוד מ 9:00 עד 18:00. לא יכולים להתחייב ל-8 חודשי עבודה רצופים, לא יכולים שהבוס יעמוד להם על הראש ויגיד להם מה לעשות ומה זה השטויות האלה – שעון נוכחות.

אולי נכון יותר לקרוא לדור הזה דור ה-i  שכן, מה שהכי חשוב הוא "אני" והכול צריך להתאים לדרישות ה"אני" כל דבר מותאם אישית, לא מקשיבים יחד לרדיו, אלה מורידים על פי העדפה שירים מה iTune, צופים בסדרות ב iPad ומורידים אפליקציות על פי העדפה לiPhone  אז איך בכל זאת אפשר להרוויח כסף כדי לחיות ואיך המעסיקים מתמודדים עם הצרכים של הדור הזה שמניע היום בתפוקתו את גלגלי הכלכלה?

מה מייחד את הצעירים המגיעים לעולם העבודה?

1. הם מגיעים משפע – העובדים הצעירים אינם נלחמים על הלחם והחמאה, הם יכולים בנוחיות רבה להמשיך לחיות בבתי ההורים. בכך, מקום העבודה אינו מזוהה רק כמקור פרנסה, עליו לספק צרכים נוספים המוערכים לא פחות ואף יותר מפרנסה בעיניהם.2. הם לא חיים כדי לעבוד - הם עובדים כדי לחיות – הצפייה בהורים אשר עובדים שעות עבודה ארוכות ומצמצמים בחיי הפנאי, מלמדת את דור ה- i לעבוד בצורה שונה, העבודה מספקת את צורכי קיומם ומלבד זאת, תרבות הפנאי חשובה לא פחות כמו גם פיתוח אישי: אימוני כושר, חוגים וקורסי העשרה הם סיבה לצאת מהעבודה בשעות מוקדמות גם אם עדין הם לא מטופלים במשפחות. והקריירה... תחכה. 3. בעדיפות ראשונה גמישות - העובדים החדשים מעריכים יותר מכל נכונות לגמישות: שעות עבודה גמישות, עבודה מהבית, תוספת ימי חופש. סדרי העדיפויות שונו, העובדים חושבים פחות על השכר ויותר על הגמישות.4. החלפת מקום עבודה בתדירות גבוהה – מחקרים שנעשו בארה"ב מעריכים כי עובד ממוצע מדור ה- i יחליף לפחות 10 מקומות עבודה במהלך 25 שנות עבודתו הראשונות, החלפת מקום עבודה לא נתפסת ככישלון אלה כהזדמנות, השאיפה היא לשיפור והתקדמות שאינה דווקא מקצועית אלא התאמה של מקום העבודה לשינויים במהלך החיים.5. חברים לעבודה זו לא רק סיסמא – העובדים מעריכים מאוד חבר'ה, הם רואים בחברים לעבודה חברים, חשוב להם שיהיו יחסים טובים בין העובדים ופעילויות מעבר לשעות העבודה.6. הכרה זה שם המשחק – בני דור ה- i גדלו בתוך סביבה מפרגנת אשר מרבה לספק חיזוקים על הישגים. כבוגרי סביבה זו, מצפים הצעירים גם מעולם התעסוקה להמשיך ולספק חיזוקים חיוביים למעשיהם. ומכאן, חשוב כי מקום העבודה ימצא את הדרך לציין ולהכיר בהישגים בכדי לשמור על העובדים.7. עבדו בדרכי או שלא ניפגש – דעתם של הצעירים נחרצת והם פחות נכונים לפשרות לא כל שכן להכיר בהיררכיה המסורתית הקיימת במקומות העבודה. וכך, בסביבת העבודה בה נאלצים לא פעם העובדים להישמע להוראות ונהלים ולקבל החלטות אשר התקבלו ע"י ממונים, לא פעם, הם מתקשים לעמוד במשימה ובוחרים לעזוב. 8. עידן הרשתות החברתיות - דור ה- i הינו הדור שנעזר בפייסבוק ורשתות חברתיות אחרות ככלי לחיפוש עבודה או לקבלת תמיכה ממחפשי עבודה אחרים, אשר מבינים את מצבו גם אם לא יתקבל לעבודה כזו או אחרת. ימצא ברשתות חברתיות, תמיכה, הבנה ובמה לפרוק כל העולה על רוחו.

9. כתיבת קורות חיים- דור ה-i אינו כותב את קורות חייו, אלא נעזר בעיקר באינטרנט על מנת למצוא קורות חיים לדוגמא, או כתיבת קורות חיים חינם. 

 

דור ה- Y מהווה אתגר בפני החברות המגייסות עובדים אלה כיום. חברות נצבות בפני ההחלטה האם לשנות את נוהליהן בכדי להתאים לקליטת העובדים הצעירים ועד כמה להתגמש.

 

נואית ברקוביץ, מנהלת תחום ראיונות טלפוניים מחטיבת משאבי אנוש בהוט מספרת "בהוט אנו מספקים סביבת עבודה צעירה אשר מתמקדת בשמירה על אווירה אישית ומשפחתית. בחברה מתקיימים בצורה תדירה, מסיבות, ערבי צוות ימי גיבוש ופעילויות ייחודיות, בניהן פעילויות המשלבות מפגש עם תוכן מקורי של החברה.

אנו מודעים לקצב החיים של הדור הצעיר ולצורך התמידי שלהם בשינויים ולכן אנו פותחים בפניהם מגוון מסלולים להתפתחות מקצועית כמו: עתודה ניהולית, מכרזים פנימיים וכן מסלולי התמחות בשכר בחטיבות השונות כגון: שיווק, תוכן, כספים, מש"א, מערכות מידע ועוד."

אין ספק כי המצב הכלכלי משפיע לא מעט על קבלת ההחלטות של העובדים הצעירים.  עובדים אלה בישראל עדין לא חוו משבר כלכלי קשה בתקופת בגרותם ולכן הקרקע נראית להם יציבה. כמו כן, אלה מהם שראו את הוריהם משקיעים את מיטב חייהם וזמנם בעבודה, לא פעם ראו כי בשעת המבחן כאשר מקום העבודה בו הם עובדים כל כך הרבה שנים נדרש לבצע קיצוצים בכוח האדם, העובדים הותיקים (הוריהם) איבדו את מקום עבודתם או ששכרם קוצץ באופן משמעותי. לכן, ההתייחסות כיום לעבודה היא כמקום המספק את הפרנסה בכל נקודת זמן על צורכי העובד ולא כמקום אשר מספק יציבות כפי שהיה נהוג בעבר.

תמיר בן 25 מחולון "מה שחשוב לי היום במקום עבודה זה לאהוב את מה שאני עושה, אני לא מחפש להרוויח המון כסף יש לי חיים מחוץ לעבודה וחשוב לי לשמור עליהם. אני לא מתכוון לחזור על החיים של אבא שלי שהעבודה היא כל חיו, הוא חוזר בערב הביתה ולא מסוגל לדבר על כלום מעבר לעבודה. חשוב לי ללכת למכון כושר, לפגוש חברים ואני לא מוכן לצאת מהעבודה אחרי 6 בערב.

נואית מסבירה כי בהוט הם מודעים לצורך הזה " מהכרותינו  עם העובדים הצעירים אנו מודעים לגמישות לה הם זקוקים בשעות העבודה ולכן התאמנו משמרות ותפקידים באחוזי משרה שונים בין 60%-100% עבודה בערבים ועבודה בסופי שבוע. המוקדים פרוסים בפריסה ארצית כדי לאפשר לעובדים לעבוד בקרבת מקום המגורים. "

אמא לילד בן 22 מספרת על בנה שהשתחרר לפני חצי שנה מצה"ל "אני בהחלט רואה ומבינה שהדור של היום חושב אחרת, לאחרונה בני השתחרר והוא מחפש את עצמו במשך חודשים וביקש שנניח לו, קל לו לחיות בבית, יש לו הרבה מאוד פרטיות שלנו לא הייתה: טלוויזיה בחדר, פלאפון וכניסה נפרדת. הוא עדיין אינו יודע מה הוא רוצה לעשות כשיגדל, בודק אופציות וכיוונים שונים, ועובר בין עבודות ללא התחייבות".

לסיכום, נראה ששוק העבודה יצטרך להתאים את עצמו לעובדים החדשים, כי הם כנראה, לא יטרחו להתאים עצמם אליו.

 


אודות מחבר המאמר

מילה

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.