אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

ליווי רוחני כדרך להתמודדות

 טיפול פליאטיבי או ליווי רוחני כפי שנקרא התחום בעברית הוא למעשה האפשרות לתת משמעות רחבה לתהליך המחלה שפוקדת את האדם. בדרך כלל מדובר במחלות המסכנות את החיים. מחלות שמסכנות את החיים מעמידות את האדם החולה בפני סופיות החיים באופן ישיר יותר מאשר אנשים לא חולים.  ליווי רוחני מאפשר נתינת משמעות עמוקה יותר לסוף החיים. טיפול זוגי או טיפול אצל פסיכולוג קליני גם הם מאפשרים נתינת משמעות לתהליכי נפש שקשים לאדם. בניגוד לטיפול פסיכולוגי המטפל הפליאטיבי או המלווה הרוחני מתמקד בעזרה ובמציאת המשמעות לאדם החולה.

 

לדוגמא:  שרית ואביה מעולם לא שוחחו לעומק לשרית הייתה תחושה שאבא שלה לא ממש רוצה בה ולא מעריך אותה. האב גבר חסון חלה בסרטן והיה נראה שלא נשאר לו הרבה זמן לחיות. לכל הפחות הוא היה יכול להחזיק עוד שנה וקצת עם כל הטיפולים הקשים. מטפלת מלווה רוחנית יצרה קשר עם האב בהיותו מאושפז בבית החולים ולמרבה הפלא האדם הקשוח והסגור הזה החל לדבר עימה. המלווה הרוחנית והאב הבינו שהוא מעולם לא ביטא את האהבה החזקה לשרית. הוא פחד ממנה ולא ידע איך לדבר איתה. תוך כדי התהליך של ליווי רוחני שכלל גם ייעוץ זוגי ומשפחתי, יכול היה האב לשוחח עם שרית ולהתחיל לשתף אותה באהבה שיש לו כלפיה. האב הסביר לשרית את הסיבות לחוסר יכולתו להביע רגשות כלפיה.

 

שרית מצידה חשה שהחודשים הללו לצד אביה היו שווים כמו 34 שנות חייה. הם היו כל כך מלאי משמעות עבורה. כאילו פתאום היה לה האבא שתמיד חלמה עליו. היא הייתה מחכה לפגישות הליווי עימו ועם המלווה הרוחנית שעזרה לאב להביע רגשות ולסגור נושאים רגשיים לא פתורים. למרות שהאב נפטר מהמחלה הוא הותיר בלב הסובבים אותו תחושות של שלמות. משהו רגשי נסגר ביניהם לטובה. שרית התהלכה בחיים שלה עם תחושה שאבא שלה חיי יותר מתמיד, בליבה ובחייה. תהליך הליווי הרוחני היה חזק והשפעתו המתמשכת בחייה של שרית. טיפול אצל פסיכולוג קליני לא היה נותן את התוצאות ששרית השיגה בחודשים ספורים ליד מיטת אביה.

 

היכולת של שרית לפנות לקבל טיפול פסיכולוגי מקצועי אפשר לה להבין את המניעים העמוקים מאחורי אישיותו של אביה. שרית יכלה להבין את הדינמיקה המשפחתית מאחורי השתיקות של אביה ואת העובדה שמעולם לא למד לשתף ברגשות.

 

דוגמא זו מזכירה לנו שהמוות הוא אמנם סוף לגוף הפיזי אולם הוא מאפשר לאנשים להשאיר בליבות הקרובים אליהם תחושות של עצמה וחמימות. ליווי רוחני הוא התחום שמאפשר לאנשים את התהליך החשוב הזה.

 


אודות מחבר המאמר

איילת לוי מלווה רוחנחת מוסמכת תלם 054-4990254

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.