אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

לא צריך חוקים בשביל לקדם מהלכים מתבקשים

 

בשורה לאלה ההולכים להליך של פשיטת רגל.

רפורמה בהליכי פשיטת הרגל, לאותם בעלי עסקים אשר עסקם קרס, רכושם נלקח, ונשארו חסרי כול.

עד היום נאלצו אנשים ישרים שפשטו רגל מסיבות אובייקטיביות לעבור מדורי גיהינום בתהליך פשיטת הרגל. הם ידעו מתי הם נכנסים לתהליך אך ממש לא ידעו מתי ייצאו מהתהליך, לא היו קריטריונים והגבלות בזמן והליך פשיטת הרגל לאנשים ישרים היה לסיוט.

בהתאם לרפורמה החדשה, יתחייב כי בתוך 18 חודש מיום הבקשה לפשיטת הרגל, יכין המנהל המיוחד שיתמנה ע"י הכנ"ר (כונס הנכסים הרשמי) תוכנית פירעון החוב, שלמעשה תקבע את משך הזמן הנותר להליך פשיטת הרגל.

כמובן שפושט הרגל יהיה מחויב לבצע גילוי מלא על רכושו במידה ויש לו, וכמובן לא יעשה מניפולציות של רישום רכוש על שמות אחרים או תרגילים שניתן להעלות עליהם בקלות.  

כ-יועץ עסקי אני מבין כי התהליך נעשה עקב ריבוי התיקים בלשכות ההוצאה לפועל וברצון של המערכת להחזיר אדם אשר קרס כלכלית חזרה למעגל החיים.

הבעיה בהליך היא ברצון של המנהל המיוחד שהתמנה לפושט הרגל אשר אין לו אינטרס לסיים את התיק במהירות וזה בגלל השכר שהוא מקבל חודש בחודשו כמנהל המיוחד.

כ-יועץ עסקי הבנתי כי המהלך הזה הוא פרי פעולתו של כונס הנכסים הרשמי  אשר בחן את ההליכים הקיימים לפשיטת הרגל, ומצא כי הכשל העקרי הוא שלאחר פתיחת התיק ותחילת הסדר התשלומים על ידי החייב אין כול אירוע המעורר את הצדדים לסיימו ולהעניק הפטר לחייבים מיתרת חובם, כתוצאה מכך תיקי פשיטת הרגל נמשכים שנים רבות ואך נשכחים ונקברים תחת תיקים חדשים יותר הנערמים על שולחנם של השופטים ושל המנהלים המיוחדים שהתמנו.

למעשה קציבת פרק זמן מוגדר להליך פשיטת הרגל תאפשר לנושים לזכות בפירעון בתוך זמן קצוב ותיתן לחייב אופק לסיום ההליך.

כ-יועץ עסקי דיברתי לא פעם אחת כי חובה על המערכת המשפטית ומערכת האכיפה לשפר ולייעל את המערכות התומכות ועוזרות לציבור אלה אשר קרסו לא בגלל רצון "לברוח מחובות" אלה באמת כתוצאה מפעילות עסקית שקרסה ברוח התקופה. אם ניקח בחשבון כי בישראל 38 אלף עסקים נסגרים בשנה נוכל להבין עד כמה המצוקה של אנשים שקרסו היא קשה.

למעשה ההליך מבקש מהחייב מצד אחד לגלות את כול רכושו, וכול זאת בעקבות התמריץ שאם החייב יידע את הזמן לסגירת תיקו וקבלת הפטר תהיה לו מוטיבציה לגלות את רכושו כולו.

כ-יועץ עסקי אני רואה בחיוב את הרפורמה של הכנ"ר אשר אינה דורשת הליך של חקיקה ארוכה ומתישה והלוואי ורבים ינהגו כמוהו.


אודות מחבר המאמר

דורון עמית, יועץ עסקי לעסקים במשבר,ייעוץ עסקי לעסקים במשבר,יועץ עסקי 

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.