אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

דורבן העקב: דברים שצריכים לדעת

אז מה זה בעצם דורבן? מטופלים ואפילו רופאים נוטים לבלבל בין דורבן בעקב לבין כאבים בעקב. אמנם שני המצבים הללו קשורים זה לזה, אך הם לא זהים, ויש חוליה נוספת המקשרת ביניהם. דורבן העקב הינו צמיחה המופיעה על גבי עצם העקב (ה"קלקנאוס"), והוא עשוי לגרום להופעת דלקת ברקמה אשר מחברת את הבהונות אל העקב (הרקמה אשר למעשה יוצרת את קשת כף הרגל), אם לא מטפלים בו כראוי. הדלקת הזו היא למעשה מה שגורם לכאבים בעקב, ולא דורבן העקב בעצמו.

אצל בערך שבעים אחוזים מהאנשים הסובלים מדלקת ברקמה זו, יתגלה דורבן העקב באמצעות צילומי רנטגן. עם זאת, דורבן בעקב לא תמיד גורם לכאבים. הקשר המדוייק בין דורבן העקב לבין היווצרותה של הדלקת ברקמות של כף הרגל איננו מובן לחלוטין, אך הסברה העיקרית היא שהדורבן מפריע לזרימת הדם, ולכן אינו מאפשר לגוף לפנות רעלים מהאזור.

דורבן הינו מצב נפוץ אצל אנשים אשר יש להם היסטוריה של כאב בכף הרגל הנגרם מדלקות חוזרות. דורבן העקב מופיע לרוב אצל נשים וגברים בגיל הביניים, אך ניתן למצוא אותו בכל קבוצות הגיל. דורבן העקב עצמו אינו הסיב הראשית לכאב, הבעיה העיקרית היא הגירוי ברקמת כף הרגל היוצר דלקת. ניתן לאבחן דורבן בעקב בעזרת צילום רנטגן המראה וו של עצם העקב המצביע מקצה כף הרגל אל הנקודה בה רקמת כף הרגל מתחברת לעצם העקב.

רקמת כף הרגל הינה מיתר עבה וגמיש המגיע מעצם העקב אל הקשת שמתחת לבהונות. הרקמה החזקה והקשה הזאת עוזרת לשמור על קשת כף הרגל. היא גם אחד האזורים העיקריים האחראים לסחוב את המשקל המופעל על כף הרגל כאשר אנו הולכים אורצים. מסיבה זו, מופעל לחץ חזק ביותר על הרקמה. כאשר יש לאנשים דורבן בעקב, אותה רקמה המקשרת את העקב אל הבהונות הופכת לדלקתית ולמנוונת, כלומר- היא נשחקת- מה שיכול להפוך פעילויות פיזיות רגילות ויומיומית לכואבות ואפילו בלתי אפשריות לביצוע.

הסימפטומים בדרך כלל מחריפים מוקדם בבוקר, לאחר השינה. באותו הזמן, רקמת כף הרגל נוקשה, כך שאפילו תנועות קטנות ופשוטות גורמות לה להימתח ולהסב כאב. ככל שמגמישים ומרככים אותה במהלך היום, הכאב דוהה ונחלש, אך לעיתים קרובות חוזר לאחר ישיבה ממושכת, או לאחר עמידה או הליכה ממושכות.

חשוב לדעת, שמצב של דורבן לא חייב לגרום לדלקת כאובה, וניתן לטפל בדורבן באופן מיידי ומניעתי כדי לשלול את התפתוחה של דלקת. זה נעשה על ידי צמצום הפעילות הגופנית, נעילת נעלי ספורט איכותיות בצירוף רפידות אורתופדיות מותאמות אישית, ביצוע תרגילים שמטרתם ללמד את הגוף יציבה נכונה (בשיטות התעמלות שונות כגון פילאטיס, יוגה ושיטת אלכסנדר), חיזוק ומתיחת שרירי הגב והרגליים כדי להוריד את העומס מכפות הרגליים, ביצוע תרגילי מתיחות עדינים בכף הרגל, ועוד.

אפילו הנחה יומיומית של קרח על דורבן בעקב יכולה לעזור להוריד את הנפיחות ולמנוע את התפתחותה של דלקת. כל הטיפולים הללו נכונים גם במצב שבו כבר התפתחה דלקת סביב דורבן, והם עוזרים להעלים את הדלקת ולמנוע את חזרתה.

כאשר יש כאבים חזקים ונשנים בכף הרגל ובמיוחד בעקב, חשוב לקבל אבחנה מדוייקת מרופא כדי לזהות או לשלול דורבן בעקב, ולטפל בבעיה מהר ככל האפשר.

 

מוגש בחסות http://shock-wave.co.il/, אתר מקיף בנושא טיפול בגלי הלם


אודות מחבר המאמר

אביב יועצים ייעוץ שיווקי

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.