אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

קברי צדיקים בצפת

זה לא קשה במיוחד ואפילו די קל לאמץ לעצמך גישה רוחנית בלב ליבה של אחת מארבע ערי הקודש בישראל בה נולדה התורה הקבלית כאשר הגעתי השנה לביקור בצפת, המרתקת ביופיה הציורי והמלאה באווירת קדושה, ביקרתי בין הסמטאות העתיקות, בין בתי הקשתות שלה הבנויים מאבן צפתית בינות עצים ירוקי עד ובין קברי הצדיקים הסמוכים אליה, הנמצאים בעמוקה ובביריה.

יפה כמו תמונה – צפת יושביה של צפת אנשי רוח, אמנות ותיירות. צפת ממתיקה לנו סודות מהעבר אך לא מדובר רק באווירה הקדושה המיסטית בלבד שהופכת אותה לאטרקטיבית למטייל אלא גם האוויר הצח בעיר הגבוהה שמפיח חיים הופך אותה לעיר אטרקטיבית.נופי הגליל המונחים למרגלותיה שופעים בכתמי ירוק ותכול, וכיפת החרמון הצחורה מעטרת את קו הרקיע ביום חורף בהיר.

חגיגת כליזמרים יהודית בצפת במהלך הטיול הגיעו לאוזניי נעימות של מוזיקה צוענית כאשר פניתי לסמטה הבאה שמתי לב לנגן כלייזמר שהפליא בניגוניו על הקלרינט המשופשף שלו והגניב לי קריצה. צמד ילדים מנומשים ומגודלי פאות רצו מחצר סמוכה, סבבו אותו וצהלו תוך הנפות ידיים קצביות במופע מחול מאולתר לכבודי, ולאחר מכן נעלמו כלעומת שבאו.

עוד תמונה טיפוסית לצהרי היום בצפת הגירוי המוזיקלי אליו נחשפתי בצירוף עם מלמולים ביידיש של האברכים סיקרנו אותי ונעמו לי מאד. שמתי פעמי לתוך הרובע היהודי, שם הבחנתי בבתי הכנסת העתיקים שלהם תקרה מוגבהת. העבר העשיר ניבט מהצבעים הדהויים של העיטורים המיוחדים ומספרי התורה העתיקים שעדיין היו שמורים בין כותליהם.

החלטתי להמשיך אל הרובע הערבי בו קמה קריית האמנים. בתוך הבתים המרשימים היו גלריות מרשימות, וכן תמונות וחפצי חן אשר מילאו את חלונות הראווה. ביניהן, בחנויות הצרות, עבדו האמנים המקומיים על מלאכת ידם והציעו תפילין מעוטרים, כיפות רקומות וכלי כסף תוצרת יד לכל עובר ושב. באחת החנוית שביקרתי, פנתה אלי מוכרת קשישה מאד עם מבט מאיר עיניים שטפחה על כתפי בחום תוך שהיא אומרת: לא חשוב המחיר חביבי, שלם כמה שיש – העיקר שייעשה שימוש באמנות שלה. אך אל דאגה ההרגשה העיקרית בצפת היא שבצפת לא עובדים בשביל הכסף, אלא בשביל מצווה.

מלונותיה של צפת בעלי צביון עתיק, ומי שמעוניין להגיע לביקור של יותר מיום אחד יכול לשהות במלון רימונים, הממוקם בלב מושבת האמנים. המלון בנוי על חאן טורקי עתיק ששוחזר, ובין חדר האוכל לבריכת המלון נמצא גן פסלים מקסים שממרפסותיו נשקפים יערות צפת בהם קיברות צדיקים ומקובלים.

אפשר גם לסייר במוזיאונים המרתקים של צפת המספרים את עברה העשיר והמרתק, במצודה הצלבנית הענקית ולטעום מהפסטיבלים הססגוניים הנערכים בה, אשר הופכים את העיר לחגיגה גדולה של צבעים ואווירה.

נסייר בסמטאות צפת השופעות רוחניות וקדושה, נפגוש אנשי רוח וקבלה מעניינים, אומנות יהודית , נסייר בגלריה של דיוויד פרידמן לסדנת קבלה בראי האומנות, נמשיך בשיטוט בגלריות ברובע האמנים ונפגוש בדרכינו אנשים מעניינים.

הגליל וצפת - סיור בקברי צדיקים

העיר צפת היא אחת מארבע ערי הקודש שלנו ובמשך שנים היוותה צפת את המרכז הרוחני של ישראל. סביב צפת פזורים קבריהם של צדיקים רבים שחיו בה. הגישה לקברי הצדיקים באיזור דורשת נסיעה ברכב. לאורך הדרך תוכלו לשים לב כי ישנם שלטים חומים בעלי כיתוב לבן המורה על ציוני הקברים. אז הנה כמה אתרים בהם נבקר:

קבר הארי הקדוש הנמצא בעיר צפת בבית הקברות העתיק בקצה העיר. במקום קבורים גם צדיקים אחרים: חנה ושבעת בניה אשר מברכת את המתפללים אליה בפוריות, קבר רבי יוסף קארו, מחבר הספר שולחן ערוך, ועוד.

קברי צדיקים אשר בהר מירון: רבי יוחנן הסנדלר, רבי הלל ותלמידיו, רבי שמאי ותלמידיו ואחרים וגם כסא אליהו הנביא, אנו נבקר בקבר רבי שמעון בר יוחאי ונדליק נר לזכרו במקום בו ההילולה הגדולה כל לג בעומר.

קבר יונתן בן עוזיאל אשר נמצא בעמוקה אשר תפילה אליו מבטיחה הצלחה בפרנסה, בזוגיות ובפריון.


אודות מחבר המאמר

מני נחמן, טיולים ואגדות

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.