אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

מה קורה לילדים במהלך גירושין

תהליך גירושין הינו כפי שהוא – תהליך, וככזה הוא גובה מחיר בזמן. בזמן הזה בו בני הזוג חווים משבר משותף שנשען על עצם הזוגיות המתפרקת שלהם, הילדים נמצאים במקום לא קל, ממש כמו ההורים, כאשר ההבדלים העצומים ברורים לכולנו. בעוד למבוגר יש ניסיון חיים, יציבות רגשית, תמיכה מחברים, משפחה והבנה כללית של המצב אליו הוא הגיע, הבנה שמאפשרת נחמה או לכל הפחות משענת כלשהי, הילד נמצא במקום אחר לגמרי. הפער הזה בין מה שקורה סביבו – פירוק התא המשפחתי שלו וההפרדות של זוג הוריו, לבין היכולת שלו לתפוס את המצב בכלים שלנו אולי נראים טריוויאליים וברורים כמבוגרים, זהו פער מסוכן אשר מכיל פוטנציאל רב לנזק ולטראומה. כמובן שרוב בני הזוג הבוחרים בתהליך גירושין מבינים את המצב ומודעים לו, אך לא כולם, וגם אלו אשר מבינים כי יש סכנה ממשית לבריאות הנפש של ילדיהם, לרוב אין בידם את הכלים בכדי למנוע את הנזק, או לפחות לצמצם אותו.

לא מדובר בידע כללי, ובטח שלא ידע שנרכש בביה"ס. מי שלא חווה גירושין לא יודע מה זה אומר, וכמובן שלא ניתן לצפות מכם ברגעים קשים אלו להיות "ההורים המושלמים" ולתת לילדכם תמיכה יוצאת דופן, כזו שרק אלו אשר מכירים את הנושא לעומקו, למדו אותו ורכשו טכניקות בדוקות המבוססות על הבנה עמוקה יכולים לתת. בדיוק לשם כך ישנן כיום יותר ויותר מסגרות תמיכה להורים מתגרשים ולילדיהם, סדנאות מסוגים שונים ועם מגוון דיי רחב של תשובות ואפשרויות. מסדנאות המלמדות אותנו כיצד לנהוג עם הילדים, כיצד לדבר, להתנהג, לענות ולתפקד כשאנו ניצבים מול עיניהם הבוכיות ומלאות סימני השאלה של הילדים שלנו, וכיצד לתפקד כשהם מביעים שאלות ברורות ונוקבות ומביעים את רגשותיהם לגבי המצב החדש והקשה. ישנן סדנאות משותפות בהן כל המשפחה מבלה זמן יחד, עם כל הצער והכאב, ולומדים כיצד לעשות את מהלך הפרידה בצורה החלקה ביותר, לא כאויבים מרירים נטפי ארס, אלא כזוג בני אדם בוגרים שמבינים את כל המשמעויות של מה שהם חווים ומה שהדבר יכול לעשות לילדים שלהם.

למזלנו, רוב הזוגות אשר בוחרים ללכת בדרך של גירושין, ושיש להם כבר ילד אחד או יותר, מבינים את המצב ומודעים מספיק בכדי לנסות ולמזער את הנזק. על בסיס הבנה זו נפתחו קבוצות שונות ותרפיות שונות, ואחת מהן היא דווקא הטיפול הזוגי. לא, אין מדובר בטיפול אשר נועד לפייס בין בני הזוג ברמה זו שתשיב את האהבה לקשר, למרות שלעיתים לכך מגיעים הדברים. מדובר לרוב בהצפה של הבעיות בכדי להתמודד עם הכעסים בתוך סביבה טיפולית בטוחה ומוגנת, עם תמיכה של איש מקצוע אשר יכול להכווין ולעזור ולדאוג לכך ששני בני הזוג אשר מתכוונים ללכת כל אחד לדרכו יעשו זאת לאחר שהוצאו הכעסים ומוססה האיבה וישנה הבנה כי חשוב לשמור על הילדים. הבנה זו איננה מושגת רק במישור האינטלקטואלי, הבנה שכלית בלבד, אלא מתוך החוויה המשותפת של הטיפול והוצאת ה"קרביים" של העניין החוצה לשיחה מה שמוביל לריפוי טוב יותר ומעלה את הסיכויים כי בני הזוג יתמודדו כל אחד מהם טוב יותר מול המצב החדש, מה שמעלה את הסיכויים כי הילדים יסבלו פחות.

כיום ניתן למצוא תמיכה מקצועית בהכוונה דרך בית המשפט לענייני משפחה, תמיכה אשר מובאת לציבור המתגרשים דרך יחידות הסיוע של משרד העבודה והרווחה. בסדנאות ומפגשים אלו מקבלים תמיכה והכוונה אשר מעמידה את הילדים במרכז. במפגשים אלו נשפך אור על נושאים שלרוב לא מובנים לעומקם, שכן שוב, ידע זה לא נרכש בצורה מסודרת ורוב מי שמגיע לכדי גירושין זוהי הפעם הראשונה שלו בדרך זו. סדנאות אלו זמינות למתגרשים ומאפשרות לכם כבודדים וכבני זוג להבין יותר לעומק את המצב ולדעת כי אתם יכולים לתת לילדיכם את התמיכה הראויה להם הם זקוקים כדי להתמודד עם המציאות החדשה שיוצרים אמא ואבא. 


אודות מחבר המאמר

כתיבה על ותמיכה במהלך גירושין תקין, בכדי לאפשר לזוגות המתגרשים כאינדיבידואלים לעבור את התהליך בצורה החלקה והבריאה ביותר האפשרית, הן על ידי תמיכה משפטית מעורך דין גירושין המומחה בתחום, והן על ידי הפניה לתמיכה רגשית, בכדי לצאת מהתהליך מוכנים לחיים חדשים והתחלה רעננה.

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.