אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

גירושין וילדים עד גיל חמש

ישנם מחקרים רבים הבודקים את השפעתו של תהליך גירושין על ילדים. כאשר זוג עם ילדים בוחר להתגרש הבחירה הזו הינה בעלת מחיר לא רק לכל אחד מבני הזוג, אלא כמובן גם על הילדים אשר מושפעים מכך בצורה עמוקה עד מאוד, ולעיתים קרובות מדי גם נפגעים מכך פגיעה אשר השלכותיה תלווה אותם אורך כל חייהם. כולנו היינו רוצים לגדול בבית שמח עם זוג הורים שמחים אשר מבלים את חייהם באהבה ושיתוף, תומכים בילדים ומתחזקים משפחה לתפארת. המציאות האידיאית הזו קיימת בדיוק כך – כאידיאה, בעוד העולם בו אנו חיים היום מראה מציאות מעט שונה בה זוגות רבים, כולל כמובן זוגות עם ילדים, לעיתים כמה ילדים, בוחרים להתגרש. התא המשפחתי האידיאי לא תמיד מחזיק בתקופה המודרנית, וגם נושא זה נחקר לא מעט, אך לא נגלוש לנושא זה.

הנושא המדובר הוא השפעת הגירושין דווקא על הילדים, הן באופן כללי, והן בהתבסס על העובדה כי ילדים בגילאים שונים מתייחסים למצב בו הוריהם מתגרשים בצורה שונה, תופסים את המצב בצורה שונה, והרגישות שלהם לדברים שונים גם היא מגוונת ותואמת גם, אך לא רק, את קבוצת הגיל בה הם נמצאים.

באופן כללי, ילדים נוטים להיפגע מאוד מגירושין של הוריהם, ובעוד הם צופים בתא המשפחתי מתפרק, הם מתקשים לחבר את הסיפור לכדי רצף הגיוני של סיבה ותוצאה. הם נמצאים בבלבול רב מה שגורם להם לאי-נוחות ופחד, חוסר ביטחון וחוסר אונים מול המצב. אם בילדות אנו רואים את ההורים שלנו כישות כל יכולה אשר מתקנת לנו את כל הבעיות, מובילה אותנו בעולם ומנהלת את העניינים, לפתע לא רק שישות זו לא יכולה לפתור את הבעיה, הבעיה היא בתוך הישות עצמה, בתוך הדבר הזה שאנו קוראים לו הורים. אמא ואבא כבר לא כל-יכולים, ובכלל, הם כבר לא ממש עובדים ביחד. משהו בסיסי ביותר בעולם שלנו, משהו שורשי בהבנה שלנו את העולם והביטחון שלנו בעולם כילדים מתערער מאוד ממצב שכזה, ואנו נמצאים בעין משבר אמונה בגיל בו אנו לרוב לא יכולים בכלל לתפוס מה הוא המושג "משבר אמונה". הנחת היסוד הבסיסית ביותר שלנו – שיש אמא ואבא שדואגים לנו ועסוקים בלעשות שיהיה לנו טוב ונעים ולספק את כל צרכינו, הנחת יסוד זו מתמוטטת מול עינינו. לא מדובר בדבר קל בכלל, ולא ניתן לשער שללא התמיכה הנכונה וההכוונה הנכונה ידעו הורים להתנהל בצורה נכונה במצב.

יציבות וביטחון של קשר מתמיד עם שני ההורים, ולא רק עם ההורה העיקרי, הינם דבר חשוב ביותר בגיל הרך של עד שנתיים. הנטייה כיום היא שילדים בגיל זה יישארו עם האם. אין זה המקום לפתוח בדיון על נכונות העובדה, אך כן זה מן הראוי לאמור כי בכדי לתמוך ביציבות הנפשית שבהתפתחות הרגשית הבריאה של הילד בגיל זה, יש לדאוג כי הילד יבלה זמן רב ככל האפשר גם עם ההורה השני, לרוב, כאמור, עם האב.

עד גיל חמש נוטים לראות תגובה חריפה אצל ילדים מול גירושין של הוריהם, ותוכלו להיות עדים בין היתר להרטבה במיטה, בעיות בשינה, בעיות אכילה והתנהגות ילדותית מוגזמת. בגיל זה הילדים מסבירים לעצמם דברים, ושלא כמו עד גיל שנתיים, הם מנסים יותר להבין את העולם. הם שומעים אתכם, ההורים, מקשיבים לכם ומתרגמים לעצמם דברים. יש לשים לב כיצד אתם מתבטאים לידם, בייחוד בשיחות ביניכם. יש ליצור כמה שיותר ביטחון ויציבות, הרגלים קבועים וסביבה יציבה ללא ריבים.

ישנם מאפיינים רבים שלא נגענו בהם כאן בשתי קבוצות גיל אלו, ובנוסף ישנן כמובן קבוצות גיל נוספות אשר ההשפעה עליהן, וכמו כן דרכי הפעולה הנכונות שיש לנקוט איתם, שונות. ישנם אנשי מקצוע אשר מתמחים במתן תמיכה ועזרה לזוגות אשר עומדים בפני גירושין והם זמינים לכם דרך יחידות הסיוע של בית המשפט לענייני משפחה.


אודות מחבר המאמר

כתיבה על ותמיכה במהלך גירושין תקין, בכדי לאפשר לזוגות המתגרשים כאינדיבידואלים לעבור את התהליך בצורה החלקה והבריאה ביותר האפשרית, הן על ידי תמיכה משפטית מעורך דין גירושין המומחה בתחום, והן על ידי הפניה לתמיכה רגשית, בכדי לצאת מהתהליך מוכנים לחיים חדשים והתחלה רעננה.

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.