אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

תל החורבות היפה בעולם

את תל החורבות היפה ביותר בעולם, כפי שכינה אותו הסופר מרק טווין,תוכלו לראות על פסגה רמה בשערי הגולן. כאן נלחמו אבירים בחניתות ארוכות מול פרשים מוסלמים עטורי כאפיות וחרב מעוקלת בידם. במסדרונות המבצר נולדו קרבות ירושה בין בניו של סלאח-א-דין, מזימות ותככים לתפיסת השלטון נוצרו מאחורי כל פינה וכאן גם עורבבו סודות האיסלאם והנצרות, האיובים והטמפלרים. את מבצר קלעת נמרוד שהינו אתר ארכיולוגי מרשים בנו האיובים והממלוכים משרידי מבצר גדולים שנמצאו באתר בימי הביניים. המבצר, ששלט בימי קדם על הדרך החשובה בניאס-דמשק, ממוקם בשלוחה צרה למרגלות הר החרמון, כשלושה קילומטרים מדרום-מערב ליישוב נווה אטיב. החוקרים סבורים כבר שנים רבות כי מבצר נמרוד הינו מבצר צלבני, שהוקם כבר בשלהי שנות ה-20 של המאה ה-12 בזמן שהצלבנים שלטו בעיר בניאס. לעומת זאת, מחקרים הוכיחו שבנייתו של מבצר נמרוד הייתה על ידי ערבים איובים 100 שנים מאוחר יותר. כניעת הצלבנים ועזיבתם את הארץ, גרמה לירידת הצורך במבצר וכך הפך מבצר נמרוד במרוצת השנים לבית כלא, חדריו למרתפי עינויים, עד שלבסוף ננטש המבצר וחרב עם השנים.

יתוש ויתושה בלי בושה

כיום נקרא המבצר על שם הגיבור התנכי נמרוד. הדרוזים הם אלו שהעניקו למבצר את שמו, שהגיעו לאיזור זה לפני כ-150 שנה. היות והדרוזים לא ידעו למי לשייך המבצר העצום ומי בנה אותו, נתנו למבצר את שמו של אחד מגיבורי האיסלאם - נמרוד. על פי המסורת הערבית, היה נמרוד היה נינו של נוח, גיבור מקראי וצייד מעולה.

האגדה מספרת כי נמרוד כי אללה הענישו והחדיר יתוש לראשו, אשר העביר אותו על דעתו. הפשע של נמרוד היה כי השוויץ בכך שהוא יכול לגבור על כל החיות, ובקלות רבה ניצח אריה, נמר וחזיר בר שנשלחו להילחם בו. התכנסו כל החיות לאסיפת חירום. היתוש העז להציע להכניע את נמרוד. החיות גיכחו למשמע הצעת היתוש ואמרו: איך אתה, יצור כה קטן תצליח במשימה כזו בעוד שהחיות הגדולות ממך לא הצליחו בכך למרות זאת היתוש דרש מלחמה.

היתוש יחד עם זוגתו היתושה התגייסו למלחמה , וביחד פלשו דרך האוזניים אל ראשו של נמרוד והתמקמו בתוך מוחו.40 יום ו-40 לילה זימזמו היתושים במוחו של נמרוד ולא נתנו לו מנוחה. הצייד דחף ענפים דקים לאוזניו ודפק את ראשו בסלעים בניסיון להוציא את היתושים ממוחו, אך הם לא ויתרו. זמזום היתושים לא חדל ושיגע את נמרוד וזה דרש מאחד משומריו לכרות את ראשו. השומר נענה לבקשתו של נמרוד וזה עשה כמצוותו והראש שורץ היתושים הושלך מהמבצר לעמק החולה. יש הטוענים כי זו הסיבה ליתושים ולקדחת שהיו בעמק.

ישנה אגדה אחרת, דרוזית, המספרת שבמקום הזה בנה נמרוד את ארמונו, וכן שמחלון הארמון נהג לשלוח את ידו כדי לשאוב מים מהבניאס. לשם נמרוד צורפה גם המילה קלעת, שפירושה בערבית מבצר. שמו הקדום יותר של המבצר היה קלעת א-צביבה, הוזכר פעמים רבות משמעותו:המזנקת אלי ציד, או שמקורו במילה הערבית צביב שפירושה מצוק, מילה המתאימה לתיאור של האיזור בו בנוי המבצר.


אודות מחבר המאמר

מני נחמן

טיולים ואגדות

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.