אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

מידע נדלן אמין או "היד הנעלמה" שמונעת אותו מאיתנו?

מידי פעם אנחנו מקבלים דיווחים חדשותיים לגבי ירידת מחירים או עליית מחירי קרקעות אותן משווק מינהל מקרקעי ישראל. אך האם שאלנו את עצמנו לרגע מי הוא הגורם בעל האינטרס שטוען (ומוסר מידע נדלן זה לכתבי העיתונות הכלכלית) כי מחירי הקרקעות באיזור זה או אחר עלו או ירדו? ושאלה יותר חשובה, איזה מידע הוא בוחר לחשוף ואיזה מידע הוא מעדיף להשאיר לעצמו?

במאמר זה ננסה לנתח ולבחון את אמינות המידע המועבר לנו על ידי אתרי החדשות הכלכליות בנוגע למכירת קרקעות במכרזי מינהל מקרקעי ישראל. זאת על ידי ניתוח 2 דוגמאות מהתקופה האחרונה, אבל לפני כן נסקור את מקורות המידע הממשלתיים המספקים מידע לגבי עסקאות נדלן במדינה.

מקורות ממשלתיים למידע נדלן

בהינתן מספר מצומצם של מקורות מידע אמינים בתחום הנדלן בישראל, התלות של האזרח במידע אותו מספקות רשויות הממשל השונות במדינה הוא עצום. 2 המקורות המידע הממשלתיים העיקריים בתחום הנדלן בישראל הם מאגר המידע של רשות המסים ומאגר תוצאות מכרזי המקרקעין של מינהל מקרקעי ישראל.

המקור הראשון שהוא בעל תוקף ואמינות רבה הוא מאגר המידע של רשות המסים. מקור זה מספק מידע נדלן אמין לגבי כל עסקת נדלן (רכישה של דירה או מגרש) המבוצעת במדינה. עם זאת מאגר המידע של רשות המסים לא מספק השוואות מחירים ביחס לשנים עברו ויש לבצע חיתוכים אלו באופן ידני. בנוסף, הוא לא מספק באיזו קומה הדירה וכמה כיווני אויר יש לה והאם היא דירת גן או לא.

המקור השני הוא מאגר תוצאות מכרזי המקרקעין של מינהל מקרקעי ישראל מאגר המספק מידע אמין לגבי עסקאות נדלן באיזורים מסויימים. עם זאת, לא ניתן להשוות מחירי קרקעות שנמכרו באיזור מסוים בשנת 2012 למחירי קרקעות שנמכרו באותו האיזור בשנת 2008. זאת מכיוון שהמינהל לא משווק את אותן הקרקעות ששיווק ב-2008 אלא קרקעות אחרות, באותה השכונה אבל במיקום אחר ולכן השוני באיכות המיקום עשוי להיות רב.

מידע נדלן אמין מצד רשויות המימשל או "חוסר דיוק מכוון"?

הדוגמא הראשונה לפרשנות מוטעית של המידע שהתקבל ממינהל מקרקעי ישראל היא זו - בחודש יוני 2012 פורסם כי מחירי הקרקעות בשכונת הר חומה, נמוכים ב-10% ממחירי הקרקעות שנמכרו בשכונה זו בשנת 2008. האמנם?

העיתונים הכלכליים שכל כך התלהבו לספר את הבשורה, שכחו לבדוק את ההבדלים במיקומי הקרקעות, בשכונה כה ענקית כמו הר חומה. הם שכחו שהמגרשים החדשים שנמכרו ב-2012 קרובים יותר לפאתי העיר בית לחם מאשר לירושלים, בניגוד למגרשים ששווקו בשנת 2008 הממוקמים בחלק הפנימי והאיכותי יותר של הר חומה והמרוחקים בהרבה מפאתי בית לחם.

דוגמא שניה לגבי מידע נדלן מוטעה, עוסקת בשמאות על הקרקעות אותן מוציא המינהל לכל מכרז. במכרז אחר בשכונת הר חומה בירושלים יצאו העיתונים בכותרות כי תוצאות המכרזים משקפות ירידה של 12% ביחס למחיר השומה ושאלו האם מחירי הקרקע בירושלים יורדים. מה הקשר?

השומה הרי מתעדכנת על פי קצב שינויי המחירים באותו האיזור, ומן הסתם שומה על אותה קרקע בשנת 2012 תהייה גבוהה בהרבה משומה שניתנה על אותה קרקע ב-2006. לכן אין זה נכון לקשר ירידת מחירים עם מחיר רכישת קרקע הנמוך ממחיר השומה. 


אודות מחבר המאמר

קבוצת הרוכשים הירושלמית

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.