אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

טיפול באנדומטריוזיס וכאבי מחזור בדיקור סיני

כ- 10% מהנשים בגיל הפריון סובלות מאנדומטריוזיס. בקרב נשים ונערות בגיל הפריון, המדווחות על כאבים באגן, שכיחות המחלה מגיעה לכ – 50%. הערכות הן שהאיחוד האירופי מפסיד כ 30 בליון יורו בשנה, עקב אובדן ימי עבודה, בגין הכאבים הנגרמים מאנדומטריוזיס. נתונים אלו, לא רק שמשקפים את שכיחותה הגבוהה של התופעה אלא גם את הצורך למצוא לה פיתרון.

לרפואה הסינית ניסיון רב שנים בטיפול בבעיות הגניקולוגיות השונות ובפרט  בטיפול באנדומטריוזיס ובכאבי המחזור בפרט. בבסיסו של הטיפול בכאב נמצאת ההבנה שכאב הינו תוצאה של העדר זרימה חופשית, כלומר, שהכאבים הנגרמים מאנדומטריוזיס הינם ביטוי לזרימת דם לא טובה ברחם ובאגן. הטיפול באנדומטריוזיס, ברפואה סינית במקרים כאלו מתמקד בשיפור זרימת הדם על ידי דיקור ומתן צמחי מרפא.

בשנת 2010 החליטה קבוצה של חוקרים באוסטריה לבדוק האם אכן לדיקור השפעה מיטיבה על עוצמת הכאב בקרב הסובלות מאנדומטריוזיס. המחקר כלל קבוצה של 101 נשים שאובחנו כסובלות מאנדומטריוזיס ושדרגת הכאב שלהן הייתה של 5 ומעלה (הערכת הכאב התבצעה על יד שאלונים שנועדו להגדיר את עוצמת הכאב). בנוסף, הנשים מלאו שאלונים המודדים את רמת איכות החיים אותן הן חוות (השאלון התייחס לשמונה מדדים שונים המוגדרים כמשפעים על איכות החיים).

המחקר בוצע בשיטת ההצלבה – cross over. בשיטה זו, הנשים מחולקות לשתי קבוצות. כל אחת מהקבוצות מקבלת שתי סדרות טיפולים בדיקור. אורכה של כל סידרה חמישה שבועות, במהלכן ניתנים טיפולי הדיקור הסיני בתדירות של פעמיים בשבוע (סה"כ עשרה טיפולים). קבוצה אחת מטופלת בסדרה הראשונה בנקודות להן השפעה ידועה על כאבי מחזור וכאבים באגן, בעוד הקבוצה השנייה מטופל בנקודות דיקור שאינן משפיעות על הרחם ו/או משפרות את זרימת הדם ולכן לא אמורות להיטיב עם הכאבים. לאחר תום סידרת הטיפולים הראשונה נערכה הערכה לגבי השינוי בעוצמת הכאב אותו הנשים חוו. במהלך סידרת הטיפולים השנייה הקבוצות התחלפו כך שהקבוצה שקיבלה את הטיפול האמיתי קיבלת כעת את טיפול הדמה והקבוצה השנייה קיבלה את הטיפול האמיתי. לאחר תום הסדרה השנייה נערכה הערכה חוזרת לגבי השינוי שחל ברמת הכאב.

תוצאות המחקר:

המחקר הוכיח שדיקור סיני הוא כלי יעיל לטיפול באנדומטריוזיס ובכאבי המחזור הנובעים ממנו.

במהלך המחקר, הקבוצה שקיבלה בהתחלה את הטיפול  בדיקור האמיתי דיווחה על שיפור משמעותי ומוכח (מוגדר כשיפור בעל מובהקות סטטיסטית). במהלך תקופת ההמתנה בין שתי סדרות הטיפול ולאחר סידרת הטיפול השנייה (של הדיקור הסיני בנקודות שאין משפיעות על כאבים) חלה החמרה קלה בעוצמת הכאב.

הקבוצה השנייה  (שקיבלה בתחילה את הטיפול  בדיקור שאינו אמיתי) דיווחה על שיפור קל (ושאינו בעל מובהקות סטטיסטית) לאחר סידרת הטיפולים הראשונה. במהלך תקופת ההמתנה בין שתי הסדרות לא חל שינוי בעוצמת הכאב. לאחר קבלת סידרת הטיפולים השנייה (של נקודות הדיקור האמיתיות) נרשמה הקלה משמעותית ומוכחת (בעלת מובהקות סטטיסטית) בעוצמת הכאב.

מסקנת המחקר:

ניתן לראות בברור שלדיקור האמיתי השפעה מיטיבה ומוכחת בטיפול באנדומטריוזיס, על שתי קבוצות הניסוי בעוד שלדיקור בנקודות הדמה הייתה השפעה לא משמעותית / לא קיימת בכלל.

החוקרים מציניים שמלבד ההקלה על הכאב נמצא שהדיקור גם הוביל לשיפור בשבעה מתוך שמונת המדדים שנבדקו בהקשר של איכות החיים.

סיקור נרחב של המאמר ניתן למצוא באתר שלי דרך הקישור כאן


אודות מחבר המאמר

אודי לוריא 

מטפל ברפאה סינית

מתמחה בגניקולוגיה ובבעיות פריון

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.