אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

ספרות עצמאית בישראל – צעדים ראשונים

כמה מספרים ועובדות:

העובדה אחרונה היא זו שעליה אני מעוניין לדבר במאמר זה. בעתות משבר, כמו זה שעובר על שוק הספרים הישראלי, נוצר מצב של פריחה מהשוליים, מיוצרים שאינם הולכים בדרכים המוכרות, מיוצרים שרוצים לאתגר את אופן החשיבה שלנו ולהצליח בדרך אחרת.

ככה, כשהמערכת המוכרת קורסת, נוצר פתח לחשיבה אחרת, יצירתית יותר מכל הבחינות. כך קרה, לדוגמא, בתעשיית המוסיקה. האינטרנט שחיסל את הדיסקים וחנויות הספרים פתח חלון ליוצרים עצמאיים להגיע לקהל רחב ולהצליח בותה מידה כמו המוסיקאים המוכרים.

בעולם, ספרות אינדי מצליחה להגיע למיליוני קוראים בזכות אתרים כמו אמזון ו אי-ביי. המדיה הדיגיטלית כובשת את נתח הדפוס המסורתי. כיום, יכול כל יוצר עצמאי שלא הוציא את ספרו בהוצאה מוכרת, לפרסם ולמכור את ספרו ללא שום בעיה.

יחד עם זאת, בעוד המשבר בשוק הספרים הולך ומחריף, לא התפתחה בארץ תרבות אינדי אמיתית.

מדוע זה קורה?

ראשית, ראוי לציין כי ישראל, באופן עקבי, מפגרת אחר תהליכים תרבותיים שקורים מעבר לים. גם למוסיקת האינדי לקח זמן לצבור תאוצה וקהל מקומיים.

שנית, ישראל, בהיותה המדינה היחידה הדוברת עברית וקהל הקוראים, גם אם הוא מגוון, עדיין קטן באופן משמעותי מכל שפה אחרת. למעשה, השוליים התרבותיים בארץ מאוד צרים מבחינת קהל.

שלישית, והכי חשוב, ישראל היא עדיין מקום מסורתי שבו קונים במקום אחד, מקשיבים להמלצות של העיתונים ונהנים לדבר בשיחות הסלון על הרב מכר החדש של סופר קאנוני זה או אחר.

סנוניות ראשונות של שינוי

למרות כל האמור לעיל, בתקופה האחרונה אנו עדים לשינויים בתחום הספרות. יותר ויותר יצורים מבינים את כוחו של האינטרנט לא רק כבמה לפרסום יצירות אלא אף כמשווק וחושף.

אחד המיזמים האחרונים ופרצי הדרך שנעשו בתחום הוא אתר אינדיבוק שחרט על דגלו להיות בית חם ליוצרים עצמאיים.

עוד ועוד יוצרים מפיקים את ספרם בעצמם, נעזרים במידע הנמצא ברשת ומשווקים אותו באמצעות הרשתות החברתיות.

האם מדובר בשינוי של ממש? עוד מוקדם לומר. מה שבטוח הוא שיש צורך בשינו תפיסתי וזה רק עניין של זמן עד שהוא יקרה במלואו.

 

 


אודות מחבר המאמר

אתר אינדיבוק לספרות עצמאית בישראל.

פרטים נוספים באתר או בעמוד הפייסבוק שלנו: facebook.com/indiebook

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.