אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

מהו התיקון השלישי לתמ"א 38 ומהם יתרונותיו?

במרץ 2005 אושרה תכנית תמ"א 38 שמטרתה חיזוק מבנים קיימים מפני רעידות אדמה. מטרת התכנית היא לחזק מבנים ישנים, שנבנו לפני 1980 ואינם עומדים בתקן הישראלי לעמידות מבנים בפני רעידות אדמה, תוך מתן זכויות בנייה והטבות מס. במהלך השנים לאחר שאושרה התכנית, נוספו מספר תיקונים למתאר התכנית כאשר האחרון מביניהם הוא התיקון השלישי לתמ"א 38 שאושר על ידי הממשלה בחודש מאי 2012. תיקון זה מהווה תמריץ כלכלי ליזמים פרטיים ולקבלנים.

מהו התיקון השלישי לתמ"א 38?

התיקון השלישי לתמ"א 38 מאפשר לקבלנים וליזמים להוסיף לבניין המחוזק מפני רעידות אדמה 2.5 קומות (לעומת קומה וחצי בתכנית המקורית). הוספת הקומה למעשה מגדילה את מספר הדירות החדשות הנוספות לבניין במסגרת חיזוקו ובכך מגדילה את הכדאיות הכלכלית של הפרויקט עבור היזמים והקבלנים. מדובר בתיקון המשמעותי ביותר בתכנית מאז שיצאה אל הפועל.

מהם יתרונותיו של התיקון השלישי לתמ"א 38 והאם הוא יסייע לפריפריה?

עד כה התמריצים שניתנו ליזמים לא הספיקו כדי להפוך פרויקטים לכדאיים ולמעשה גרמו לכך שמאז שאושרה התכנית מעט מאוד חיזוקי מבנים יצאו לפועל ורוב הבניינים שחוזקו היו באזור המרכז. על מנת להרחיב את היקף הפרויקטים גם למחוץ לערי המרכז, תוכנן ואושר התיקון השלישי לתכנית. ההערכה היא כי כעת יכנסו למעגל החיזוק ערים רבים בגבולות חדרה – גדרה ואולי אפילו מעבר לכך. התיקון עדיין לא מספק מענה לחיזוק בניינים באזורי הפריפריה החלשים יותר. לדוגמה עבור ערי פריפריה הנמצאות על קו השבר הסורי אפריקאי (כגון טבריה, בית שאן, קריית שמונה, צפת וערים נוספות) התיקון השלישי לתמ"א 38 אינו מועיל מכיוון שלא קיימת כדאיות כלכלית לחיזוק מבנים בערים אלו, הגם שהן נמצאות בסיכון גבוה לרעידות אדמה חזקות.

 

התיקון השלישי לתמ"א 38 הנו תיקון משמעותי ביותר, המעלה את הכדאיות של חיזוק המבנים עבור הקבלנים והיזמים ובכך למעשה אמור להגדיל את כמות הפרויקטים שיוצאים אל הפועל. בנוסף, תיקון זה עתיד להגדיל את כמות חיזוקי המבנה היוצאים אל הפועל בערים מחוץ למרכז. אולם תיקון זה עדיין לא הופך את מימוש התכנית באזורי פריפריה חלשים לכדאי. על מנת שפרויקט חיזוק מבנה יהיה כדאי באזורי הפריפריה יש לתת לרשויות אלו הטבות מפליגות יותר לדוגמת זכויות בניה מוגדלות, אפשרות לניוד זכויות ואולי אף מימון ממשלתי.

 


אודות מחבר המאמר

יסודות - חברה ליזמות ופיתוח תמ"א 38 אשר מאגדת תחת קורת גג אחת שירותים מקיפים עבור דיירים המעוניינים בחידוש או חיזוק בניין לפי תמ"א 38.

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.