אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

מכוניות היברידיות - כבר לא רק לחובבי איכות הסביבה

זה התחיל כמו עוד ניסיון למהפכה ירוקה, אבל הפך במהרה למגמה חובקת עולם. אם בתחילת הדרך היו שראו במכוניות ההיברידיות לא יותר מאשר גימיק, הרי שכיום הן הפכו למבוקשות ביותר בכל המגזרים. ככל שעוברות השנים, מספר המכוניות ההיברידיות על הכביש עולה, כך שכיום כמה מהדגמים הללו מדורגים במקומות הראשונים בטבלאות המכירה במדינות רבות בעולם. למה זה קורה?

המשמעות של נהיגה חסכונית

מכוניות היברידיות, מעצם היותן כאלה, פועלות באמצעות שני מנועים. הראשון הוא מנוע הבעירה הפנימי הסטנדרטי (לרוב בנזין), והשני - מנוע חשמלי המופעל באמצעות מצבר. שילוב זה של מנועים בא להביא לניצול טוב יותר של הדלק, ומקטין את צריכתו בעשרות אחוזים. דבר זה לא רק מפחית את עלות אחזקת הרכב, אלא גם את אחוז הגזים המזהמים הנפלטים לאוויר העולם.

ניתן להבחין בין מספר סוגים עיקריים של מכוניות היברידיות. הראשון, מכונית מיקרו-היברידית, היא למעשה הזן ה"מתון" ביותר: מנוע הבעירה יפעל בכל עת, למעט בעצירות. הסוגים האחרים, הן המכוניות ההיברידיות המלאות או החלקיות, מחליפים לסירוגין בין המנועים בהתאם למהירות הנסיעה ולתנאי השטח, כל סוג עם מנגנון משלו. כמו כן, הרי שגם שילוב המנועים יכול להיעשות באמצעות שתי שיטות עיקריות- בטור או במקביל.

היתרונות של מכוניות היברידיות

לא כולם יודעים, אבל מכוניות היברידיות נוצרו בראש ובראשונה כדי למנוע את פליטת גזי ה-CO2 המזהמים. אולם, בשנים האחרונות, יחד עם העלייה המטאורית במחירי הדלק, הפך חיסכון זה למשמעותי אפילו יותר עבור הנהגים, הן בישראל והן בעולם. יתרונות אחרים נוספים הם הקלות המס אשר ניתנות על ידי גופים רבים ברכישת כלי רכב היברידיים, הטבות אחרות (אישור חנייה או נסיעה בנתיבי תחבורה ציבורית "אסורים"), והאחזקה הנחשבת לנוחה יותר.

מטבע הדברים, לא מפתיע שמחיריהן של מכוניות היברידיות גבוהים מעט יותר מאשר דגמי כלי הרכב ה"רגילים", וכך גם עלות הטיפולים, כאשר אלה נצרכים. מן העבר השני, ההטבות השונות, והחיסכון בדלק, מצמצמים עד מוחקים את הפערים בטווח הרחב. עקב כל אלה, סביר להניח שהמגמה החיובית של כלי הרכב ההיברידיים תימשך: אמנם מכוניות היברידיות נמצאות עדיין בחיתוליהן בישראל, אך מדי שנה מספר הדגמים המוצעים עולה, וכך גם קצב המכירות שלהן. בישראל מובילות את השוק פריוס מבית טויוטה (שאף מדורגת כמכונית השלישית הנמכרת ביותר בעולם מבין כל המכוניות) ובמקומות השני ושלישי, ג'אז ואינסייט של הונדה בהתאמה.

 


אודות מחבר המאמר

ירוחם עזרא - סוכנות משנה טויוטה

 

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.