אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

מבנה מסוכן והשלכותיו

מטבע הדברים, בית הוא המקום בו אנו צריכים להרגיש הבטוחים ביותר. אולם, במקרים מסוימים הוא מפסיק להיות ה"מבצר" שלנו, והתגוררות בו הופכת לסכנת נפשות של ממש. זוהי בדיוק ההגדרה של מבנה מסוכן- ותאמינו או לא, ייתכן מאד כי גם הבית בו אתם מתגוררים מוגדר ככזה. החדשות הטובות הן שגם במידה והתשובה לכך חיובית, זה ממש לא סוף העולם.

ראשית: מהו מבנה מסוכן?

הנקודה הראשונה שיש להבהיר היא כי מבנה מסוכן יכול להיראות, לעין בלתי מזוינת, "רגיל" לכל דבר ועניין. אין הכוונה במושג לבניינים ישנים ומטים ליפול, כי אם לכאלה אשר ליקוי כלשהו בהם מסכן את הדיירים, או אפילו את העוברים בסמוך אליו: בין אם קילופי טיח, סדקים בקיר, בעיה במערכת החשמל והמים או כל דבר אחר. כך, ישנן שלוש רמות שונות של סכנה, על פיהן נקבעות ההשלכות, אליהן נתייחס כעת.

פינוי, איטום ותיקון

ברור כי כאשר נקבע כי המבנה מהווה "סכנה ברורה ומיידית" לאדם כלשהו, הרי שתינקט על ידי הרשות המקומית החלטה, שיכולה להיות פינוי של הבית מדייריו (במקרה החמור ביותר), איטום שלו או תיקון הליקויים. כאשר נקבע כי דרוש לתקן את הבית, הרי שמהנדס מטעם העירייה בשטחה הוא נמצא יודיע לדיירים על פרק זמן קצוב בו עליהם לבצע זאת.

ואגב, גם לאחר התיקונים המשימה לא מסתיימת, שעה שנדרש כי אנשי הרשות המקומית יבדקו את המבנה לאחר מעשה, וייראו כי כעת הוא עומד בכל הסטנדרטים הנדרשים למגורים בטוחים בו. רק במצב כזה יבוטל הדו''ח.

מבנים מסוכנים: תופעה נפוצה ביותר

חושבים כי קשה למצוא מבנה מסוכן בישראל של 2012? חשבו שוב. ההערכות הן שבישראל יש כיום עשרות אלפי מבנים המוגדרים כמסוכנים על ידי העיירות השונות. הדבר לא מפתיע בהתחשב בעובדה שלא מעט נכסי מגורים עומדים בארצנו כבר עשרות שנים, ומטבע הדברים נוטים להתיישן.

בכל מקרה, רצוי מאד לתקן ליקויים שונים בבניין עוד לפני שהנכס חוצה את "הקו האדום" ומוגדר כמסוכן למגורים. מהנדס בניין או חברות המבצעות בדק בית יכולים לאתר ליקויים בזמן, וההמלצה הברורה היא להיעזר בהם. חשוב מאד שלא להגיב בביטול לסכנות של מבנה מסוכן- ההיסטוריה מראה כי שאננות מסוג זה עלולה לגרום לנזק בגוף וברכוש.

 

 


אודות מחבר המאמר

המאמר נכתב על ידי צביקה כהנא, מנכ"ל חברת גלאור מהנדסים ויועצים

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.