אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

על רטיבות ונזילות אחרות

בכוחה לגרום לנזק הנדסי מהותי. היא פוגעת בשגרת החיים של המתגוררים בבית, ומורידה פלאים את ערכו. ועדיין- לעיתים כל כך קשה לאתר את המקור שלה. רטיבות, אחד האויבים הגדולים של כל דייר, עלולה לבוא לידי ביטוי בשלל דרגות קושי. אבל מה בכלל יגרום לה להופיע בתוך הבית?

המשתנים המרכזיים: גשם ואינסטלציה

הנקודה הראשונה שיש להבהיר היא שלרטיבות, מטבע הדברים, יכולים לגרום מי גשם אשר נכנסים לתוך הבית, או לחילופין פגמים במערכת הצנרת (אינסטלציה) שלו. נתייחס קודם לגורם הראשון, שאחת הצורות המרכזיות שלו היא טפטוף מים מהתקרה. בדרך כלל, אלה יעידו על בעיה במערכת האיטום של הבית. באותה מידה, הרי שמי תהום אשר באים במגע עם הרצפה עלולים גם הם להביא לרטיבות מצטברת.

מערכת האינסטלציה יכולה להיכנס לתמונה במספר דרכים. ראשית, צנרת פגומה המותקנת בקירות או מתחת לרצפה עלולה להביא לחדירתם של מי ביוב, מי דלוחין, מי ניקוז וכן הלאה. גם תהליכי בניה שונים, בייחוד אלה הכוללים הנחה של חול לח מתחת לריצוף, מוצאים את ביטויים לא פעם במקרה של רטיבות

בעיה אפשרית נוספת היא מעבר של מים בין החדרים השונים של הבית, ובעיקר מחדר האמבטיה. גם כאן, יעיד הדבר על מערכת איטום לא ראויה בבית, ויש לתקן זאת במהרה. ואגב, התמונה תהיה סבוכה עוד יותר כאשר לא ברור אם הנזילה מקורה בבית מסוים או שמא בבית אחר בבניין.

אז מה עושים?

טיפול ברטיבות מתמקד לרוב סביב מטרה מרכזית אחת: מציאת הגורם לה. ותאמינו או לא, זו אינה משימה פשוטה כלל, היות וזו תתחיל לרוב מהחלקים הפנימיים והנסתרים ביותר של כל בית. מרגע שמתגלה חשד, ולו הבסיסי ביותר, לרטיבות, רצוי למהר ולהזעיק איש מקצוע. הזמן משחק פה פקטור מרכזי, כשכל הזנחה היא "פושעת".

האחרון, לעיתים בעזרת ציוד טכנולוגי מתקדם, יוכל לאתר בוודאי את מקור הנזילה, ולהציע פתרונות בהתאם. כך, לכל מהנדס בניין, או מומחה אחר המבצע בדק בית, שני "חברים" עיקריים. הראשון הוא מצלמה תרמית, אשר תצביע על חריגויות בריכוז החום או הקור בבית. אמצעי נוסף שנעשה בו שימוש לא פעם לאיתור רטיבות היא מצלמה המחוברת לסיב אופטי, המושלכת למערכת האינסטלציה ומאפשרת לראות מה מתרחש בתוכו.


אודות מחבר המאמר

המאמר נכתב על ידי צביקה כהנא, מנכ"ל חברת גלאור מהנדסים ויועצים

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.