אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

דיכאון / עצבות - מדוע אנשים חכמים נוטים לדיכאון ולעצבות?

דיכאון / עצבות - מדוע אנשים חכמים נוטים לדיכאון ולעצבות?

אם נתבונן בעניין נראה, כי ישנם אנשים חכמים שנוטים לדיכאון ולעצבות. והאנשים ה"פשוטים" שחושבים בצורה פשוטה, הם יותר מאושרים מהחיים שלהם ויותר שמחים בחלקם. ואילו האנשים החכמים, שנחשבים לחכמים, השכל שלהם מפיל אותם לעצבות. והשאלה היא, הכיצד? איך זה יכול להיות שהשכל של האדם יגרום לו להיות בעצבות? הרי שמחה נוצרת כאשר יש הבנה. והשכל אמור ליצור שמחה ולא להפך. אז כיצד זה שאנשים חכמים נוטים לעצבות?

והתשובה בקצרה היא, שהשכל של האדם אמור להביא אותו לשמחה. אבל, השמחה מגיעה רק כאשר השכל של האדם שלם. ועד אז, השכל של האדם עלול להביא אותו לעצבות.

ונסביר: כפי שהתבאר, השלמות היא כאשר האדם מכיל בתוכו את ההפכים. לדוגמא: כאשר האדם גם מרוצה מכל דבר באופן שווה, וגם בו זמנית מסוגל למצוא חסרונות בדברים שונים ולנסות לשפר אותם. או לדוגמא, כאשר האדם גם מרגיש תמיד שהוא כבר נמצא בתכלית הסופית, דהיינו הוא כל הזמן מרגיש שהוא כבר עכשיו נמצא בנקודה האחרונה שאליה הוא רוצה להגיע, ועדיין הוא שואף להתקדם קדימה. והשלמות, היא היכולת להכיל רגשית את ההפכים האלו.

ויש בני אדם, שהם לא מסוגלים להכיל את ההפכים האלו. ואצל אדם כזה, אם הוא שמח בחלקו, הוא לא מסוגל לרצות להתקדם. ואם הוא רוצה להתקדם, אז הוא לא שמח בחלקו. ואצל אדם רגיל, אצלו השמחה נוצרת כאשר הוא מתקרב אל המטרה שלו.

כי מצד האמת השלמות הסופית של כל הדברים, נמצאת בכל רגע ורגע ממש. ומצד האמת כל הרגעים מושלמים בשלמות אין סופית. אלא שהאדם לא מרגיש את זה, ועל ידי זה הוא שואף כל הזמן להגיע אל השלמות שרחוקה ממנו ושנמצאת ברגע אחר.

והנה, כל הדברים בעולם הם חסרים. ולא משנה מה יהיה לאדם, הוא תמיד ירגיש חסר. אא"כ הוא הגיע לשלמות שבה הוא מכיל את ההפכים.

ומי שלא הגיע אל השלמות, איך בדיוק הוא שמח? ומה בדיוק גורם לו להיות שמח? הרי לכאורה, מצד האמת האדם לא היה אמור להיות שמח, עד שהוא לא יגיע אל השלמות. אז מה גורם לכך שהאדם שמח גם כאשר הוא לא נמצא בשלמות?

והתשובה היא, שהאדם שמח מכך שהוא חושב שהוא מתקרב אל השלמות. ומצד האמת, האדם כל הזמן מתקרב אל השלמות. והשמחה של השלמות, היא זו שמאפשרת לאדם לשמוח גם כאשר אין שלמות. כי האדם שמרגיש בתת מודע שלו שהוא מתקדם אל המטרה שלו, על ידי זה הוא מרגיש שמחה גדולה כבר עכשיו.

וככל שיש לאדם יותר שכל, כך הוא מסוגל לראות את הנולד טוב יותר. וכאשר יש לאדם שכל, על ידי זה הוא יודע טוב יותר מראש מה יקרה בעתיד. וכאשר האדם רחוק מהמטרה שלו, על ידי זה יש לו תקווה שהנה הוא יגיע אל המטרה שלו ויגיע אל האושר ואל השלמות.

אבל האדם החכם שרואה טוב יותר את הסוף, הוא קולט ומבין כבר עכשיו, שבסוף שאליו הוא מגיע לא נמצאת השלמות. ועל ידי זה הוא נופל לעצבות ולדיכאון. כי מי שלא מסתכל על התכלית ועל הסוף של כל דבר, על ידי זה נדמה לו שכאשר יהיה לו דבר כלשהו, אז הוא יהיה מאושר.

אבל החכם שרואה את הנולד, הוא כבר עכשיו מבין שמחר המצב יהיה בדיוק כמו היום. כי לא משנה מה יהיה לאדם, הוא תמיד ירגיש חסר. אא"כ הוא יכיל בתוכו את ההפכים כנ"ל.

ומשום כך אנשים חכמים נוטים לעצבות ולשעמום ולדיכאון וכיו"ב, משום שתת המודע שלהם מבין שהם לא מתקדמים לשום מקום, ושהאדם רודף אחרי הזנב של עצמו ונמצא בתוך מירוץ העכברים ללא סוף. ומשום כך החכם נופל לעצבות.

אלא שמי שהוא חכם אמת, הוא מצליח לראות את הסוף של הסוף. והסוף של הסוף הוא כולו טוב מושלם באמת. כי באמת מצד האמת, בסוף אין כלום, והסוף הוא בדיוק כמו עכשיו. אלא, שאחרי הסוף של הסוף, בסוף האמיתי, שם הכל טוב.

כי אם האדם מצליח להסתכל מספיק רחוק, דהיינו להסתכל בצורה עמוקה באמת על המציאות, אז הוא רואה כיצד הכל מתחבר, ואז הוא מצליח להבין ולהרגיש את השלמות שיש בכל רגע ורגע. כי מצד האמת, אכן באמת הסוף לא יותר טוב מאשר עכשיו, משום שכבר עכשיו הכל מושלם.

והאדם שלא מסוגל להכיל בתוכו את זה, שהוא גם רוצה מצד אחד להתקדם, וגם מצד שני שהכל מושלם, על ידי זה האדם לא נהנה מהשלמות שיש ברגע הזה.

אבל מי שמסתכל מספיק רחוק על הסוף, על ידי זה הוא מבין שהכל אחד, וכאשר הכל אחד, אז בעצם הרגע הזה מושלם כמו הרגע הבא. ועל ידי זה האדם מגיע אל השמחה האמיתית.

כי הרע נוצר רק משום שהאדם מסתכל על הרגע הבא. כי כאשר יש לאדם רצון שהמציאות ברגע הבא תהיה שונה ממה שהיא ברגע הזה, על ידי זה נוצרת אצלו עצבות ברגע הזה.

אבל, אם האדם מסתכל רק על הרגע הזה, ואין לו רצון לשנות את המציאות ברגע הבא, על ידי זה הוא מרגיש את השלמות שיש ברגע הזה.

וכאשר האדם מבין שהכל אחד, על ידי זה הוא מפסיק להסתכל על הרגע הבא, ומסתכל רק על הרגע הזה. וכאשר מסתכלים רק על הרגע הזה, על ידי זה הטוב שברגע הזה מתגלה, והאדם הופך להיות מאושר באמת.

ראה גם:

* הפכים - להיות גם וגם - איך להכיל בתוכך הפכים?.

* שעמום - מדוע אנשים חכמים נוטים להשתעמם? ואיך לא להשתעמם?.

* שלמות - מה קורה אחרי שמגיעים אל השלמות? מה מחכה בסוף הדרך?.

* הכל לטובה. מהי המשמעות האמיתית? ולמה מחר *לא* יהיה יותר טוב?.

המאמר מאת להצליח בכח המחשבה

הכנס לאתר וקרא עוד מאמרים על פילוסופיה, הרגלים, יעוץ אישי, הכל טוב ועוד ...


אודות מחבר המאמר

המאמר דיכאון / עצבות - מדוע אנשים חכמים נוטים לדיכאון ולעצבות?

מאת להצליח בכח המחשבה | ידע - הדרך שלך להצליח

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.