אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

ניתוח מפרק ברך - החלפת ברך

במשך שנים רבות היה קונצנזוס ברפואה הכירורגית סביב הדעה כי לא ניתן להחליף את מפרק הברך במפרק מלאכותי ולהגיעה לתוצאות משביעות רצון מפאת המורכבות של המפרק (על המפרק לאפשר תנועת כיפוף וישור, סיבוב והחלקה.

בשנות השבעים פיתחו שני חוקרים (אחד מנתח והשני מהנדס) בניו-יורק מפרק ברך מלאכותי אשר הצליח להוכיח עמידות ויציבות לאורך שנים ולאפשר למנותחים תפקוד יומיומי סטנדרתי תוך החזרת יכולת התנועה והכיפוף של המפרק. הפיתוח של שני החוקרים פתח בפני חולים רבים את האפשרות להחלפה של מפרק הברך ולחזרה לחיים שגרתיים ורגילים נתולי בעיות תנועה וכאבים. השינוי הגדול שהחוקרים הכניסו במפרק הוא יכולת התנועה הרחבה שלו, השתלים הראשונים לא איפשרו כיפוף של המפרק מעל 90 מעלות, ואילו התותבים המושתלים כיום מאפשרים תנועה מלאה בכיפוף ובסיבוב , ובעצם החזרה של המפרק למצבו המקורי.

בניתוח עצמו, המנתח מסיר את הסחוס הפגוע עם קליפה מאוד דקהה של העצם, ומצפה את עצמות הברך באמצעות שתל מלאכותי.

פגיעה ושחיקה של הסחוס יכולים להיות תוצאה של סיבות רבות ומגוונות אך ברוב המקרים מדובר בשחיקה טבעית בעקבות הזדקנות של הגוף, שחיקה עקב דלקת פרקים (ארטריטיס), שחיקה בגלל פעילויות ספורטיביות אינטנסיביות מאוד לאורך זמן (ספורטאים מקצוענים), ופגיעה תראומטית עקב מכה חזקה או תאונה. גורם נוסף היכול להביא לפגיעה במפרק הברך היא בעיית עודף משקל. אצל אנשים הסובלים מעודף משקל מופעל לחץ גדול ומתמיד על מפרק הברך, וברוב המקרים הלחץ הזה יביא לשחיקה של הסחוס או לפגיעה אחרת במפרק. העומסים העצומים שמופעלים על המפרק מגיעים לפי 5-7 ממשקל גופו של האדם, אצל אנשים הסובלים מעודף משקל עומס זה, בדרך כלל, עובר את המסה הקריטית שהברך יכולה לספוג מה שגורם לסחוס להישחק.

פגיעה במפרק הברך תגרום להרגשה של כאבים חזקים באזור הברך שיתפתחו בהמשך לכאבים עם הקרנות לרגל ולגב. בנוסף יכולת התנועה של המפרק תלך ותקטן, עד לחוסר יכולת מוחלט להזיז את הברך. תופעות נוספות הן: חוסר יכולת להפעיל את המפרק בפעילויות ארוכות, התפתחות של צליעה, אי יכולת להרים משקלים כבדים, ופגיעה כללית בארח ואיכות החיים.

מהלך הניתוח

הניתוח יבוצע תחת הרדמה אפידורלית או, במרבית המקרים, בהרדמה כללית. במהלך הניתוח מוסר האזור הפגוע ומוחלף בשתל מלאכותי. לאחר הניתוח, החולה מועבר להתאוששות במחלקת התאוששות, ומשם הוא מועבר למחלקת אישפוז למספר ימים. ביום הראשון לאחר הניתוח, החולה יכול להתחיל להלך עם הליכון או עם קביים. באותו הזמן החולה יתכיל טיפולים פיזאוטרפיים שנועדו להרגיל את המנותח לשתל החדש ולהגדיל את טווחי התנועה של המפרק המלאכותי. לאחר הניתוח ובמהלך השיקום החולה יקבל טיפול נוגד כאבים. הכאבים ילכו יתמעטו בהדרגתיות, כשהם אמורים להיפסק לחלוטין תוך חודש וחצי עד חודשיים מיום הניתוח.

תוצאות הניתוח

ניתוח להחלפת מפרק הברך נחשב לניתוח קל  ופשוט יחסית, ובעל שיעורי הצלחה גבוהים ומרשימים (מעל 95%). לאחר הניתוח תורגש ירידה משמעותית בכאבים באזור הפגוע וכן היעלמות הקרנות של כאב לאזורים נוספים. כמו כן יורגש שיפור משמעותי בתפקוד המפרק וכן בטווחי התנועה שלו. אורך החיים של השתלים המלאכותיים נע בין 15 ל- 20 שנים, בהתאם לרמת הפעילות ולאינטסיביות שמופעלות עליהם.


אודות מחבר המאמר

ד"ר קזנסקי איגור - מומחה בכירורגיה אורטופדית, המתמחה בהחלפת מפרקי הירך והחלפת מפרקי הברך. מקבל חולים פרטיים ומבוטחי קופות חולים לאומית ומכבי. אורטופד מנתח בכיר בבית חולים אסותא.

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.