אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

ניתוח להחלפה של מפרק הירך

רקע לניתוח להחלפת מפרק הירך

מפרק הירך הינו מפרק כדורי אשר מחבר בין עצם הירך (Femur) לעצם האגן (Acetabulum). מפרק הירך הוא מפרק חזק ויציב, שכן מופעל עליו לחץ גבוה כמעט בכל פעילות שאנו עושים ועליו לאפשר לנו טווח תנועה רחב של הגפיים התחתונות, תנועה סיבובית וצידית של האגן וכיפוף קדימה ואחורה של הגוף.כמו בכל מפרק גם במפרק הירך ישנו סחוס הממוקם בין עצם הירך לעצם האגן ותפקידו לספוג זעזועים, לאפשר תנועה חלקה של המפרק ולהגן על עצמות המפרק. פגיעה בסחוס עלולה לבוא בעקבות ארוע טראומטי כגון תאונה או מחלה (ארטריטיס), פעילות ספורטיבית מוגברת (ספורטאים), או עקב הזדקנות.קרע או שחיקה של הסחוס יביאו לכאבים עזים באזור המפרק ולקושי בהפעלתו, כשרמת הכאב ויכולת התנועה של המפרק תלויים בחומרת הפגיעה. במצב כזה, עצמות המפרק מתחכחות זו בזו בכל תנועה של המפרק, ובכך גורמות לכאבים חזקים ולפגיעה ושחיקה של העצמות עצמן. ככל שהמצב יחמיר, המפרק יאבד מצורתו, תנועתו תוגבל והכאבים יתגברו.

חשוב לציין שלא ניתן להפוך את תהליך השחיקה של הסחוס, ולא ניתן לטפל בה בטיפול תרופתי, אם זאת, ישנם טיפולים שונים שמטרתם להקל על הכאבים ודלקות, לשפר את יכולת התנועה באמצעות טיפולים פיזאוטרפיים, ולעקב את החמרת הפגיעה במפרק ככל האפשר. במקרים בהם הפגיעה במפרק חמורה יותר והטיפול השמרני אינו מספק, יתכן ויהיה צורך בניתוח להחלפת מפרק הירך. ניתוחים מסוג זה מבוצעים בהצלחה כבר למעלה מ-40 שנה.

מהלך הניתוח

לפני הניתוח יבוצעו מספר בדיקות שיגרתיות כמו צילומי חזה, אק"ג וכו', כדי לוודא שהחולה כשיר לניתוח. על החולה להיות בצום כשש שעות מתחילת הניתוח. כשהחולה יגיעה לבית החולים הוא יקבל טיפול אניביוטי באמצעות עירוי. הטיפול נועד למנוע זיהום בעקבות הניתוח. הניתוח מתבצע לרוב בהרדמה כללית אם כי לא תמיד. לאחר הניתוח החולה מועבר למחלקת התעוששות ומשם, לאחר בדיקה, יועבר למחלקת אשפוז ויתחיל את תהליך השיקום.

מהלך לאחר הניתוח

כשהמנותח מגיע למחלקת האישפוז הוא יכול כבר להתחיל וללכת על רגליו כשהוא נעזר בקביים או בהליכון. כעבור 5-6 ימים המטופל ישוחרר מבית החולים ויוכל להתחיל בשיקום.

תוצאות הניתוח

בעשורים האחרונים חלה התקדמות גדולה מאוד בתחום הניתוחים להחלפת מפרק הירך עקב פיתוחים טכנולוגיים ושיטות כירורגיות חדשניות. ניתוח להחלפת מפרק הירך נחשב לניתוח פשוט יחסית והוא בעל אחוזי הצלחה גבוהים מאוד (מעל 95%).לאחר הניתוח ותהליך השיקום, הכאבים שליוו את המטופל יעלמו, טווח התנועה של המפרק יגדל משמעותית, ומטופל יוכל לחזור לשגרת חייו הרגילים (כולל ורצוי מאוד גם פעילות ספורטיבית). כאמור תוצאות אלו מושגות במרבית הניתוחים (מעל 95%), מה שמסביר את העליה בכמות הניתוחים מסוג זה בעולם בשנים האחרונות. עם זאת חשוב לציין כי מפרק מלאכותי נתון לשחיקה ובלאי כמו מפרק אמיתי, לכן טווח החיים שלו הוא לרוב בין 15 ל-20 שנים, בהתאם למטופל ולארח חייו.


אודות מחבר המאמר

ד"ר קזנסקי איגור - מומחה בכירורגיה אורטופדית, המתמחה בהחלפת מפרקי הירך והחלפת מפרקי הברך. מקבל חולים פרטיים ומבוטחי קופות חולים לאומית ומכבי. אורטופד מנתח בכיר בבית חולים אסותא.

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.