אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

מסירת מידע הנוגע לחשד להונאה בתביעת ביטוח חובה

כל חוקר פרטי יוכל להעיד שמדי שנה, מתבצעים אינספור ניסיונות להונאה של חברות הביטוח. למעשה, ההערכות הן כי היקף הונאות הביטוח בישראל מגיע ל-כ200 מיליון ש''ח מדי שנה, כאשר מקור הונאה מרכזי הוא פוליסות ביטוח רכב, ובעיקר- ביטוח חובה. כדי למגר את התופעה, הוקם לפני מספר שנים "הקו האדום", שתכליתו מסירת מידע בנוגע להונאה בתביעת הביטוח.

הסוגים הרבים של הונאות ביטוח

העובדות מראות כי אחת מכל ארבעה תביעת ביטוח רכב היא פיקטיבית, במובן זה או אחר. בין אם המדובר הוא בביום תאונה או פציעה, בהסתרת הרכב באמתלה של גניבה או בכל דבר אחר, ה"מוח היהודי" פועל שעות נוספות. בעוד חלק ממעשי הנואה אכן מתגלים, אחרים, על אף המאמצים של כל חברת ביטוח, נחשבים בשוגג למוצדקים. לפני שנראה איך פותרים זאת, הנה הסיבות בגינן רצוי בכלל לצאת למלחמה הזו.

למה חשוב למנוע את ההונאה הבאה?

הונאה של ביטוח חובה, מיותר לציין, היא עבירה פלילית במלוא מובן המילה. ההשלכות שלה עלולות להיות, מעבר לביטול הפוליסה המתבקש מאליו, גם קנס כספי או אפילו מאסר מאחורי סורג בריח. חשוב לזכור כי מניעת הונאות מסוג זה היא לא רק אינטרס של חברות הביטוח או גורמי אכיפת החוק- אלא של כולנו.

ברמה הכללית, ביטוחי הרכב השונים מיועדים, קודם כל, עבורינו, אוכלוסיית הנהגים של ישראל. כאשר מתבצעות הונאות מתחת לאף שלנו, חברות הביטוח חוות פגיעה כלכלית אנושה. עקב כך, יציבותן הכלכלית הופכת לרעועה הרבה יותר, דבר שעלול לסכן את המשך פעילותן. מיותר להדגיש כי בעולם ללא ביטוח, קשה הרבה יותר להסתדר.

מעבר לכך, במניעת הונאות ביטוח חובה יש גם אינטרס כלכלי. ברור כי חברת ביטוח אשר חוששת למצבה תעלה, כצעד כמעט נואש, את מחיר הפוליסות שהיא מוכרת למבוטחיה. כך הציבור כולו נפגע, ונדרש לשלם מכיסו הרבה יותר על הביטוח. התייקרות נוספת בגיל ההתייקרויות, אם תרצו, והפעם ב"אשמת" האזרחים עצמם.

תכירו: הקו האדום

בשנת 2003, יזמו משרד האוצר, משרד התחבורה ומשרד המשפטים צעד שמטרתו אחת: הקטנת תביעות ביטוח חובה בפרט, וביטוח רכב בכלל. כך נוצרה חקיקה אשר מיועדת להקים מאגר מידע מרכזי, שתכליתו איתור כל חשד להונאות בתחום זה. למאמץ נרתמו חברות הביטוח כולן, חברת ISO שמפעילה את המאגר בפועל - אך גם האזרח הקטן.

כך, יכול הציבור לתרום למיגור התופעה באמצעות העברת מידע על מקרים בהם יש חשד זה או אחר להונאת ביטוח רכב. הדבר נעשה על ידי פנייה טלפונית ל"קו האדום" שהוקם לצורך זה, או לחילופין שליחת דואר אלקטרוני לכתובת המופיעה באתר משרד התחבורה. כמובן שמטבע הדברים, הכוונה כאן בעיקר היא לתביעות ביטוח בשלב מוקדם יחסית, עוד לפני שמגיע שלב תשלום הפיצויים הבלתי מוצדקים.

לא חייבים להזדהות

האזרח ה"קטן" יכול לדווח על כל מקרה בו הוא נתקל, בצורה זו או אחרת, ובו חשד להונאה. יש להדגיש כי מסירת המידע יכולה להיעשות באופן אנונימי לחלוטין, וכי כולו נשמר בסודיות מוחלטת. יחד עם זאת, הרי שבמקרים רבים דווקא הדגשת הקשר של המדווח למקרה יכולה לסייע בפתירתו, כך שרצוי לשקול זאת בהחלט.

לא מן הנמנע שהמידע הנמסר על ידי האזרח יועבר לרשויות שונות האחריות על אכיפת החוק בישראל, ובכלל זה המשטרה. ואגב, "נקמנות" אישית רצוי שתצא מן המשוואה: עקב חשיבות המקרה, רצוי מאד שלא לדווח "סתם" על אנשים שפגעו באדם המתקשר בצורה אחרת. התלונות נבדקות, ומידע כוזב עלול להציב את המדווח בפני השלכות שאינן נעימות. אחרי הכול, זהו סוג אחר של הונאת ביטוח חובה.


אודות מחבר המאמר

Wobi - השוואת מחירי ביטוח רכב

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.