אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

סוגי מוסדות החינוך ובתי הספר הקיימים בארץ

 

סוגי מוסדות החינוך ובתי הספר הקיימים בארץ

בישראל קיימים מוסדות חינוך ובתי הספר ממשלתיים או פרטיים, האחראיים על החינוך הטרום אקדמי. מבנה מוסדות החינוך ובתי הספר לרוב מורכב ממנהל, סגל חינוך והוראה, הכולל מורים מחנכים, מורים מקצועיים ויועצים חינוכיים. למוסדות החינוך ובתי הספר ישנם כמה יעדים שהמרכזי שבהם הוא להוות בסיס לרכישת השכלה וידע. בארץ קיימים מספר סוגים של בתי ספר בהתאם ליעדיהם כשהמרכזיים שבהם הינם בתי הספר האינטרניים, בהם המטרה העיקרית היא רכישת השכלה ברוח התקופה. מוסד חינוך נוסף הוא בית הספר האקסטרני, בהם המחויבות של התלמידים אל המסגרת החינוכית קטנה יותר, והאחריות להצלחה בבחינות מועברת אליהם. מוסד חינוכי נוסף הוא הפנימיות, המהווים מוסדות חינוך אינטרניים הכוללים גם מגורים. שני סוגים נוספים של מוסדות חינוך הם בתי הספר המקצועיים והחינוך המיוחד.

החלוקה לחטיבות במוסדות החינוך ובתי הספר

משרד החינוך הוא האחראי למוסדות החינוך ובתי הספר הממלכתיים בישראל, כאשר משך הלימודים במוסדות החינוך הוא 12 שנים שבסופם נערכות בחינות הבגרות. החל מסוף שנות השישים שונתה החלוקה שהייתה מיושמת עד אז לשלוש חטיבות גיל, הכוללות את מוסדות החינוך ובתי ספר היסודיים, חטיבות הביניים והחטיבה העליונה, למעט מספר ערים בהם לא בוצעה הרפורמה. בחינוך הדתי והחרדי החלוקה בין חטיבת הביניים לחטיבה העליונה היא שונה, ובמוסדות הללו נהוג להמשיך לאחר כיתה ח" אל הישיבות והאולפנות. שיטות ההוראה הנהוגות במוסדות החינוך ובתי הספר הם ההוראה הפרונטאלית, בהם המורה מרצה בפני תלמידיו. בהתאם לחוק חינוך חובה חינם, חייב כל ילד מגיל חמש ועד לתום כיתה י"ב להיות במסגרת לימודית, ואין המוסד רשאי לסלקו ללא חלופה הולמת. בעבר חוק חינוך חובה היה עד תום כיתה י" אך שונה והוארך בשנת 2007.

 

 מוסדות החינוך הטכנולוגיים

קיימות מספר רשתות חינוך המפעילות מוסדות חינוך ובתי ספר על יסודיים המיועדים לרכישת המקצועות הטכנולוגיים בפריסה ארצית במטרה לטפח ולחזק את האוכלוסייה החלשה באמצעות התאמתן של המוסדות הללו לצרכיהן הייחודיות של האוכלוסיות השונות, באמצעות ביטוי כישוריהם. מטרתן הראשונה של מוסדות החינוך הללו, כדוגמת נעמת, עמל, אורט, עתיד וכדומה, הוא לקלוט תלמידים בטרם נשירתם מהמסגרת החינוכית, לצמצם את הפערים הלימודיים, לחזק ולמנף את כישוריהם הן בהיבט הלימודי והן בהיבט האישי, עד למסוגלותם להשתלב במעגל העבודה כאשר היעד הוא צבירת יחידות לימוד למקצועות החובה לבגרות, על מנת לאפשר להם בעתיד להמשיך, בהתאם ליכולותיהם לעבר הלימודים האקדמיים.  

 


אודות מחבר המאמר

קו לחינוך - פורטל החינוך של ישראל

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.