אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

דמיון מודרך - מהו? ואיך להשתמש בו?

דמיון מודרך - מהו? ואיך להשתמש בו?

דמיון מודרך, הוא מצב שבו מישהו מדריך את האדם מה לדמיין. והמישהו הזה יכול להיות גם האדם עצמו. דוגמא לדמיון מודרך: דמיין את עצמך הולך על שפת הים. דמיינת? יפה. זה נקרא דמיון מודרך. משום, שמישהו הדריך אותך מה לדמיין. והשאלה היא, מה בדיוק נותן דמיון מודרך לאדם, ואיך להשתמש בו בצורה יעילה ונכונה?

והתשובה היא כי שימוש נכון בדמיון מודרך, מאפשר לאדם להשיג את המטרות שלו בצורה הרבה יותר יעילה. לדוגמא, נניח שיש לך איזו מטרה להשיג, ויש לך מספר אפשרויות כדי להשיג את המטרה שלך, וברצונך לדעת באיזו אפשרות כדאי לך לבחור. כאן לדוגמא, הדמיון של האדם מאפשר לו, לדמיין את עצמו בוחר בכל אחת ואחת מהאפשרויות, ומנסה להשיג באמצעותה את המטרה. ואז, על ידי זה יכול האדם לנסות להבין, איזו אפשרות יעילה יותר.

הדמיון מאפשר לאדם לקצר תהליכים, ולדעת מראש, שאם הוא ילך בדרך כלשהי, הרי שצפויים לו שם קשיים מסוג מסוים, ובדרך אחרת, יהיה לו קל יותר להשיג את המטרה וכיו"ב. הדמיון של האדם מאפשר לו לבצע מהלכים שלמים באופן וירטואלי, דהיינו בלי לבצע אותם במציאות האמיתית, ועל ידי זה להינצל מטעויות.

כאשר האדם הולך בדרך ורואה בור ועוקף אותו כדי לא ליפול אליו, גם הדבר הזה נובע מסוג של דמיון מודרך שהתרחש. משום, שהאדם דמיין את עצמו מתקרב לבור ונופל, ועל ידי זה הוא ידע להתרחק ממנו. כך שבעצם הדמיון מאפשר לאדם לבצע תהליכים בצורה יותר יעילה.

והשאלה הנשאלת היא, כיצד אפשר להפיק את המירב ואת המיטב מהדמיון המודרך? והתשובה היא, כי ככל שהדמיון של האדם מפורט יותר לפרטי פרטים, ודומה יותר אל המציאות, כך באפשרותו של האדם להשתמש בדמיון שלו בצורה יותר יעילה.

כי לפעמים האדם יכול לדמיין את עצמו הולך בדרך כלשהי ומגיע אל מטרה כלשהי. ולאחר מכן במציאות מתברר לאדם, כי הדרך הזאת לא מתאימה. וזה, למרות שמראש הוא כן חשב על זה שהוא הולך בדרך הזאת. אלא, שהוא לא ראה את הבעיות שיש שם. ולפעמים זה קורה, משום, שהדמיון שהאדם דמיין את עצמו מראש, לא היה כ"כ מפורט אלא רק בצורה כללית.

כאשר האדם מדמיין את עצמו עובר תהליך כלשהו, באפשרותו לנסות לדמיין אותו לא רק באופן כללי, אלא בצורה כמה שיותר מפורטת וכמה שיותר קרובה למציאות. והדמיון שהאדם מדמיין את עצמו לפרטי פרטים הולך בדרך כלשהי, הדבר הזה מאפשר לו, לזהות מראש בעיות וקשיים שיהיו בדרך. ועל ידי זה האדם יכול מראש לקבל החלטות שונות, להכין את עצמו לדרך וכיו"ב. וככל שהדמיון המודרך מפורט יותר, כך האדם מאפשר לעצמו לדעת טוב יותר ומראש, עד כמה הדרך טובה.

ונוסיף, כי באפשרותו של האדם להחליט, כי הוא רוצה לדמיין בצורה מפורטת יותר, רק חלקים מסוימים בדרך שבה הוא רוצה ללכת. כי האדם יכול להחליט, שרק בנקודות שנראות לו יותר בעייתיות, רק שם הוא רוצה לדמיין את ביצוע התהליך בצורה יותר מפורטת, כי שם חשוב לו יותר לדעת מראש, האם זה יעבור בשלום.

הדמיון המודרך מאפשר לאדם סוג של לחזות את העתיד. האדם לא חייב לבצע משהו כדי לגלות שהוא היה מיותר, אלא באפשרותו של האדם לדמיין מראש את עצמו מבצע את העניין, ומראש לדעת עד כמה אכן כדאי ליישם את הדבר בפועל, ועד כמה הדבר הזה אולי מיותר, ואולי יש אפשרויות אחרות יעילות יותר.

ואיך מבצעים דמיון מודרך? תשובה: כאשר האדם מתרגל להשתמש בדמיון שלו בצורה מסודרת, על ידי זה הוא יכול להשתמש בדמיון המודרך שלו, בכל זמן נתון בלי הרבה מאמץ ובלי הרבה הכנות מוקדמות. יחד עם זאת, באפשרותו של האדם לתרגל את העניין הזה של הדמיון המודרך, בצורה הבאה:

קח לך לדוגמא מטרה כלשהי שיש לך בחייך, בין אם זו מטרה גדולה ובין אם זו מטרה ממש קטנה. ועכשיו, יש כאן מספר אפשרויות של דמיון מודרך, כפי שמיד נבאר.

אפשרות ראשונה. דמיין את עצמך מגיע אל המטרה הזאת, בלי להתמקד באיך הגעת אליה. תתמקד רק בכך שהגעת אליה. עכשיו תנסה לדמיין בצורה מפורטת את עצמך, אחרי שכבר השגת את המטרה שאליה אתה רוצה להגיע. תנסה לחוש את התחושות ואת הרגשות ואת כל מה שאתה יכול, לגבי המציאות שאליה אתה רוצה להגיע. ונדגיש, אל תתמקד כרגע באיך להגיע אל המטרה, אלא תתמקד בכך שכבר הגעת אליה, ותנסה לדמיין את עצמך אחרי שכבר הגעת אל המטרה.

עכשיו תנסה להבין, האם ועד כמה אתה באמת מרוצה מהמקום שאליו הגעת. אם אתה מרוצה שם, אז תנסה להגיע לשם. אם אינך מרוצה שם, אז באפשרותך לשקול לא להגיע לשם, או לנסות לשפר דברים במטרה הסופית שאליה אתה רוצה להגיע. או לפחות תדע מראש להיכן אתה מגיע בסוף.

ומה בעצם עשינו כאן? כאן בעצם השתמשנו בדמיון מודרך כדי לעשות בדיקה מהירה, האם באמת כדאי לאדם להגיע אל המטרה שלו, או שאולי רק בטעות הוא רוצה להגיע אליה. כאשר האדם מדמיין את עצמו משיג את מה שהוא רוצה להשיג, הדבר הזה מאפשר לו להבין טוב יותר להיכן הוא רוצה להגיע.

בנוסף, קיימת אפשרות נוספת של דמיון מודרך, והיא להתמקד בדרך שלך להגיע אל המטרה שלך. נסה לדמיין את עצמך משיג את המטרה שלך. נסה לדמיין את עצמך בצורה כמה שיותר מפורטת, מתמודד עם כל הקשיים שיש לך, בדרך להשיג את המטרה שלך. נסה לראות מראש, איך אתה יכול לשפר את המסע שלך, להשיג את המטרה שלך.

אם אתה צריך לבחור בין כמה דרכים אפשריות, נסה לדמיין את עצמך עובר בכל אחת מהדרכים. ונסה לדמיין גם את התוצאה הסופית. תבחר כמובן, באפשרות שגורמת לך להרגיש הכי טוב.

וכיו"ב ניתן לתת דוגמאות נוספות לאיך האדם יכול לעשות דמיון מודרך. כאשר הרעיון המרכזי הוא, שעל האדם לדמיין עם עצמו כמה שיותר טוב, את עצמו משיג את המטרות שלו. ועל ידי זה לדעת מראש טוב יותר, באילו מטרות כדאי להשקיע יותר מאמץ, ואיך הכי כדאי להשיג את המטרות, והאם ואולי יש דרכים אחרות יעילות יותר וכיו"ב.

לסיכום: דמיון מודרך מאפשר לאדם להשיג את המטרות שלו בצורה יותר יעילה. וככל שהדמיון מפורט יותר, כך באפשרותו של האדם לחזות טוב יותר את העתיד, ולהכין את עצמו מראש לדרך שבה הוא הולך.

ראה גם:

* דמיון מודרך. איך להשתמש נכון ?.

המאמר מאת להצליח בכח המחשבה

הכנס לאתר וקרא עוד מאמרים על מטרות, התמודדות, התמקדות, התאמצות ועוד ...


אודות מחבר המאמר

המאמר דמיון מודרך - מהו? ואיך להשתמש בו?

מאת להצליח בכח המחשבה | ידע - הדרך שלך להצליח

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.