אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

אמת תלויה - מהי? ואיך להגיע לאמת בלתי תלויה?

אמת תלויה - מהי? ואיך להגיע לאמת בלתי תלויה?

אין טוב יותר מאשר ידיעת האמת. ידיעת האמת, מאפשרת לאדם להבין את הדברים כפי מה שהם באמת, וממילא להתייחס אל המציאות בצורה נכונה ולא בצורה שגויה. וככל שהאדם מבין טוב יותר את המציאות, כך הוא חי איתה יותר בשלום ומרגיש טוב יותר. יחד עם זאת קיימות רמות שונות של ידיעת האמת. יש אמת תלויה ויש אמת בלתי תלויה.

ובטרם נסביר מהי אמת תלויה ובלתי תלויה, קודם לכן נגדיר מהי אמת. ולצורך העניין נגדיר, כי כל רעיון שהאדם חושב שהוא אכן תואם ומייצג את המציאות כפי מה שהיא, הרי שהוא נחשב לאמת עבור האדם. ונוסיף, כי ישנם מצבים שבהם האמת של האדם תואמת את המציאות, וישנם מצבים שבהם האמת של האדם לא בדיוק תואמת את המציאות, או תואמת אותה רק בצורה חלקית וכיו"ב.

ואם נתבונן בעניין ידיעת האמת נראה, שיש שני סוגים של אמת. סוג ראשון הוא אמת בלתי תלויה. דהיינו דבר שהאדם יודע אותו בצורה ישירה. וסוג שני הוא אמת תלויה, דהיינו שהאדם מסיק שמשהו הוא נכון, על סמך הנחות יסוד אחרות כלשהן. שיתכן שהן אכן נכונות, ויתכן גם שהמסקנה של האדם היא אכן האמת. אך עדיין, האדם לא יודע את הדבר בצורה ישירה, אלא הוא יודע אותו בצורה עקיפה בלבד.

לדוגמא: נניח שהאדם רואה בעיניו אירוע כלשהו. ולעומתו אדם אחר שרק שמע ממישהו אחר, שהאירוע הזה התרחש. שניהם יודעים את אותה האמת. אך הראשון שראה בעיניו את האירוע, הוא יודע את האמת באופן ישיר, והשני שרק שמע על האירוע, הוא יודע את האמת בצורה חלשה יותר.

דוגמא נוספת: האדם יכול לדעת על חפץ כלשהו שהוא חם, בשתי דרכים. דרך אחת היא על ידי זה שהאדם נוגע בו בידיו ממש ומרגיש את החום שלו. ודרך נוספת היא, על ידי זה שהאדם מבין שהחפץ הזה הוא חם, גם בלי לגעת בו ממש. כגון לדוגמא אם מוציאים ברזל מהאש, האדם מבין שהוא חם גם בלי לגעת בו. וכאן לדוגמא אפשר לומר, שהידיעה של האדם שהחפץ חם, כאשר הוא מחזיק אותו, היא אמיתית יותר, מאשר אם הוא רק מבין זאת בשכל שלו.

דוגמא נוספת: נניח שהאדם נוסע בכביש ורואה מולו רכב. את הרכב הזה הוא רואה בצורה ישירה. אך אם האדם מסתכל במראה של הרכב שלו, ודרך המראה רואה את הרכב שנמצא מאחוריו. הרי שאת הרכב שמאחוריו, הוא רואה אותו בצורה עקיפה ולא בצורה ישירה. וניתן לומר, כי הראיה של האדם את הרכב שמולו באופן ישיר, היא יותר אמיתית מאשר הראיה שלו את הרכב שמאחוריו.

וכיו"ב ניתן לתת עוד המון דוגמאות. כאשר המטרה היא להמחיש, שיש רמות שונות של ידיעת האמת. ולכל אמת יש עוצמה אחרת. וככל שהאדם יודע את האמת בצורה ישירה יותר, כך האמת הזאת היא יותר "לא תלויה" בשום דבר אחר. וככל שהאדם יודע את האמת, בגלל סיבות שונות ודרך אמצעים שונים אך לא באופן ישיר, הרי שהאמת הזאת, היא יותר "תלויה". דהיינו, שהקיום שלה תלוי באמיתות של גורמים שונים.

ולמה כל זה מעניין? תשובה: כי אם נתבונן בעניין נראה, כי ככל שהידיעות של האדם הן יותר אמיתיות, וככל שהמידע שעליו האדם סומך הוא יותר אמיתי, דהיינו שהאדם יודע אותו בצורה ישירה, ולא באמצעות מתווכים שונים, כך הסיכוי של האדם לטעות קטן יותר. וממילא האדם יכול לסמוך טוב יותר על המידע שלו, מאחר שהוא אימת אותו באופן עצמאי. ולעומת זאת, ככל שהמידע שיש לאדם, נשען יותר על ידיעות אחרות, ועל כל מיני דברים אחרים, כך הסיכוי של האדם לטעות או לא לדייק, גדול יותר.

ואם נתבונן היטב נראה, כי ניתן למצוא את כל רמות האמת השונות, אצל כל אדם. כי אם ייקח האדם את הדברים שאותם הוא יודע ויתבונן עליהם, הוא יראה שחלק מהדברים, הוא יודע אותם באופן ישיר, וחלק מהדברים הוא יודע אותם על סמך לימוד וכולי. כך שכל הידיעות של כל אדם, יש בהן רמות שונות ועוצמות שונות של אמת.

וכאשר האדם מקבל את ההחלטות החשובות בחייו, עליו לנסות להשתדל לקבל את ההחלטות האלו, על סמך מידע שהוא כמה שיותר אמיתי. דהיינו להשתדל לאמת את המידע הזה באופן ישיר, ולא לסמוך על כל מיני שמועות, ופירושים אישיים שהם לא בטוח נכונים.

ונחדד: לא קריטי עבור האדם, לאמת את כל המידע שלו בצורה ישירה. ולו רק משום שהדבר אינו אפשרי. האדם לא יכול לדוגמא לנסוע לכל המדינות בעולם, כדי לדעת שהן קיימות. האדם בהחלט יכול לסמוך על זה שהוא למד שמדינה כלשהי קיימת, גם בלי להיות בה. אך כאשר האדם זקוק להחליט איזו החלטה חשובה, על האדם להשתדל לאמת את המידע שלפיו הוא מקבל את ההחלטה.

ואיך מאמתים את המידע? תשובה: כדי לאמת מידע, שלב ראשון צריך לנסות להבין אותו טוב יותר. שלב שני צריך לנסות להבין, על איזה הנחות יסוד נשען המידע הזה. דהיינו, על האדם לנסות להבין, מהם הדברים שבגללם הוא חושב שהמידע הזה הוא נכון. ושלב שלישי, פשוט לנסות לאמת את הנחות היסוד שעליהן נשען המידע וכולי.

ונסכם: יש רמות שונות של ידיעת האמת. ועל האדם להשתדל לאמת כמה שיותר את הידיעות שלו, כדי לקבל החלטות נכונות כמה שיותר.

ראה גם:

* אמת אבסולוטית / אובייקטיבית - האם קיימת - ואיך להגיע ?.

* אמת. מדוע האמת האמיתית אינה זקוקה להוכחה ?.

* אמת בלתי תלויה. כיצד לזהות אמת אובייקטיבית ובלתי תלויה ?.

* אמת מוחלטת. האם קיימת ואיך להגיע ?.

המאמר מאת להצליח בכח המחשבה

הכנס לאתר וקרא עוד מאמרים על יכולת, אימון אישי, פילוסופיה, פסיכולוגיה ועוד ...


אודות מחבר המאמר

המאמר אמת תלויה - מהי? ואיך להגיע לאמת בלתי תלויה?

מאת להצליח בכח המחשבה | ידע - הדרך שלך להצליח

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.