אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

זיכרון - איך לשפר את הזיכרון?

זיכרון - איך לשפר את הזיכרון?

קיימות שיטות שונות ודרכים שונות לשפר את הזיכרון. אך יש דרך אחת שהיא תמיד עובדת. היא לא בהכרח הכי קלה, אבל היא תמיד עובדת. והדרך היא, להשתחרר מהצורך לזכור. דהיינו, אם אתה מפחד לשכוח משהו, פשוט אל תצטרך לזכור אותו. ומה ז"א?

ז"א, שאם תצליח *להבין* באמת את הדבר שאותו אתה רוצה לזכור, זה יאפשר לך לא להצטרך לזכור אותו. כי מאחר שאתה מבין אותו, ממילא לא תוכל לשכוח אותו, ואז ממילא אינך צריך לזכור אותו.

ונסביר: בן אדם צריך לזכור, רק את מה שהוא לא מבין. ומי שמבין איזה דבר בצורה חלקית, אז הוא צריך לזכור בצורה חלקית. וככל שהאדם מבין טוב יותר איזה רעיון, כך הרעיון הזה הופך להיות חלק ממנו, וכך הוא פחות צריך לזכור אותו. ככל שהדבר קרוב יותר אל האדם מבחינה רעיונית, כך הוא הופך להיות חלק בלתי נפרד מהאדם, וכך האדם לא צריך לזכור אותו.

ואם נתבונן בעניין נראה, כי ישנם סוגים שונים של מידע, אך הדרך לזכור אותם היא אותה הדרך. סוג המידע הראשון, הוא דברים שכליים. לדוגמא, שיחה כלשהי בין 2 אנשים, שאתה צריך לזכור אותה. והדרך לזכור מה בדיוק נאמר, היא על ידי זה שמבינים מה נאמר. ככל שמבינים טוב יותר מה נאמר, ומבינים למה כל אחד אמר את מה שהוא אמר, על ידי זה קל יותר לזכור את השיחה. וזה משום, שהמידע יושב בתוך הראש של האדם, בצורה מאורגנת ומסודרת.

סוג מידע נוסף, הוא מסקנות שכליות. כגון לדוגמא, נוסחאות במתמטיקה / חוקים בפיזיקה וכיו"ב. גם כאן, הדרך הכי טובה לזכור את הנוסחאות השונות, היא על ידי זה שמבינים את ההגיון ואת השכל של הנוסחאות האלו. נכון, זה לא בהכרח קל. אבל זה בטוח עובד.

אם תצליח להבין באמת את הנוסחא, דהיינו להבין מדוע היא נכונה, הדבר הזה יאפשר לך לא להצטרך לזכור אותה, כי כבר הבנת אותה. אולי תצטרך לזכור מדוע היא נכונה, אבל זה כבר עניין של העמקה. ככל שתבין משהו יותר לעומק, כך תזכור אותו טוב יותר.

סוג מידע נוסף, הוא דברים שהם נראים כסתמיים לגמרי. כגון לדוגמא: תאריך כלשהו, שם כלשהו, מידע כלשהו שהוא אינפורמטיבי בלבד וחסר משמעות כלשהי. ואיך זוכרים מידע כזה? גם כאן, הדרך היא לנסות להפוך את המידע הזה שנראה כחסר משמעות, למשהו בעל משמעות כלשהי. בין אם המשמעות הזאת אמיתית ובין אם לא. העיקר לנסות לבנות משמעות כלשהי, סביב הדבר שאותו רוצים לזכור.

לדוגמא: נניח שהאדם רוצה לזכור את מספר הבית של אדם כלשהו. לשם כך עליו לנסות להפוך את המידע הסתמי, למשהו שכלי ובעל משמעות כלשהי. נסה לדוגמא להמציא סיבה כלשהי גם אם היא לא אמיתית, לכך שהאדם הזה, גר דווקא במספר הבית הזה ולא במספר בית אחר. הסיבה שתמציא לא ממש משנה. כן משנה שהמידע שאותו אתה רוצה לזכור, יהפוך ממידע סתמי, למידע בעל משמעות כלשהי.

ואם לדוגמא אתה זוכר איזה דבר, אבל קשה לך לזכור את כל הפרטים שלו, במקרה כזה נסה להבין או להמציא משמעות כלשהי, לכך שהפרטים הם דווקא כפי מה שהם. וככל שהמידע יהיה יותר משמעותי עבורך, כך תוכל לזכור אותו בצורה יותר פשוטה.

בעקרון ניתן לסכם ולומר, כי ככל שאתה מייחס יותר משמעות למידע שאותו אתה רוצה לזכור, וככל שאתה מבין טוב יותר את המשמעות שלו, כך אתה פחות צריך להתאמץ לזכור אותו, וכך בעצם קל לך יותר לזכור אותו בשעת הצורך. לכן, אם ברצונך לזכור משהו, נסה להבין את המשמעות שלו, ואפילו תנסה להמציא לו משמעות כלשהי. ועל ידי זה שאתה מייחס משמעות לדבר, על ידי זה תזכור אותו טוב יותר.

ראה גם:

* שכחה. ממה היא נובעת ? ואיך לא לשכוח ?.

* זיכרון. איך לשפר את הזיכרון ?.

המאמר מאת להצליח בכח המחשבה

הכנס לאתר וקרא עוד מאמרים על שאלות למחשבה, חשיבה המצאתית, טוב, מאמץ ועוד ...


אודות מחבר המאמר

המאמר זיכרון - איך לשפר את הזיכרון?

מאת להצליח בכח המחשבה | ידע - הדרך שלך להצליח

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.