אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

מה ההבדל בין התאגידים לבין שאר העסקים?

 

 

מצב העסקים בישראל סוף שנת 2012

בשקט בשקט וללא רעש תקשורתי, נעלמת לה חברה ששיחקה רבות בתחום –retail    בעשורים האחרונים –OFFICE DEPOTT שכיכבה מעל גבי העיתונות בשנים האחרונות נכנסה להליך של חדלות פירעון ועיכוב הליכים ורכישתה מוצעת על ידי כונסיה בנזיד עדשים.

כן זאת אותה חברה (רשת בינלאומית) שנכנסה בתרועה לישראל וגרמה למהפך בתחום הסקסי של ציוד משרדי ואין משרד או ביית בישראל שלא מחזיק באחד ממוצריה.

כאדם שעוסק ב-ייעוץ עסקי אני מבין שחברה שמקרטעת כבר שנים רבות, חברה שהניהול שלה ברוב שנות קיומה היה ניהול ע"פ הספר ולא על פי השוק, חברה שהכתיבה רכש מספקיה ועשתה בהם כשלה רק על מנת שיוכלו למלא את מדפיה, חברה כזאת בישראל מסיימת את קיומה בנשימות איטיות אך גוססות.

וזה לגבי חברה אחת.

כגוף המשווק ייעוץ עסקי אני יכול להצביע על עוד סממנים של מיתון וחוסר הצלחה בשוק הישראלי.

ניקח רק את החברות הגדולות שקיבלו בשנה האחרונה הזהרת "עסק חי" כמו: אי.די.בי אחזקות אמפל, דלק נדל"ן, סאני של "אילן בן דב" בסר אירופה, יפנאוטו (ומי לא יכול לשכוח את הימים היפים של סובארו בישראל) מכונית הדגל של התעשייה היפנית בישראל. אלרן השקעות, קמן אחזקות, ואחרים. אם נוסיף להם את ההתרסקויות של 30.000 עסקים קטנים ובינוניים שקרו בשנת 2012 נגלה שוק הרוס שנפגע ופוגע בדיוק כמו התרסקות של מגדל קלפים.

כחברה העוסקת ב-ייעוץ עסקי רק בכדי להבין את הנזקים הכספיים שנגרמו לעסקים וחברות אלה נוכל להבין כי "החברות המוכרזות בהערת עסק חי נושאות על גבם חוב אג"ח של למעלה מ-5 מיליארד ₪. (הפרוש כי החוב לציבור ולקרנות העומד בסיכון הוא 5 מיליארד ₪ סכום אגדתי לכול דעה בפרט שמדובר בהיקף סחר נמוך) רק הסיכון בחברת אי די בי הינו 1.8 מיליארד ₪. ואם מדובר בחברות הענק האלה אשר ביחד עם עסקיהם בחברות הציבוריות נהנו מהלוואות מרחיקות לכת מהבנקים והמוסדות הפיננסים בישראל לעסקיהם הפרטיים אשר לא דורשים דיווח לבורסה או לציבור נבין עד כמה מסוכן הריכוזיות שיצרו עסקים אלה באדיבותם של הבנקים בישראל.

 לא נסתר מעיננו כי יש עוד חברות הנסחרות בבורסה הישראלית, שבהם רואי החשבון נמנעים מלכתוב הזהרת "עסק חי" אך צירפו הערה כללית המפנה את תשומת הציבור לדעת.

אם מחלקים את הסקטורים המוסדיים, בעלי מניותיהם המפעילים גם חברות פרטיות או מקורביהם, להם באופן אישי לא יופעלו הליכים של הוצאה לפועל כנגדם בני משפחותיהם ואפילו לקיחת מכוניותיהם או רכושם, כי הם מוגנים ומגודרים מצוין שהרי בכסף ציבורי עסקו לעומת אותם בעלי עסקים קטנים ובינוניים שחוק החברות או המילה בע"מ היא רק "3 אותיות" עבור נושיהם ימשיכו לסבול להאנק תחת מפרקי החברות השונים ויהפכו לעניים מרודים כתוצאה מקריסת עסקיהם לא פחות מהסיבה שקרסו עסקיהם של הגדולים.

מי שמחפש צדק בעסקים טועה טעות מרה, בעסקים כמו במלחמה, הכול אפשרי והכול מותר, בושה זה במקום אחר ולא העולם הקר של עסקים כספים הון ושלטון.

תבין את זה ברוך!


אודות מחבר המאמר

דורון עמית יועץ עסקי מזן אחר

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.