אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

כיסוי ביטוחי בעת נהיגה בפסילת רישיון

פסילת רישיון היא מצב שאינו נעים עבור אף נהג. המשמעות של כך, ברמה הכללית, היא הסתמכות על טרמפים למכביר, או לחילופין הירתמות לתחבורה הציבורית. אולם, יש אנשים שלא נותנים לפסילת הרישיון להפריע להם לשבת מאחורי ההגה, ונוהגים ללא רישיון תקף. לא כולם יודעים, אבל יש לכך השפעה מהותית על פוליסות ביטוח רכב שונות.

על הקשר שבין רישיון לביטוח חובה

ביטוח חובה, ברמה הכללית, מחייב כל נהג ישראלי. מצד אחד של המשוואה, הרי שנהיגה ברכב ללא פוליסה בתוקף מהווה עבירה על חוקי התנועה בישראל, והעונש על כך הוא לרוב כלכלי- קנס בגובה של אלפי שקלים (אם לא מעבר לכך). מצד שני, עבירות תנועה מרובות עלולות להביא לפסילת הרישיון, דבר שמשפיע גם על פוליסות ביטוח רכב.

החוק בישראל מגדיר כי ביטוח חובה יהיה תקף רק כאשר מקויימים מספר תנאים, ובכלל זה רישיון בתוקף של הנהג. במילים אחרות: אפילו אם ביטוח החובה תקף, הרי שכאשר הרישיון לא- אין כל חשיבות לפוליסה. כך, במקרה של תאונה או פגיעה פיזית, חלילה, עומד הנהג לבדו אל מול הנזק הכספי העצום שבוודאי נגרם לו.

ההיסטוריה של בתי המשפט השונים בישראל אכן מראה כי כמעט בכל המקרים, נהיגה ללא רישיון בתוקף תמנע מהנהג את הזכות לקבל את הפיצויים. יוצאים מן הכלל מצבים מסוימים, דוגמת אלה בהם רק מגבלות מסוימות ברישיון אינן מקוימות (למשל, נהג צעיר שלא נעזר במלווה בשבועות הראשונים שלאחר הוצאת הרישיון), ובהם הפסיקה עשויה להיות שונה.

לעיתים, פסילה לא תאפשר רכישת פוליסה כלל

עד כה, התייחסנו בעיקר אל ביטוח רכב מהסוג הנפוץ ביותר: ביטוח חובה. אולם, יש לזכור כי תחום הביטוח רחב עוד יותר, וכולל שני שחקנים מרכזיים אחרים: הראשון הוא ביטוח מקיף, המעניק פיצויים עבור נזקים הנגרמים לרכב, והשני- ביטוח צד ג', שנועד למקרים בהם הרכב המבוטח פוגע בצד אחר ונדרש לפיצויים על כך.

היות וביטוחים אלה לא מחייבים, הרי שחברות הביטוח רשאיות בהחלט לקבוע כי נהג בפסילת רישיון לא יוכל לרכוש את הפוליסות כלל, זה ברור. באותו אופן, הרי שגם פסילת רישיון בעבר, גם אם כבר לא בתוקף, משפיעה על הסיכויים לאישור הפוליסה. ברמה הכללית, אפשר לטעון כי נהג אשר בעברו יותר מפסילת רישיון אחת, ייתכן בהחלט שלא יוכל לרכוש ביטוח כלל.

ואגב, במקרים מסוימים אחרים, פשוטים מעט יותר, חברת הביטוח תאפשר לנהג לרכוש פוליסת ביטוח רכב מסוג מסוים- אבל תדרוש עליה מחיר גבוה בעשרות אחוזים. זאת מכיוון שהסבירות למימושה גוברת אצל "עברייני" התנועה הסדרתיים, ששיעור התאונות שלהם, מן הסתם, גבוה מעט יותר מאלה שמקפידים על חוקי התנועה.

המסקנה: אל תנהגו ללא רישיון בתוקף

כאשר מדברים על פסילת רישיון, חורגים בהרבה מגבולות עולם הביטוח. חשוב לזכור כי סוגיה זו אינה טכנית ברוב המקרים, אלא מהותית: כמעט בכל המקרים, הפסילה מתבררת כמוצדקת, ונובעת מהיסטוריה של עבירות רבות על חוקי התנועה בישראל. בסופו של דבר, פסילת הרישיון היא פועל יוצא של נהיגה לא זהירה, שעלולה לסכן לא רק את הנהג עצמו- אלא גם עוברי אורח, נהגים אחרים וכן הלאה.

כשנוהגים במצב של פסילת רישיון, הסוגיה של ביטוח רכב אינה המרכזית שצריכה להעסיק את הנהג. אולם, ייתכן מאד כי העובדה שהוא עומד לו לבדו, כמעט תמיד, אל מול המצבים הביטוחיים השונים, היא שתמנע ממנו להפר את הפסילה. כך, רק כאשר הרישיון לחזור לו לתוקף, אפשר לחשוב לא רק על המשך הנהיגה ברכב- אלא גם על חידוש פוליסת הביטוח.


אודות מחבר המאמר

וובי - אתר להשוואת מחירי ביטוח רכב

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.