אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

פיצוי במקרה גניבת חפצי ערך מרכבים במוסך

המכונית האהובה שלכם שבקה לה חיים, ובהיעדר כל ברירה אחרת- מסרתם אותה לטיפול באחד המוסכים הקרובים לביתכם. כעבור מספר ימים, הודיעו לכם כי המכונית טופלה, וניתן לחזור לנהוג בה. אתם מגיעים למוסך, ומבט השמחה שלכם מתחלף בהלם כשאתם מבחינים שדבר מה יקר שהיה בתוך הרכב נעלם כלא היה. כאן אתם שואלים מהי התמונה מבחינת ביטוח רכב, או במילים אחרות: מי אשם בגניבה?

גניבות ממוסכים – תופעה נפוצה

בשנים האחרונות, עולה מספר המקרים בהם נגנבים חפצי ערך יקרים מכלי רכב בזמן שהם נמצאים להם באחד המוסכים שברחבי הארץ. לא ניתן לחשוב על פריטים אשר מושארים ברכב ועלולים להוות מטרה אטרקטיבית לכל גנב: רדיו דיסק, תכשיטים ומסמכים אישיים הם רק דוגמאות מעטות לכך, ושווים עשוי להגיע לעשרות אלפי שקלים.

כמו כן, ברור כי מספר האנשים אשר יכולים לבצע את הגניבה גבוה באופן יחסי כשהוא נמצא לו ימים שלמים במוסך. בין השאר, אפשר למנות עובדים לא אמינים, קבלני משנה המגיעים למוסך, עוברי אורח או אפילו גנבים מן המניין, שיודעים כי במקום זה יימצא עבורם "שלל" רב.

ההשלכות על ביטוח רכב

כאשר אנחנו מדברים על גניבות חפצי ערך, ברור כי אין המדובר הוא במקרה שיצריך הפעלה של ביטוח חובה, וגם לא של ביטוח צד ג'. תחת זאת, תהיה זו כמעט תמיד סוגיה שנחה תחת פוליסת ביטוח רכב מקיפה, אשר מתייחסת לרכב עצמו. אולם, התמונה אינה כה פשוטה, שעה שהפוליסה אינה נוגעת לרוב לחפצים הנמצאים ברכב עצמו.

אולם, מעבר לסוגיה של ביטוח רכב, נכנס לתמונה נושא חשוב לא פחות: "שמירת הסף" של המוסך כלפי כלי הרכב הנמצאים באחזקתו. בתי משפט רבים דנו בשאלת האחריות, ולא הכריעו באופן אחיד האם זו נופלת על המוסך עצמו, או שמא על הנהג, שהיה צריך להוציא אותם מרכבו טרם הפקדתו בידי אנשי המוסך.

הסוגיה אינה כה פשוטה

ידועים מספר מקרים משפטיים בהם תבע אדם את המוסך שלו עבור נזקי רכוש שנגרמו לפריטים שהיו בתוך הרכב שלו. לרוב, נכנסים לתמונה מספר משתנים עיקריים מעבר לערך החפצים עצמם: ירידת ערכו של הרכב, שכר טרחה עבור השמאי שמעריך זאת, עוגמת נפש, תשלום הנפקת רכב חלופי ועוד.

התמונה הופכת למורכבת ביותר כאשר שומעים את טענותיהם של בעלי המוסכים, שמצידם מחתימים לרוב את הלקוחות שלהם על מסמך בו הם מתחייבים להוציא מכלי הרכב את חפצי הערך שבו, וכן מצהירים שהמוסך אינו אחראי לנזקים בהם אשר אינם נובעים מרשלנות.

המגמה: התביעה מתקבלת. לפחות באופן חלקי

בדומה למקרה של ביטוח רכב, הרי שגם בשדה משחק זה הנסיבות של מצב נתון משחקות תפקיד חשוב. אולם, ניתן למצוא מספר קווי דמיון בין התביעות השונות בתחום: ראשית, הבחינה האם מערך האבטחה במוסך פעל באופן ראוי. עקב כך, הרי שכאשר מתגלים אי אילו ליקויים באבטחה של מוסך מסוים, גדלים סיכוייו של התובע לזכות בפיצויים עבור הגניבה.

מצד שני, חתימתו של הלקוח על הטופס האמור עלולה להוריד באופן מהותי את סכום הפיצויים לו הוא זוכה. למשל, במקרה תקדימי ידוע הוחלט כי עקב העובדה שחפצי הערך לא הוצאו מהרכב כפי שנחתם בהסכם עם בעל המוסך, הרי שהפיצויים שיינתנו יהיו חלקיים בלבד: למשל, עבור ירידת ערך המכונית, שכר הטרחה לשמאי או עוגמת הנפש.

ההמלצה: אל תקחו את הסיכון

לא צריך להיות מומחה בעולם של תביעות ביטוח רכב או נזיקין כדי להסיק מכך שהצעד החכם ביותר שיכול אדם לעשות לפני מסירת הרכב שלו לטיפול הוא הוצאת כל החפצים ממנו, והעברתם למקום בטוח. המסקנה מההיסטוריה היא אחת: רצוי מאד להימנע מכניסה לעולם משפטי זה, בו החוקים רחוקים מלהיות ברורים.


אודות מחבר המאמר

Wobi - השוואת מחירי ביטוח רכב אונליין

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.