אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

פיצוי רכוש לנהג צעיר שנהג ללא מלווה, והיה מעורב בתאונה

הרגע שבו מקבלים סוף סוף את הרשיון הנכסף הוא אחד המאושרים בחיים של רבים מאיתנו. מיד לאחר המבחן המעשי ("טסט"), השאיפה הברורה היא לקחת כבר את מפתחות הרכב, ולהתחיל לנהוג. אולם, יש כאלה שלא מסוגלים לחכות עד לסיום תקופת המלווה, נוהגים במכונית- ומעורבים בתאונה. האם הם זכאים לפיצוי רכוש במסגרת ביטוח רכב?

על החשיבות של תקופת המלווה

כל מי שעבר טסט מכיר את תקופת המלווה, שנמשכת שלושה חודשים. במהלכם, נדרש כי אדם מבוגר, שמחזיק ברשיון חמש שנים לפחות, יישב לצד הנהג החדש, יעניק לו עצות ו"יפקח" עליו במהלך טבילת האש. נהיגה ללא המלווה בפרק זמן זה נחשבת לעבירה חמורה על החוק, שעלולה אף להביא לשלילת הרשיון שהתקבל לא מכבר.

אולם, כאן כבר נכנסת לתמונה בעיה לא פשוטה כלל. הרי תנאי בסיסי למימוש כל פוליסת ביטוח רכב הוא רישיון תקף. כאשר נוהגים ללא מלווה מחזיקים למעשה ברישיון, אלא שלא מקפידים על מילוי אחת המגבלות המוטבעות בו: ממש כמו נהיגה ללא משקפיים לסובלים מקוצר ראייה, למשל, או העלאת מספר עודף של נוסעים לאוטובוס למחזיקי רישיון לתחבורה ציבורית. כיצד הדבר משפיע על פוליסות הביטוח השונות?

עד לפני מספר שנים: מחלוקת ברורה בנושא

כאשר נהג צעיר מתיישב מאחורי ההגה ללא נוכחות של המלווה לצידו, יש לשאול האם הכיסוי אשר ניתן לו במסגרת ביטוח רכב תקף עדיין. בעבר, הייתה מחלוקת מוחלטת בין שופטים שונים בנושא, וזו באה לידי ביטוי בפסיקות מגוונות, וכן- גם מנוגדות לחלוטין. זאת להבדיל מהמקרה בו אין לנהג רישיון כלל, שעה שברור כי הביטוח לא יהיה תקף לעולם.

לפני מספר שנים, בפסק דין שהפך לתקדימי, השתנתה התמונה במידה רבה. אז הוחלט כי עניין המלווה לא משפיע כהוא זה על פוליסות ביטוח חובה, כלומר-, גם נהג צעיר שעשה זאת ללא מלווה יהיה זכאי לקבלת הפיצויים עבור פגיעות שחווה עקב התאונה. אולם, כאשר מדברים על נזקי רכוש, נכנסים כבר לעולם של ביטוח מקיף, בו חוקי המשחק היו שונים לחלוטין. לפחות עד המקרה של עמרם אבו.

המגמה: ביטוח מקיף תקף גם בנהיגה ללא מלווה

בית המשפט העליון נדרש לפני מספר שנים לדון במקרה של עמרם אבו, נהג צעיר אשר רכבו נפגע בעת שנהג בו ללא מלווה- ואשר חברת הביטוח שלו אז לא ששה לבטחו. בתום דיון סוער, קבע שופט בית המשפט, אליעזר ריבלין, כי אין להבחין בין ביטוח רכב מקיף לביטוח חובה, ולא קיבל את טענות חברת הביטוח.

המטרה של השופט בצעד זה היתה ברורה: לא לאפשר פרשנות שונה של הפוליסות בהתאם לסוג שלהן, וניסיון להשתית תנאים אחידים, פחות או יותר. כל אלה אמורים לאפשר מצב של וודאות בתחום עולם הביטוח, ומניעה של סחבת משפטית ארוכה בכל מקרה ומקרה.

ובכל זאת- אל תנהגו ללא מלווה

הפסקאות הבאות מיועדות לנהגים הצעירים שביניכם. חשוב להבין כי מלווה נועד קודם כל למען הבטיחות שלכם: הימצאות אדם מבוגר ואחראי ברכב יכולה לסייע להפוך את מי הנהיגה לרדודים הרבה יותר. ברור כי ניסיון ומיומנות בכביש לא נרכשים ביום אחד, יהיה מוצלח הטסט ככל שיהיה.

נכון לעכשיו, לא ידועים תקדימים רבים בהם בית המשפט דן בסוגיה של נהיגה ללא מלווה מבחינת ביטוח צד ג'. אולם, אין לפסיקות שניתנו במסגרת פוליסות ביטוח רכב אחרות להביא לנהיגה לא אחראית. כאשר עוברים תאונה בחודשי הנהיגה הראשונים, סדר העדיפויות משתנה, ומבינים כי יש נושאים חשובים יותר בעולם מאשר ביטוח.


אודות מחבר המאמר

Wobi - השוואת מחירי ביטוח רכב אונליין

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.