אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

חזרה בתשובה - מהי מהותה? ואיך להחזיר את הגלגל אחורה?

חזרה בתשובה - מהי מהותה? ואיך להחזיר את הגלגל אחורה?

אחת מהמשמעויות של חזרה בתשובה, היא שעל ידי חזרה בתשובה האדם מכפר על חטאי העבר שלו. וחזרה בתשובה ע"פ פשוטו, פירושו הוא שאם האדם עשה מעשה לא ראוי, הרי שלחזור בתשובה משמעותו היא, שהאדם מתחרט על מה שהוא עושה, ולא חוזר על מעשיו שנית.

והנה, שלמות החזרה בתשובה, היא לא רק כאשר האדם נמנע מלעשות את הטעות שהוא עשה בעבר, אלא שהאדם מגיע שוב פעם לאותו המצב בדיוק שבו הוא היה בעבר, והוא באופן מודע לא חוזר על הטעות שהייתה בעבר. זאת כמובן חזרה בתשובה אמיתית.

כי כל זמן שהאדם רק הפסיק לעשות את הטעות בלי שהייתה לו הזדמנות לטעות, הרי שעדיין יש כאן מקום לשיפור של החזרה בתשובה. אך כאשר האדם הגיע שוב פעם לאותו המקרה ממש שבו הוא עשה את הטעות, ובכל זאת האדם מתגבר ופועל בצורה נכונה, הרי שזו חזרה בתשובה שלמה.

ולדוגמא: אדם שמנסה לעבוד על עניין הכעס שלו. עיקר שלמות החזרה בתשובה שלו, היא כאשר יכעיסו אותו שוב פעם, באותה הצורה ובאותה העוצמה בדיוק שהכעיסו אותו בעבר, ובכל זאת הוא לא יכעס. כי כל זמן שהאדם לא כועס, זה טוב. אך אם האדם הגיע לאותו המצב ממש שבו הוא היה בעבר, ובכל זאת הוא פעל אחרת, הרי שיש כאן כאילו תיקון של העבר, והרי זאת חזרה בתשובה שלמה.

ועניין החזרה בתשובה הוא רחב יותר. וחזרה בתשובה, היינו שהאדם מחזיר ומשיב לעצמו את כל הזמן האבוד שהלך לו לאיבוד בעבר. כי כל רגע שעובר לא חוזר. ואם האדם שמח ברגע מסוים, הרי שהוא ניצל את הרגע הזה בחוכמה. אך אם האדם היה חסר מצב רוח ברגע כלשהו, הרי שהרגע הזה הוא כאילו רגע אבוד מצד האדם. משום שהאדם לא ניצל את הרגע בחוכמה.

והנה השאלה היא, איך באמת יכול האדם להחזיר ולהשיב אליו את כל הרגעים האבודים שהלכו לו לאיבוד בעבר. כי אם עבר על האדם מה שעבר, אז גם אם האדם שמח בהווה, כיצד בדיוק הוא יכול להחזיר לעצמו את הזמן האבוד, וכיצד ניתן להחזיר את הגלגל אחורה?

והתשובה היא, כי באפשרותו של האדם להחזיר לעצמו את הרגעים האבודים שבהם הוא לא היה שמח, על ידי זה שהוא חוזר שוב פעם לאותם המצבים שבהם הוא היה בעבר, וחווה אותם מחדש בצורה חיובית. ועל ידי זה העבר שלו עובר תיקון ממילא.

ונסביר: נניח לדוגמא שקרה לאדם משהו, שגרם לו לאבד את מצב רוחו ולהיכנס לפחד ורדה וכיו"ב. כאשר האדם נמצא ברגע הזה של ההווה, הרי שלמרות שהרגע של העבר כבר עבר, הרי שהזיכרון של הרגע של העבר, עדיין קיים ברגע הזה של הווה. והאדם ברגע הזה של ההווה, צריך להתמודד ולחוות מחדש את מה שקרה לו בעבר, כאשר הוא זוכר וחושב על מה שקרה לו בעבר.

וכאשר המציאות מזמנת לאדם שיקרה לו בהווה, בדיוק את מה שקרה לו בעבר, דהיינו מזמנת לו אירוע שדומה ברמת הקושי שלו להתמודדות שהייתה לאדם בעבר, הרי שבעצם זו ההזדמנות של האדם לתקן את העבר שלו ולהחזיר את הגלגל אחורה. ואיך?

והעניין הוא, כי כאשר האדם ברגע הזה של ההווה, מתמודד עם אירוע שדומה לאירוע של העבר, והאדם ברגע הזה של ההווה יודע לקבל את האירוע הזה בשמחה, ולהתמודד איתו בצורה נכונה מבחינה נפשית, הרי שהדבר הזה כאילו עושה לאדם סוג של ניקיון של העבר, וגורם לכך שהאדם יחווה כרגע בהווה, את האירוע שקרה לו בעבר, בצורה חיובית.

כי אם קרה לאדם משהו בעבר, שגרם לאדם להרגיש לא טוב בעבר, תמיד נשאר רושם כלשהו אצל האדם בהווה. וגם אם ההווה של האדם טוב, הרי שנשאר אצלו רושם כלשהו ממה שקרה בעבר. וכאשר האדם מגיע בהווה לאירוע שדומה לאירוע של העבר, על ידי זה האדם כאילו חווה מחדש את מה שקרה לו בעבר, ובעצם האדם חווה מחדש את כל אותם אירועים דומים שקרו לו בעבר.

וכאשר האדם מתמודד בהווה בצורה נכונה עם מה שקורה לו ושדומה למה שקרה לו בעבר, על ידי זה האדם כאילו מנקה מעצמו את הרושם שנשאר אצלו ממה שהיה בעבר.

כי החל מעכשיו, בכל פעם שהאדם ייזכר בדבר הלא טוב שקרה לו בעבר, הרי שבעצם הוא יחווה אותו לפי הזיכרון האחרון שלו, שהוא חיובי. כי מאחר שהאדם בפעם האחרונה שהאירוע קרה, מאחר שהאדם התמודד עם האירוע בצורה נכונה מבחינה רגשית, הדבר הזה גורם לכך, שהאדם יחווה באופן חיובי גם את הדברים הרעים שקרו לו בעבר.

ונסכם: חזרה בתשובה, היא כאשר האדם מגיע בהווה למקום דומה ברמת הקושי שלו למקום שבו הוא היה בעבר, ומתמודד איתו בהווה בצורה נכונה. ועל ידי זה, האדם מחזיר ומשיב לעצמו את כל הרגעים האבודים שהלכו לו לאיבוד בעבר, על ידי זה שהוא לומד לקבל את הדברים בצורה חיובית בהווה.

ראה גם:

* חזרה בתשובה. מהי מהותה האמיתית? ואיך לחזור בתשובה?.

* עבר - האם ואיך אפשר להחזיר את הגלגל אחורה?.

* עבר. להחזיר את הגלגל אחורה. איך?.

המאמר מאת להצליח בכח המחשבה

הכנס לאתר וקרא עוד מאמרים על גורמים, חוכמה, קושי, שאלות למחשבה ועוד ...


אודות מחבר המאמר

המאמר חזרה בתשובה - מהי מהותה? ואיך להחזיר את הגלגל אחורה?

מאת להצליח בכח המחשבה | ידע - הדרך שלך להצליח

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.