אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

פסילת רישיון עקב נהיגה ללא ביטוח חובה

כבר מעצם שמו, ברור כי ביטוח חובה מחייב כל נהג בישראל. הבעיה היא שלא מעט נהגים בוחרים להתעלם מהחוק, ומתיישבים מאחורי הרכב אפילו כשאין באמתחתם פוליסה תקפה. הכול טוב ויפה, עד לרגע שבו מגיעה משטרת התנועה, ומבקשת לראות את הביטוח החסר. במצב כזה, עומדת שורה של עונשים כנגד הנהג, לרבות פסילת הרישיון שלו.

מהותו של ביטוח חובה

בשנת 1970, תחת פקודת רכב מנועי, הוגדר ביטוח החובה: ממשלת ישראל דאז החליטה כי כל נהג צריך להחזיק בביטוח חובה בתוקף, וכן להקפיד על חידושו מדי שנה ושנה. מטרתו העיקרית של הביטוח היא להעניק פיצוי כספי עבור נזקי גוף הנגרמים לנהג (או לנוסעי הרכב האחרים) במהלך תאונה, וכן להסדיר נזקי גוף להולכי רגל שנפגעים מהרכב המבוטח.

מכאן נובע ייעוד המרכזי של ביטוח החובה, והוא לאפשר לנפגעים התאונה לחזור, באופן המיטבי, לתפקוד פיננסי או כללי מלא. מה שנוגע לא פחות לענייננו הוא שנהיגה ללא ביטוח חובה בתוקף- וזאת להבדיל מפוליסת ביטוח מקיף או ביטוח צד ג'- מהווה כיום עבירה פלילית לכל דבר ועניין, שעה שהרשויות כמעט לעולם לא מגלות כלפיה סלחנות.

חוסר התאמה לתנאי הפוליסה

במצבים אחרים, נהג אכן נוהג ברכב בעל ביטוח חובה תקף, אלא שהתנאים בפוליסה לא תואמים את הגדרתו של הנהג. חשבו, למשל, על נהג צעיר אשר נוהג ברכב שהפוליסה הבסיסית שלו לא מתייחסת לנהגים מסוג זה, או על אדם הנוהג ברכב המצריך כישורים מיוחדים, שאין לו. במצב כזה, הרי שהפוליסה, גם אם קיימת, מתבטלת למעשה.

לרוב: עונש כלכלי

כאשר התגלה כי אדם מסוים נהג לרכב ללא ביטוח חובה, הרי שהוא מזומן, באופן כמעט אוטומטי, לבית המשפט לענייני תעבורה . שם, בתום דיון או מספר דיונים, יוחלט האם אכן הייתה כאן עבירה על החוק, וכן על העונש המוטל בגינה. חשוב להדגיש כי במקרים מסוימים, תהא הסיבה לכך אשר תהא, מתברר דווקא כי הביטוח דווקא כן היה תקף. במצב כזה, כמובן שנהג מזוכה מכל אשמה.

חשוב לזכור כי נהיגה ללא ביטוח החובה בתוקף מהווה עבירה אשר הבסיס שלה כלכלי. בדרך כלל, העונש שיוטל ילבש את דמותו של קנס כספי, שעשוי להגיע למימדים עצומים. הסיבה לכך היא שעבירה מסוג זה מהווה לא פעם ניסיון ל"חיסכון" כלכלי, והעונש אמור להרתיע נהגים מלבצד זאת. עבור אלה שקנס זה אינו מרתיע אותם דיו, עומדת האפשרות גם לשלילת רישיון, שתאפיין מספר מצבים עיקריים.

הגורמים שעלולים להביא לפסילה

שלילת או פסילת רישיון היא נגזרת נוספת של נהיגה ללא ביטוח חובה תקף, והיא תאפיין לרוב את המקרים החמורים יותר. כלומר, נהג אשר נתפס נוהג ללא ביטוח החובה יותר מפעם אחת, או לחילופין כזה ש"מחזיק" בעבירות תנועה מרובות. חשוב לזכור כי לבית המשפט סמכות לשקול כל מקרה לגופו, ומאפייני הנהג עשויים להשפיע על ההחלטה הזו.

יש לתת את הדעת גם על כך שנהיגה ללא ביטוח רכב, כאשר מגלים זאת, מהווה נגזרת של נהיגה שאינה אחראית. כך, היעדר הביטוח מתגלה לא פעם לאחר תאונה, כחלק מההליך הסטנדרטי, או כשעוברים על חוק תנועה אחר. במצב כזה, הרי שהצטברות עבירות התנועה עלולה להביא לפסילת הרישיון, או אפילו למאסר מאחורי סורג ובריח.

שאלת ההתייצבות

העובדות מראות שאין גזר דין קבוע במקרה של נהיגה ללא ביטוח חובה. הכל נדון בבית המשפט, ולכן יש חשיבות לייצוג הולם אל מול הדיינים. ראשית, נדרש להופיע למשפט, שכן נהג שאינו מתייצב מודה למעשה בביצוע העבירה. גם עורך דין לענייני תעבורה יכול לסייע להמתיק את העונש, או אפילו לבטל אותו לחלוטין.


אודות מחבר המאמר

Wobi אתר להשוואה ורכישה של ביטוחים באינטרנט

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.